0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000727760.jpg

 

 

آینه جم: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با بیان اینکه افزایش بارندگی‌ها تأثیری در میزان آب ورودی به استان ندارد می گوید: با وجود بارندگی‌های اخیر و سال گذشته که باعث آبگیری مناسب سد کوثر شده، به دلیل نبود خط انتقالی به غیر از خط فعلی به بوشهر، تأثیری در میزان آب ورودی به استان ندارد، از این رو تا قبل از به نتیجه رسیدن پروژه های آبشیرین کن، نیازمند مدیریت مصرف آب هستیم.

جایگزینی 40 درصد آب استان از شیرین سازی دریا

روح الله طاهریان پور  ادامه داد: اگرچه پروژه های خوبی در زمینه آبشیرین کن، نوسازی خطوط انتقال و مجتمع های آبرسانی روستایی استارت خورده یا بزودی سرمایه گذاران آن مشخص می شوند، ولی امسال آب اضافه ای در استان تولید نشده و از سویی جامعه این ذهنیت را دارد که چون در استان های دیگر سیل و بارندگی خوب رخ داده، در بوشهر باید آب بیشتری باید وجود داشته باشد که با توجه به توضیحات اعلام شده، نیاز است نگرش و نگاه ما به آب استان و اینکه همچنان بالای 80 درصد آن وابسته به استان های همسایه می باشد واقعی شود.

وی ادامه داد: چندین پروژه آبشیرین کن در حوزه آبفا شهری و روستایی در حال اجراست تا به هدفگذاری صورت گرفته که 40 درصد آب استان به دریا باشد تا به افق 1402 برسیم و قطعا بخش زیادی از این پروژه ها در سال 99 تا 1400 به نتیجه خواهد رسید و شرایط تامین آب استان پایدارتر می شود، از این رو تا آن زمان از مشترکان طلب همکاری برای مدیریت مصرف داریم و ما نیز متعهد هستیم به میزانی آب تولید کنیم که با وجود میزان هدررفت در شبکه ها، ولی سرانه مصوب که 210 لیتر برای هر مشترک است را تحویل وی دهیم.

 

تولید آبشیرین کن سیراف از فصل پاییز

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان درخصوص مهمترین پروژه های آبشیرین کن این شرکت اظهار داشت: آبشیرین کن 28 هزار مترمکعبی سیراف جهت انتقال به شهرستان جم که در سال 96 آغاز شد، اگرچه در بخش ابنیه 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ولی در پی مشکلاتی که درخصوص برجام و ورود تجهیزات خارجی آن پیش آمد و از سویی تغییرات زیاد نرخ ارز داشتیم، عملا سال گذشته امکان بهره برداری آن فراهم نشد، ولی با پیگیری های زیادی که با وزارت نفت برای ایفای تعهداتش در این پروژه داشتیم، نهایتا در اواخر سال گذشته تفاهم نامه برای تامین 50 درصدی هزینه باقی مانده آبشیرین کن سیراف بین وزارت نفت و نیرو نهایی شد.

طاهریان پور با بیان اینکه خاتمه این پروژه نیازمند 106 میلیاردتومان اعتبار است که بصورت مشترک توسط دو وزارتخانه تامین می شود، اظهار داشت: اکنون روند اجرایی پروژه و سفارش تجهیزات آن که عمدتا وارداتی است مطلوب تر شده و بسیار خوش بین هستیم که در فصل پاییز 10 هزار مترمکعب از ظرفیت این آبشیرین کن تولید شود، 18 هزارمترمکعب باقی مانده هم تا پایان امسال و نهایتا اوایل سال 99 وارد شبکه شود.

 

مهمترین پروژه های آبشیرین کن روستایی استان

وی سایر پروژه های آبشیرین کن روستایی استان را چنین برشمرد: آبشیرین کن 7500 مترمکعبی دلوار که سرمایه گذار آن به دلیل تغییرات نرخ ارز در سال گذشته، انصراف داد و تا فرایند انتخاب پیمانکار جدید طی شد، به اسفندماه امسال رسید و از اول خرداد پیمانکار دارای رزومه بهتر شروع به کار می کند و قرار است یکساله تحویل شود که تابستان 99 آب نوار ساحلی تنگستان شرایط مطلوب تری پیدا کند. آبشیرین کن های 5 هزار مترمکعبی عسلویه با مشخص شدن سرمایه گذار در مرحله تحویل به وی است، آبشیرین کن هزار مترمکعبی هلیله-بندرگاه بوشهر و هزار مترمکعبی جزیره شیف بوشهر نیز مراحل نهایی قرارداد با سرمایه گذار را طی می کند. همچنین آبشیرین کن 6 هزار مترمکعبی نوار ساحلی شهرستان دشتی در حال نهایی شدن است و بزودی فرایند انتخاب سرمایه گذار آن صورت می گیرد. دو آبشیرین کن جداگانه 2 هزار مترمکعبی برای دیر و شیرینو کنگان نیز در مرحله اخذ مجوز از وزارت نیرو هستیم که امیدواریم تا دو ماه آینده مناقصه آن برگزار شود.

خرید از آبشیرین کن: 5 هزارتومان، فروش به مشترکان: 240 تومان

مدیرعامل آبفا روستایی استان درباره هزینه تولید آب از آبشیرین کن ها اظهار داشت: براساس آخرین قیمت گذاری، هر مترمکعب از آبشیرین کن ها 5 هزارتومان تحویل می گیریم که با هزینه تصفیه خانه، انتقال و نظایر آن به 6 هزارتومان هم می رسد، اما با نرخ هر مترمکعب 240 تومان به مشترکان خانگی می فروشیم که تقریبا 5 درصد هزینه آن است و 95 درصد دیگر از اعتبارات دولتی تامین می شود که هر سال این ارقام افزایش می یابد. البته آبی که خط کوثر، کازرون یا چاههای استان به مشترکان می رسانیم هم با هزینه تمام شده 2200 تومان است. از این رو هزینه تولید آب با آنچه اخذ می شود تناسبی ندارد و انتظار می رود همه ما بیش از پیش قدر آب را بدانیم و در مدیریت مصرف آن کوشا باشیم.

بحران کاهش ورودی آب از کازرون امسال دیرتر رخ می دهد

طاهریان پور همچنین درخصوص وضعیت چاههای کازرون و چشمه ساسان که یکی دیگر از منابع تامین آب استان است بیان کرد: تخصیص سهمیه آب استان از سد کوثر به همان میزان مصوب قطعی است و وارد استان می شود، درخصوص کازرون نیز خوشبختانه در بارندگی ها، بخش زیادی از چاهها احیا شده و حداقل بحرانی که سال گذشته از اردیبهشت ماه شروع و در تیرماه به تجمعات در برخی مناطق منجر شد، دورتر رخ می دهد، هرچند منابع آب کازرون نیز طی این سالها تضعیف شده و راهکار اصلی جایگزینی آن با آب دریاست که با وجود دشواری در واردات قطعات آبشیرین کن ها و تغییرات نرخ ارز، ولی وزارت نیرو و استان در این خصوص اهتمام کافی برای فعال کردن پروژه های مرتبط دارد.

وضعیت آب در نوار ساحلی تنگستان در ماه رمضان مناسب تر می شود

وی درخصوص تنش آبی در برخی روستاهای استان از جمله نوار ساحلی تنگستان اظهار داشت: ما به ازای هر مشترک، 280 لیتر در شبانه روز آب وارد شبکه می کنیم که البته آنچه در کنتورخوانی ثبت می شود و به دست مشترک می رسد 210 لیتر است که مقداری بالاتر از سرانه مصوب وزارت نیرو است، یعنی حدود 60 لیتر هدر رفت یا مصارف غیرمجاز است. همچنین کمبود آب برخی روستاها ناشی از پراکندگی از خطوط آب با پستی و بلندی و قرارگیری در انتهای خطوط است که باعث عدم تعادل در توزیع آب می شود، نظیر نوار ساحلی تنگستان که با برنامه ریزی های صورت گرفته، تا ابتدای ماه رمضان، وضعیت آب این منطقه به آرامش و تعادل می رسد.

 

قطع انشعاب 500 باغ ویلا با اولویت تنگستان

وی توضیح داد: در راستای مدیریت بحران کم آبی در نوار ساحلی تنگستان که از ایام عید به دلیل حجم بالای مسافران نوروزی خود را نمایان کرد، حذف مصارف غیرضروری را شروع کرده ایم، در این راستا انشعاب 400 باغ ویلا در تنگستان قطع شده و 100 باغ ویلای دیگر هم در نوبت قطع انشعاب طی این هفته است. همچنین هزار مترمکعب در شبانه روز به آب نوار ساحلی تنگستان اضافه می شود که از محل صرفه جویی و متوازن کردن سایر نقاط است، مثل مناطقی در شمال استان که بعضا ورودی آب آن 400 لیتر در شبانه روز برای هر نفر است که دو برابر سرانه مصوب می باشد. علاوه بر این، 10 تانکر آبرسان سیار در بخش ساحلی تنگستان فعال گردیده که قطعا با این اقدامات، چالش آب در این نقطه از استان به شرایط مطلوب تری تا روزهای ابتدایی ماه رمضان می رسد. البته کف شکنی برخی چاهها در این منطقه برای افزایش تولید آب هم در دستور کار است که پیگیر رفع معارضین آن هستیم.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل درباره مصرف بالای آب در باغ ویلاها مربوط به گورکات در تنگستان، گناوه و بخش کمتری در دشتستان است، تصریح کرد: در شرایطی که آب با قیمت و دشواری بالایی تولید و به خطوط انتقال می یابد، کشاورزی یا دامداری در باغ ویلاها از طریق این آب غیرمنطقی است و ایجاد مشکل برای سایر مشترکانی که در ادامه خط منتظر دریافت سرانه آب هستند، از این رو با همراهی خوب استاندار و شورای تامین، قطع انشعاب 500 باغ ویلا با اولویت تنگستان که مصرف غیرضروری و بالاتر از سرانه داشته اند شروع شده و قطعا به پایدار شدن آب منطقه کمک می کند.

 

طاهریان پور همچنین با اشاره به کنترل بیشتر درخصوص آب تحویلی به روستاها از طریق نصب سامانه های اندازه گیری در ورودی هر روستا گفت: با این شیوه میزان آب تحویلی به هر روستا دقیق تر و توزیع مناسب تر می شود تا اگر مشکلی در آب گیری مشترکان باشد، مشخص شود از عدم مدیریت مصرف اهالی روستا بوده یا اشکال در عملکرد ماست و اقدام اصلاحی صورت بگیرد.

بیشترین آبرسانی سیار مربوط به دشتستان

مدیرعامل آبفا روستایی استان بوشهر درباره اقدامات برای کاهش روستاهایی که نیازمند آبرسانی سیار هستند نیز گفت: اصلی ترین آبرسانی سیار ما مربوط به 80 روستای دشتستان است که فاقد شبکه آب می باشد (به دلیل فاصله از خطوط اصلی یا جمعیت کم و فصلی آن). در سایر نقاط استان عمده دلیل حضور تانکر آبرسان سیار بخاطر قرارگیری مشترکانی در انتهای خطوط یا فرسودگی لوله ها است که مانع رسیدن آب به آنها می شود و تانکر وارد چرخه توزیع آب می شود که با نوسازی شبکه و وارد مدار شدن آبشیرین کن ها در سال های آتی، به تدریج چرخه آبرسانی سیار در این روستاها جمع می شود.

پرونده مجتمع های آبرسانی استان تا سال 99 بسته می شود

طاهریان پور درخصوص آخرین وضعیت مجتمع های آبرسانی روستایی استان که اعتبارات ملی برای آن اختصاص یافته اظهار داشت: در این راستا 10 مجتمع آبرسانی روستایی در دستور کار داریم که سال گذشته دو مجتمع به بهره برداری رسید و امسال هم سه مجتمع «دهنو زردکی» بوشهر، «حیات داوود» گناوه و «بادوله» دشتی به بهره برداری می رسد. 5 مجتمع باقی مانده از این محل به اضافه 2 مجتمع دیگر که در سفر اسفندماه هیات دولت برای نوار ساحلی تنگستان و همچنین کاردنه- تنگ سدر دشتی مصوب شد که چون محل تامین اعتبار آنها از صندوق توسعه ملی و همچنین سفر رییس جمهوری است، اعتبارات قابل وصول تری نسبت به سایر منابع هستند و امید می رود طی دو سال به بهره برداری برسند و پرونده مجتمع های آبرسانی روستایی استان بسته شود.

 

ادغام آبفا روستایی و شهری به نفع کشور و مردم است

وی همچنین درخصوص موضوع ادغام شرکت های آبفا شهری و روستایی که مجددا در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته، تصریح کرد: البته ما در وزارت نیرو، آن را یکپارچه سازی می دانیم که هرچند در سال 91 نیز در دستور کار قرار گرفت، ولی با تغییر دولت، نگاه وزیر جدید این بود که اکنون شرایط برای یکپارچه سازی مناسب نیست. ولی با اتفاقاتی که درخصوص توسعه مجتمع های آبرسانی روستایی کشور از اعتبارات صندوق توسعه ملی رقم خورده و شاخص کیفیت آبرسانی روستایی نسبت به سال های قبل بهتر شده، وزیر کنونی نیرو پیگیر روند قانونی برای یکپارچه سازی شرکت های آبفا شهری و روستایی است.

مدیرعامل آبفا روستایی استان بوشهر درباره ارزیابی خودش از این موضوع گفت: در سال های اولیه به دلیل فاصله زیاد نظام توزیع آب در روستاها با شهرها که عمدتا از چاهها بوده، مستقل بودن شرکت های آبفا شهری و روستایی ضروری و لازم بود؛ ولی امروز که شیوه تامین آب در شهری و روستایی نزدیک و حتی یکسان شده، یکپارچه سازی شرکت ها می تواند ضعف های قبلی این دو مجموعه را پوشش داده، هزینه های جاری، اداری و ساختمانی را کم کرده و متولی تامین آب استان و پاسخگویی در این زمینه را مشخص کند، درحالی که در شرایط کنونی ممکن است بین شرکت های آبفا شهری و روستایی درخصوص مشکل در تامین آب پاسکاری صورت بگیرد و هرکدام مسئولیت را به دوش دیگری بیندازند. در کل این یکپارچه سازی به نفع مردم است و شرایط کنونی برای این امر مهیاتر از گذشته می باشد.

گفتنی است در دیدار طاهریان پور مدیرعامل آبفا روستایی استان بوشهر، مشاور وی و مدیر روابط عمومی این شرکت وی را همراهی کردند.

 **  خلیج فارس

[کد خبر:AJ28218]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب