100988.jpg

 

آینه جم:  در حالی که به گفته رییس شورای اسلامی شهر جم شرکت آب منطقه ای استان بوشهر با صدور مجوز احداث و برداشت آب از چاه های عمیق منطقه، درآمدزایی می کند اما این شرکت چند روز قبل برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی تعدادی از چاه های غیرمجاز کشاورزان و باغداران را مسدود کرد.
 
انسداد چند چاه کشاورزی طی چند روز گذشته باعث بروز تنش هایی در منطقه شد که شنیده ها حاکیست با افزایش درگیری ها و تنش ها کار به استفاده از قوه قهریه کشیده است.
این در حالیست که شرکت آب منطقه ای بوشهر با صدور مجوزهایی به شرکت گاز باعث خروج میلیون ها متر مکعب اب از سفره های آب زیرزمینی شده که اعتراض مردم را به همراه داشته است.
همچنانکه تاکنون بارها توسط مسئولین و رسانه ها اعلام شده است دشت های جم و ریز از دشت های ممنوعه استان بوشهر به شمار رفته که هر گونه برداشت آب از سفره های زیرزمینیِ آن ها ممنوع می باشد.
در این که شرکت آب منطقه ای استان بوشهر به عنوان متولی آب می بایست در صیانت و حفاظت از منابع آبی استان به خصوص سفره های زیرزمینی تلاش کند شکی نیست اما موضوع زمانی مشکل ساز می شود که این شرکت برای کسب درآمد با صدور مجوزهایی به شرکت های نفتی منطقه اجازه می دهد با استفاده از چاه های عمیق از این سفره ها برداشت کنند اما در مواجهه با مردم موضوع اندکی تفاوت دارد.
یک منبع آگاه با تایید خبر درگیری بین برخی مردم و شرکت آب منطقه ای بوشهر گفته است که مردم اعتقاد دارند نباید بین شرکت های نفتی و شهروندان معمولی و باغداران تمایز قائل بود.
وی  گفت: شرکت آب منطقه ای بوشهر باید از سیاست یک بام و دو هوای خود دست بردارد.
این شهروند جمی ابراز داشت: در حالی که چاه های غیرمجاز را مسدود و به باغداران و کشاورزان منطقه اعلام می کنند که سطح آب بسیار افت کرده است اما شرکت های گازی هر روز در مقابل دیدگان مردم از منابع آب زیرزمینی برداشت می کنند.
به نظر می رسد مردم از اجرای سیاست دوگانه آب منطقه ای بوشهر به شدت ناراحت بوده و خواستار اجرای عدالت بین آنان و این شرکت ها هستند.
باید دید این شرکت در مقابل فشارهای مردمی سرانجام چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا آب منطقه ای بوشهر حاضر خواهد شد با لغو قراداد خود با شرکت های نفتی و گازی منطقه ضمن صیانت از سفره های آب زیرزمینی و رضایتمندی مردم از میلیاردها تومان آب بهاء صرفنظر کند یا این که همچنان بر طبلِ بی آبی در بین مردم خواهد کوبید و در مقابل به شرکت های نفتی اجازه خواهد داد همچنان آب برداشت کنند؟
* بوشهر نیوز
[کد خبر:AJ29174]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب