000980119000275_Test_PhotoN.jpg

آینه جم: بیش از ۴ سال از تعطیلی فرودگاه جم به دلیل تصمیم وزارت نفت می‌گذرد و عزمی از مسؤولان استان بوشهر برای راه‌اندازی این فرودگاه وجود ندارد، فرودگاهی که به دلیل حضور تیم فوتبال پارس جنوبی در لیگ برتر فوتبال و همچنین ظرفیت‌های جم و موقعیت استراتژیک این منطقه، راه‌اندازی مجدد آن ضروری است.

به گزارش آینه جم؛ فرودگاه‌ها نقش مهمی در توسعه و پیشرفت یک منطقه ایفا می‌کنند و وجود فرودگاه در یک شهر، امتیازی بزرگ برای آن خواهد بود و سبب افزایش امکانات و رونق اقتصادی آن منطقه را نیز به همراه خواهد داشت.

فرودگاه توحید شهرستان جم یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های استان بوشهر است که از پیشینه درخشانی برخورددار است و در زمان فعال‌بودن رشد و رونقی به شهر جم داده بود. اما بیش از ۴ سال است که این فرودگاه به دلایلی نامعلوم غیر فعال شده و به حالت تعطیلی درآمده است.

جم یکی از شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر است که فاصله ۲۵ کیلومتری آن با خلیج فارس و کوهستانی‌بودن این منطقه سبب شده تا هوای معتدل جم زبان‌زد عام‌وخاص شود و مرکبات فراوانی در این شهرستان برداشت می‌شود و به بام فرهنگی و سرسبز استان بوشهر مشهور است. وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گسترده در جم از حوزه صنعت و کشاورزی گرفته تا فرهنگی و ورزشی سبب شده تا جم شرایط ویژه‌ای در استان بوشهر دارا باشد.

لزوم فعال‌بودن فرودگاه توحید جم

حضور تیم فوتبال پارس جنوبی جم در رقابت‌های لیگ برتر یکی از مواردی است که لزوم فعال بودن فرودگاه جم را افزایش می‌دهد و یکی از سوالاتی که در ذهن مردم این منطقه طی این سال‌ها است که چرا جم با داشتن ظرفیت‌های ویژه، باید فرودگاهش تعطیل شود و این امتیاز بزرگ برای رونق این شهرستان از مردم گرفته شود؟

وعده‌هایی که رنگ واقعیت نگرفتند

طی این سال‌های تعطیلی فرودگاه جم، مسؤولان و نماینده مجلس جنوب استان بوشهر بارها و بارها وعده‌های خوش‌رنگی برای راه‌اندازی مجدد فرودگاه دادند اما هیچ‌کدام رنگ واقعیت به خود نگرفت و علی‌رغم انتقادهای امام جمعه و شورای اسلامی شهرستان و گلایه‌های مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی، اما هنوز فرودگاه تعطیل است و امیدی به راه‌اندازی مجدد دیده نمی‌شود و به طور کلی عزمی برای این کار در سطح استان بوشهر وجود ندارد.

فرودگاه جم احیا شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در خصوص تعطیلی چند ساله فرودگاه جم اظهار داشت: در مورد فرودگاه جم هم لازم است پیگیری یک نشست با حضور فرماندار و استاندار و شرکت‌های نفتی انجام شود و در این راستا با وزیر نفت هم رایزنی می‌کنیم تا این فرودگاه احیا شود و همه باید تلاش کنند این فرودگاه که یک امتیاز برای استان بوشهر است دوباره احیا شود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری تاکید کرد: اینکه گفته شود در یک ساعتی این فرودگاه، فرودگاه دیگری(عسلویه) وجود دارد دلیل مناسبی نیست چرا که مشابه فاصله این دو فرودگاه در جاهای دیگر کشور هم هست و هر دو شهر به فاصله کوتاه، فرودگاه مجزا دارند و با توجه به حضور تیم فوتبال پارس جنوبی جم در لیگ برتر هر چه زودتر باید فرودگاه جم احیا شود.

بلاتکلیفی وضعیت فرودگاه و عدم توسعه شهر

به گفته مسؤولان شهرستان جم، شرکت پالایش گاز فجر جم و منطقه عملیاتی نار و کنگان که بیشتر از این فرودگاه استفاده می‌کرده‌اند بنا به دلایلی از اوایل سال ۹۴، پروازهای خود را به فرودگاه عسلویه انتقال دادند. فرودگاه جم بخش وسیعی از شهر جم را تشکیل می‌دهد که بلاتکلیفی آن سبب شده بخش گسترده‌ای از شهر نیز چهره پیشرفت و توسعه را به خود نبیند.

عدم توجه به فرودگاه و مزیت‌های آن

فرودگاه جم ظرفیتی مناسب برای توسعه اقتصاد جنوب استان بوشهر است و توسعه زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی و داخلی، توسعه گردشگری و توسعه آموزش عالی و دسترسی مناسب‌تر به خدمات درمانی از جمله فرصت‌هایی است که با راه‌اندازی مجدد فرودگاه جم ضمن کمک به رونق فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، سود غیر مستقیمی را در شریان‌های اقتصادی جنوب استان بوشهر وارد خواهد ساخت. موضوعاتی مهم که مسؤولان کمتر به آن‌ها توجه کرده‌اند و سبب تعطیلی فرودگاه شده‌اند.

این فرودگاه موقعیتی استراتژیک دارد و همجواری با بنادر مهم جنوب استان، ظرفیت‌های قابل اتکای طبیعی و اقتصادی، وجود جاذبه‌های توریستی، حضور تیم لیگ برتری پارس جنوبی جم، حجم بالای تولیدات کشاورزی و باغی و ... از دیگر استعدادهای شهرستان جم برای بهره‌گیری از ظرفیت فرودگاهی است که در این سال‌ها مغفول مانده است.

فرودگاه جم با تصمیم وزارت نفت تعطیل شد

فرماندار شهرستان جم در اوایل مهرماه سال جاری به دلیل انتقادهای امام جمعه از فرودگاه جم بازدید کرد و وی نیز نسبت به تعطیلی چهارساله این فرودگاه گلایه کرد و خواهان راه‌اندازی مجدد فرودگاه توحید جم شد.

محمد حسینی در خصوص تعطیلی فرودگاه جم، اظهار داشت: این فرودگاه از سال ۹۴ با تصمیم وزارت نفت تعطیل شده و طی این مدت تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی مجدد پروازها انجام شد که متاسفانه تاکنون نتیجه‌ بخش نبوده است.

فرودگاه جم از نظر زیرساختی مشکلی ندارد

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی پروازها در فرودگاه توحید جم انجام شده و با پیگیری‌های انجام شده و همکاری شرکت پالایش گاز فجر جم، نیازمندی‌های فرودگاه تامین و بخش‌های مختلف فرودگاه نیز نوسازی و به‌سازی شده است.

طبق اعلام رئیس شورای اداری شهرستان جم، هم اکنون مشکلی برای راه‌اندازی پروازها در فرودگاه از نظر زیرساختی وجود ندارد و نیاز است وزارت نفت با مشارکت ایرلاین‌ها، سبب از سرگیری پروازها در این منطقه شوند تا مردم نیز دوباره صدای فرود آمدن هواپیما در شهرشان را بشنوند.

تعطیلی فرودگاه تا پایان دولت تدبیر و امید؟

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم نیز از هزینه‌های میلیاردی برای نگهداری فرودگاه خبر داده و عدم از سرگیری پروازها نیز سبب می‌شود تا هزینه‌های زیادی در راه نگهداری از فرودگاه بی‌جهت خرج شود.

به گزارش آینه جم، موضوع راه‌اندازی فرودگاه توحید جم از دست مسؤولان محلی خارج است و بهتر است استاندار بوشهر با پیگیری از طریق وزارت نفت، برای از سرگیری پروازها در این شهرستان تلاش کند. مردم جم چشم انتظارند که آیا باز هم فرودگاه در شهرشان فعال می‌شود یا تا پایان دولت تدبیر و امید و تصمیم وزارت نفت، همچنان حکایت تعطیلی فرودگاه بر سر جای خود باقی است.

گزارش: رضا رئیسی- فارس

[کد خبر:AJ30304]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # مرتضی 1398-09-12 16:42
تمام این دلایل که میارند ، بهانه هست ( فرودگاه جم هم از لحاظ عملیاتی و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و موقعیت بسیار خوبی به لحاظ پروازهای خانوادگی دارد)
آقایون فقط بخاطر منافع خودشون در وزارت نفت بهانه تراشی میکنند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # بهنام 1398-09-13 11:32
مرتضی دقیقا درست میگه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب