1695217.jpg

 

آینه جم  - فرماندار شهرستان عسلویه گفت: جمع آوری مشعل های گازی منطقه( در مرحله اول، شهرستان عسلویه و سپس شهرستان کنگان) می تواند نقش بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوای منطقه داشته باشد.
 
 
به گزارش آینه جم؛   عبدالنبی یوسفی، فرماندار شهرستان عسلویه در گفتگو با ثلاث اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در طول این سال ها در شهرستان عسلویه، اقدامات و فعالیت های بسیار بزرگی در جهت رفاه و پیشرفت و توسعه آن توسط دولت های مختلف صورت پذیرفته است که بحمدالله در دولت تدبیر و امید که ارتقای ساختار سیاسی این شهرستان، همزمان با استقرار این دولت بوده است، روند انجام فعالیت ها و خدمات شتاب مضاعفی به خود گرفته است؛ به طوری که تحول و رشد قابل توجهی در میزان جذب اعتبارات، توسعه عمران شهری و روستایی، توسعه و اصلاح شبکه های آب و برق صورت گرفته است؛ در عرصه آموزش و پرورش نیز رشد قابل توجهی هم در حوزه سخت افزاری و هم در نرم افزاری حاصل گردیده است. در بخش بهداشت و درمان راه اندازی بیمارستان تامین اجتماعی، توسعه، احداث و تجهیز مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت از دیگر اقدامات سترگ در این حوزه بوده است. در عرصه ورزشی نیز بهره برداری از دهها پروژه در نقاط مختلف را می توان از موفقیت های دولت تدبیر و امید نام برد. در حوزه اشتغال و جذب افراد بومی شهرستان نیز اقدامات خوبی صورت پذیرفته است و تعداد کثیری از افراد بومی شهرستان جذب شغل های پایدار در شرکت های منطقه گردیده اند. شهرستان عسلویه، سال ها است که میزبان صنعت عظیم پارس جنوبی بوده و ده ها فاز پالایشگاهی و مجتمع های بزرگ پتروشیمی در آن استقرار یافته است و در مدار بهره برداری قرار گرفته اند؛ مردم عزیز و بزرگوار این دیار همواره با آغوشی باز پذیرای این صنعت بوده اند و با جان و دل حافظانی شایسته و مرزبانانی لایق و در خور تحسین برای این صنعت بوده و خواهند بود.
 
وی افزود: یکی از درخواست ها و انتظارات همیشگی مردم این دیار که همواره به عنوان مطالبه اصلی از کارگزاران و خدمتگزاران خویش مطرح و مطالبه گری نموده و از قبل استقرار صنعت منطقه حاصل گردیده است، تلاش جهت کاهش و رفع آلودگی های زیست محیطی منطقه بوده است؛ به اذعان کارشناسان و مسئولان مختلف زیست محیطی، وضعیت آلودگی و آلایندگی زیست محیطی منطقه زیاد بوده است.
 
فرماندار عسلویه ادامه داد: در راستای رفع این الودگی ها و این معضل، پیگیری ها، تلاش ها و اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی به ویژه ظرف  سالیان اخیر و در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است که نیاز به تلاش و همت مضاعف دارد. مقام معظم رهبری در سفر تاریخی که در سال ۹۰ به شهرستان عسلویه داشتند و همچنین شخص ریاست محترم جمهوری در دفعات متعدد خواستار رفع مسائل و مشکلات مردم این منطقه بوده اند. انتظار است  هیئت محترم دولت ، طرح جمع آوری مشعل های گاز، نفت و پتروشیمی  تسری یابد و در دستور کار هیئت محترم دولت قرار گیرد؛ به تبع، جمع آوری مشعل های گازی منطقه می تواند نقش بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوای منطقه داشته باشد 
 

0002250366orig.jpg

 
عبدالنبی یوسفی فرماندار شهرستان عسلویه در خصوص ظرفیت های شهرستان عسلویه گفت : طبق آخرین سرشماری، جعمیت شهرستان عسلویه ۷۴ هزار نفر بوده است اما با احتساب جمعیت شناور کارگری در شرکت ها و پتروشیمی های مستقر در این شهرستان، جمعیتی بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر در عسلویه وجود دارد.

مردم شهرستان عسلویه، انسان های خونگرم، با صداقت و شفافی هستند و کار کردن و زندگی کردن با آن ها بسیار لذت بخش است . آداب و رسوم مردم این منطقه در زمینه های مختلف مانند اعیاد دینی، بازی ها و ورزش های بومی محلی، رفت و آمد ها و نشست و برخاست ها، داستان های محلی و غیره، بسیار جالب و جذاب است که باعث تقویت فضای همدلی و صمیمیت میان اهالی این شهرستان شده است.

عسلویه در ایران و دنیا با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری انجام شده، بیشتر با نام نفت و گاز شناخته شده است اما شهرستان عسلویه استعداد و پتانسیل هایی دارد که کم تر به آن پرداخته شده است ؛ به ویژه در حوزه گردشگری . شهرستان عسلویه به واسطه داشتن جنگل های حرا، خلیج نایبند و تالاب، نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند و لذا مورد توجه حوزه گردشگری نیز می باشد. علاوه بر این، ساحل چریف و ساحل هاله دارای ماسه های سفید هستند که در نوع خود کم نظیر می باشد.  قابل ذکر است که ماسه سفید، دراستان و کشور، زیاد دیده نمی شود. عمق مناسب و پاکی آبی که در خلیج نایبند و سواحل اطراف است، زیبایی دریا را به واسطه وجود ماسه های سفید، دو چندان کرده است.  وجود سواحل صخره ای در کنار این ساحل ماسه ای، چشم انداز بسیار زیبایی از کوه و آب زلال دریا را نمایان کرده است.

ساحل و منطقه بسیار زیبای بنود نیز از دیگر مکان های بسیار زیبا و منحصر به فرد در سطح کشور می باشد که هنوز هم به شکل بکر و دست نخورده باقی مانده است.

در شهرستان عسلویه چشمه های فراوانی داریم که کمتر شناسایی شده اند از جمله چشمه های کلات، بیدخون، هشت چشمه در روستای بندو که به عنوان دروازه ورودی استان بوشهرمحسوب می شود و دارای میراث فرهنگی ارزشمندی است که قدمت آن به زمان ساسانیان بازمی گردد، از موارد قابل ذکر در حوزه گردشگری می باشد . برکه های قدیمی که از دیرباز مورد استفاده مردم بومی بوده، امروزه تبدیل به میراث فرهنگی شده است . از دیگر زیبایی های طبیعی این منطقه می توان به تپه های ماسه ای در ضلع جنوبی شهرستان اشاره کرد که دارای چشم انداز زیبا و پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری است که می توان از آن استفاده کرد. دهکده گردشگری که در شیرینو توسط شرکت پازاراگاد بنا شد نیز از جمله مراکز فعال در حوزه تفریحی و رفاهی است. آداب و سنن مردم بومی در کنار غذاهای محلی که خاص این منطقه است برای گردشگران بسیار جالب می باشد. بازاری که در شهرهای عسلویه و نخل تقی وجود دارد نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود.

در شهر نخل تقی یک پارک ۱۶ هکتاری در حال بهره برداری است. در کنار آن می توان تفریحات، بازی ها، ورزش ها و تورهای دریایی دیده شود هرچند برای این منظور اندکی محدودیت زیست محیطی داریم، اما با توجه به آمادگی سرمایه گذاران، باید به شکلی برنامه ریزی کنیم که این سرمایه گذاری انجام  بگیرد و گردشگری را در این منطقه رونق داد.

 در کنار همه این موارد، وجود فرودگاه در این شهرستان می باشد که با انجام ۱۵۰ پرواز در هفته، امکان مناسبی را برای ورود گردشگران داخلی وخارجی به درون استان  را فراهم می کند. از طریق این زیرساخت بسیار مهم، تورهای گردشگری می توانند باعث رونق منطقه شوند. نمایشگاه های مردم شناسی که در شهرستان عسلویه برگزار می شود، به خوبی آداب، سنن و بازی های بومی مردم عسلویه را به اذهان گردشگران منتقل می کند.

 با توجه به ساخت و سازهایی که در حوزه پالایشگاه و پتروشیمی ها در شهرستان عسلویه صورت گرفته است و ادامه آن به شهرستان کنگان وصل می شود و انعکاس نوری که شب ها در دریا ایجاد می کند، چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند . می توان بسترهایی را فراهم آورد که گردشگران صنعتی نیز از برخی سرمایه گذاری های حوزه صنعت دیدن کنند، ضمن اینکه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز آمادگی لازم را برای این موضوع دارد.

خوشبختانه با وجود هتل هایی که در شهرستان وجود دارد و می توان آن را تقویت کرد،  انتظار داریم زمینه گردشگری در این منطقه افزایش یابد.به طور کلی سه هتل فعال در منطقه داریم که امکان اسکان راحت و مناسبی را برای گردشگران عزیز فراهم می کند.

وجود تمدن کهن و تاریخی در منطقه سیراف درکنار شهرستان عسلویه نیز یک پتانسیل و ظرفیت بسیار قوی در جنوب استان محسوب می شود. همچنین دهکده گردشگری شیرینو واقع در شهرستان کنگان که تقریبا در مرز شهرستان عسلویه واقع شده است نیز یک ظرفیت خوب گردشگری در جنوب استان است.

قطعا اگر شهرستان های کنگان، جم و عسلویه بتوانند داشته های گردشگری خود را جمع آوری کنند و فضایی را فراهم آورند که گردشگران بتوانند از آن بازدید کنند، می توانند منطقه جنوب استان بوشهر را به عنوان قطب گردشگری کشور معرفی کنند. در زمستان و در حالی که تمام کشور را سرما و یخبندان فرا گرفته است، جنوب استان بوشهر مکانی آرام، با هوایی بهاری میزبان گردشگران کشور است. این ظرفیت های بسیار خوب با همدلی و همبستگی می تواند صنعت گردشگری را در جنوب استان به حرکت درآورد.

 
[کد خبر:AJ27870]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب