IMG-20190518-WA0010.jpg

 
آینه جم:  ⁦  مصطفی ارجمند: 
خطیب جمعه مشهد گفته: ما باید راهبردمان در مقابل دشمن مثل راهبرد امام حسین ع  باشد که در برابر تحریم آب هم حاضر به تقاضای رفع تحریم نکرد، بلکه آب را جیره بندی کرد.
اینکه واقعه عاشورا سرمشق بزرگی برای ملل جهان است هیچ تردیدی نیست و همانطور که امام ع  اعلام می کند: مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
سخنان آیت الله علم الهدی از این منظر کاملا منطبق با انسانیت است و در مقام شعار هیچ خرده ای بر این سخنان نمی توان گرفت.
اما دو نکته کلیدی وجود دارد:
اول: هیچ راهبردی در عرصه رویارویی با دشمن محدود به یک مسیر نیست و نمی توان یک نسخه یکسان را برای زمان و مکان و شرایط متفاوت ترسیم و تجویز کرد.
کافی است نگاهی به تاریخ اسلام بیندازیم و نوع مواجهه متفاوت با مخالفان و دشمنان را شاهد باشیم. یک روز پیامبر آخرین، قرارداد صلح با یهودیان امضا می کند و دیگر روز شاهد نرمش قهرمانانه امام حسن در مقابل معاویه هستیم. یک روز امام رضا در مجلس مامون، با دانش و درک عمیق، به مناظره با بی دینان می پردازد و جایی دیگر امام حسین تنها راه نجات اسلام را فدا شدن خود و خانواده اش می داند.
در دوران معاصر هم تغییر راهبردها کم نیست و این موضوع نشان می دهد هیچ راهبردی ولو حق و صواب، قابل تسری به تمام ادوار نیست. همانطور که امام علی  ع هم فرمود: "در دوستي اندازه نگه دار، شايد روزي دشمنت گردد؛ با دشمنت نيز از حد مگذر، شايد روزي دوستت گردد."
دوم: حتی اگر این فرض را قبول کنیم که شرایط امروز کشور، دقیقا مشابه کربلاست. آنچه تلخ و گزنده است اینکه؛ در واقعه کربلا امام حسین ع  به عنوان پیشوای شیعیان، خود و خانواده اش پیشگام فدا شدن برای حفظ دین و انسانیت شدند اما امروز در کشور، عده ای از مسئولان، خود گندم ری می خورند و مردم را به تحمل تشنگی کربلا فرا می خوانند
این یک بام و دو هواست که مردم را ناامید و اعتماد جوانان را سلب کرده. وقتی برخی مسئولان کشور، خود و فرزندان شان در ناز و نعمت زندگی می کنند و هنوز قیامی صورت نگرفته امان نامه از کشورهای دیگر دارند چرا فقط مردم باید تاوان دهند
اگر صداقتی در گفتار و کردار مسئولان هست از خود و خانواده شروع کنند. آنها هم طعم تلخ فقر و بیکاری و گرسنگی را بچشند و در خط مقدم مقاومت قرار بگیرند بعد از مردم بخواهند همراه شوند. این تناقض سالهاست که کیان باور و اعتقادات مردم را نشانه رفته و دیگر نصایح حکیمانه و زیر کولری را کمتر باور نمی کنند!
[کد خبر:AJ29353]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب