00000000000000000000000000000033252732732.jpg

آینه جم: در پی ناتوانی کارخانه های لاستیک سازی داخلی در رقابت با برندهای خارجی در ماههای اخیر، دو اتفاق مهم رخ داد که منجر به افزایش حداقل 85 درصدی قیمت لاستیک ایرانی شد.

به گزارش «آینه جم»؛ اتفاق نخست این بود که با پیشنهاد انجمنی تحت عنوان انجمن تولیدکنندگان تایر تعرفه های واردات لاستیک های خارجی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با رشد 8 درصدی مواجه شد. (این انجمن خواهان افزایش حداقل 20درصدی تعرفه واردات لاستیک های خودروهای سواری شده بود) در نتیجه تعرفه لاستیک های وارداتی خودرو سبک از ۳۲درصد به ۴۰درصد و برای تایرهای باری-اتوبوسی از ۲۰درصد به ۲۶درصد رسید.

در سایه این اقدام، مدیران عامل کارخانه‌های تایرسازی نیز بعد از مدت زمان اندکیT درخواست افزایش قیمت محصولات خود را با مستندات کامل به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کردند تا بلکه بتوانند با دریافت مجوز افزایش 25 درصدی قیمت برای تایرهای رادیال سواری و 30 درصدی برای تایرهای بایاس، ‌ادامه حیات خود را در رقابت با تایرهای وارداتی مشمول دریافت ارز یارانه ای ادامه دهند.

این اما یک سوی ماجرا بود. کارخانه های لاستیک سازی داخلی که دیدند دولت نظارت موثری بر تولیدات داخلی ندارد، قیمت تولیدات خود را تا 90 درصد افزایش دادند.

این اتفاق باعث شد مصرف کنندگان که سفره خانواده شان در 10 ماه اخیر بسیار کوچک شده بود نتوانند به فکر ایمنی سفرهای درون شهری و برون شهری خود باشند. نتیجه این افزایش قیمت، بی شک بر افزایش تصادفات تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

نکته جالب توجه این است که قیمت لاستیک یارانه ای در مقایسه با قیمت لاستیک های غیریارانه ای قبل از آغاز موج افزایش قیمت ها نیز حداقل 45 درصد افزایش یافته است. (به جز در لاستیک خودرو تیبا که حدود 35درصد افزایش یافت)

این مهم وقتی خود را بیشتر نشان می دهد که قرار تولیدکنندگان با دولت بر این مهم استوار بود که قرار بود لاستیک های ایرانی نهایتا 25درصد افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف استان، قیمت دو برند شناخته شده داخلی و تعدادی از برندهای خارجی لاستیک در طی 10 ماهه اخیر و درصد افزایش آن را ملاحظه می کنید:

[کد خبر:AJ26911]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم