n83159076-72759357.jpg

«آینه جم»؛کارشناس کنسولگری نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر 14 شناور صیادی و سفاری مربوط به بوشهری ها در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توقیف است.

به گزارش«آینه جم»؛ کیمیا زارع روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این شمار هفت شناور درقطر، 2 شناور در کویت، یک شناور در امارات متحده عربی و یک شناور در عربستان سعودی به ظن قاچاق و 2 شناور صیادی در قطر و یک شناور در امارات متحده عربی به دلیل تجاوز مرزی گرفتار هستند.

وی یادآورشد: براساس گزارش ها در زمان حاضر 80 نفر از خدمه شناورهای صیادی و سفاری از استان بوشهر در کشورهای همسایه گرفتار هستند.

کارشناس کنسولگری نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به توقیف بیشتر شناورهای صیادی و سفاری استان به دلیل تجاوز مرزی از سوی کشورهای همسایه، ارائه آموزش های لازم و نصب ای آی اس و جی پی اس روز شناورها ضروری است.

زارع گفت: صیادان و ملوانان استان بوشهر به دلیل نداشتن آگاهی و نبود تجهیزات لازم گرفتار گارد ساحلی کشورهای همسایه می شوند که دستگاه های مسئول در کنار نظارت باید آموزش های لازم برای پیشگیری ازوقوع این حوادث را ارائه دهند.

وی بیان کرد: رسیدگی به کار صیادان و ملوانانی که به هر شکلی گرفتار گارد ساحلی کشورهای همسایه می شوند بخش عمده ای از پی گیری های این نمایندگی را به خود اختصاص داده است.

زارع در رابطه با خدمه شناور صیادی بندر رستمی تنگستان گفت: براساس مجوز صادر شده برای این شناور باید بعد از چهار روز به ساحل بازمی گشت ولی بعد از گذشت حدود 2 هفته هنوز خبرمشخصی از آنها در دست نیست.

زارع اضافه کرد: برخی گمانه زنی ها مبنی بر گرفتار شدن این شناور در عربستان مطرح است ولی هنوز گزارش رسمی ازمرکز دریافت نشده است.

کارشناس کنسولگری نمایندگی وزارت خارجه در استان بوشهرافزود: در پی گزارش تعاونی صیادان بندر رستمی تنگستان مبنی بر مفقود شدن شناور صیادی با 11 خدمه و مکاتبات دیگری از شیلات و دریابانی احتمال گرفتار شدن آنها از سوی گارد ساحلی کشورهای همسایه داده شد که با هماهنگی وزارت خارجه مکاتباتی با سفارتخانه های ایران در قطر، کویت، امارات و کنسولگری ایران در دوبی انجام شد.

وی افزود: براساس نامه شرکت تعاونی صیادی بندر رستمی، این شناور دارای 6 خدمه اهل تنگستان و 5 خدمه بلوچ بود که به تازگی اداره کنسولگری وزارت امور خارجه مشخصات بیشتری درخصوص ساعت حرکت و عکس این افراد را درخواست کرده است.

زارع ادامه داد: در عربستان تنها یک پرونده شامل 6 صیاد استان بوشهر وجود دارد که در حال طی کردن محکومیت یکسال حبس هستند.

وی آخرین مورد گره گشایی وزارت امور خارجه در پرونده صیادان استان را مربوط به رفع توقیف یک شناورصیادی کنگان در تاریخ 22 آذر ذکر کرد که این شناور با 6 سرنشین در29 آبان به دلیل تجاوز مرزی از سوی گارد ساحلی قطر دستگیر شده بود.

این مقام مسئول گفت: همچنین نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بوشهر موضوع تحویل جسد صیادی که از سوی گارد ساحلی امارات متحده عربی مورد تیراندازی قرار گرفت را پیگیری که جسد برای خاکسپاری به بوشهر منتقل شد.

[کد خبر:AJ26978]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب