00000000000000000000jjjj5444473.jpg

 

 

اینه جم: با آغاز نام نویسی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم، فضای کشور و استان انتخاباتی شد؛ هرچند قوه مقننه در پایین ترین سطح اعتبار خود می باشد.

به گزارش « آینه جم»؛ کنار گذاشتن مجلس از تصمیم گیری های مهم مثل گرانی بنزین که سران قوا جای آنها را در قانونگذاری گرفتند، یا بایکوت شدن مصوبات بهارستان از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظیر لایحه پالرمو که نمایندگان دوبار آن را تایید کردند، یا متهم شدن و دستگیری برخی نمایندگان به فساد که علنی ترین از دوره های گذشته به فضای رسانه ای کشور راه یافته، از دلایل افت روزافزون جایگاه مجلس در نگاه افکار عمومی است.

اتفاقاتی که باعث شده ضرورت اصلاح رویه و شیوه شورای نگهبان در تاییدصلاحیت کاندیداها را جدیتر از همیشه کرده تا چهره های توانمند و دارای سلامت بیشتر وارد این عرصه شوند.

علاوه بر این، افول جایگاه جریان های سیاسی کشور که ناشی از عملکرد آنهاست، خصوصا بعد از حوادث 96 که شعار "اصلاح طلب- اصولگرا دیگه تمومه" سر داده شد، باعث شده تا قرارگیری داوطلبان در لیست های حزبی و سیاسی این دوره، به منزله افزایش شانس پیروزی قلمداد نشود، حتی ممکن است بعضا نتیجه عکس دهد.

افزون بر آن، اگر چراغ سبزی از حاکمیت درخصوص برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا دیده نشود، شرایط را دستخوش تغییرات ناخوشایند خواهد کرد.

همه این شرایط باعث شده تا انتخابات مجلس یازدهم در استارت اولیه که شروع ثبت نام از داوطلبین است با ابهامات و شاید بی انگیزگی در افکار عمومی مواجه باشد.

استان بوشهر و 4 کرسی در مجلس

استان بوشهر چهار کرسی در مجلس دارد که شامل حوزه های انتخابیه "بوشهر، گناوه و دیلم" ، "دشتستان" ، "دشتی و تنگستان" و "دیر، کنگان، جم و عسلویه" می باشد.

داوطلبان کاندیداتوری در این انتخابات نیز از امروز تا جمعه آینده فرصت دارند به فرمانداری های مراکز حوزه انتخابیه (بوشهر، دشتستان، دشتی و کنگان) یا وزارت کشور مراجعه و با تحویل مدارک و تکمیل فرم های مربوطه، وارد این عرصه شوند.

براساس قانون، علاوه بر شرایط عمومی، داشتن مدرك كارشناسی ارشد یا معادل آن (که تبصره های خاص خود را دارد) شرط تحصیلی برای کاندیداهای نمایندگی مجلس است.

مرحله نخست بررسی صلاحیت کاندیداها در هیات اجرایی (شامل 8 معتمد به همراه فرماندار مرکز حوزه انتخابیه، نماینده شورای اسلامی استان و مدیرکل ثبت و احوال) است که تا 14 دی ادامه دارد. پس از آن،‌ بررسی صلاحیت‌ها طبق روال در هیئت‌های نظارت استانی، هیئت مرکزی نظارت و شورای نگهبان تا 22 اسفند ادامه خواهد یافت.

زمان تبلیغات برای داوطلبان نمایندگی مجلس نیز از 23 تا 30 بهمن به‌مدت یک هفته تعیین شده است.

از ماههای گذشته، برخی چهره ها نام شان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس از نقاط مختلف استان بر سر زبان ها افتاده و که انتظار می رود طی از امروز تا روز جمعه ثبت نام کنند.

در این بین، به نظر می رسد پرترافیک ترین حوزه های انتخابیه شامل دشتستان و کنگان باشد، خلوت ترین حوزه انتخابیه نیز دشتی و تنگستان ارزیابی می شود

لیست زیر شامل مطرح ترین داوطلبان احتمالی انتخابات مجلس یازدهم است که براساس پیگیری «خلیج فارس» از منابع خود در شهرستان های مختلف تنظیم شده:

حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم

عبدالکریم جمیری/ اصولگرا- نماینده کنونی همین حوزه انتخابیه
حجت الاسلام عبدالحمید خدری/ معتدل- نماینده کنونی همین حوزه
سید کریم موسوی/ پزشک و اهل گناوه
زینب اسماعیلی/ اصولگرا- دندانپزشک
ضرغام حیدریه/ مستقل- مدرس دانشگاه و اهل گناوه
امان الله شجاعی/اصلاح طلب- عضو سابق شورای شهر بوشهر
خلیل عبدالهی/ فرماندار جم در دولت احمدی نژاد
بهرام فرهمند صابر/ رییس کانون وکلای دادگستری بوشهر
غلامعلی میگلی نژاد- شهردار سابق بوشهر و نماینده سابق همین حوزه
جمشید شکوهی/ اصلاح طلب- مدیر سابق امور اراضی استان و شرکت جهادنصر
شکراله عطارزاده/ اصولگرا- نماینده سابق همین حوزه
عبدالناصر غلامی/ مستقل- معاون سابق آموزش و پرورش استان
ناصر کرمی/ مستقل- مدیرکل سابق آموزش و پرورش بوشهر
ایمان عطارزاده/ اصولگرا- فعال رسانه ای و مدیر سابق سازمان ملی جوانان بوشهر
الهام بارگاهی/ اصلاح طلب- عضو سابق شورای شهر بوشهر

حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان

سیدمحمدمهدی پورفاطمی/ اصلاح طلب- نماینده سابق این حوزه
سید کمال الدین شهریاری/ اصولگرا- نماینده کنونی این حوزه
عبدالصمد دولاح/ مستقل- وکیل دادگستری
علی زینبی/ اصولگرا- معاون سابق سیاسی امنیتی استانداری
علی افراشته/اصولگرا- استاندار سابق بوشهر
غلامحسین کرمی/ اصولگرا- مدیرکل سابق بازرسی بوشهر و مدیرکل فعلی کهگیلویه و بویراحمد
نعمت الله سبحانی/ اصولگرا- مدیرکل سابق پدافند غیرعامل استانداری
غلامحسین زارعی/ اصولگرا- فرماندار سابق دشتستان و بندر لنگه

حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه

سکینه الماسی/ معتدل- نماینده فعلی همین حوزه
موسی احمدی/ اصواگرا- نماینده سابق همین حوزه
حسین بردستانی/ اصلاح طلب- از مدیران مجتمع گاز پارس جنوبی
عسکر جلالیان/ مستقل- نماینده سابق همین حوزه
عابد عابدین‌زاده/ مستقل- مدرس دانشگاه و کارمند مجلس

حوزه انتخابیه دشتستان

محمدباقر سعادت/ اصلاح طلب- نماینده کنونی
سید مهدی موسوی نژاد/ اصولگرا- نماینده سابق همین حوزه
ابراهیم رضایی/ اصولگرا- فعال رسانه ای
محمدرضا دهقانفرد/ اصولگرا- پزشک
غلامرضا مختاری/ اصولگرا- مدیر سابق شعب بانک ملت در استان
غلامرضا رازقی/ اصولگرا- نماینده همین حوزه
جوانشیر کدخداپور/ معتدل- معاون سابق سیاسی استانداری های فارس و هرمزگان
ایرج مزارعی/اصولگرا- کارمند صداوسیما

پیش بینی ثبت نام 500 نفر در انتخابات استان

براساس برخی آمارهای غیر رسمی، پیش بینی می شود حدود 500 نفر در استان برای این انتخابات ثبت نام کنند.

سرپرست دفتر سیاسی و انتخابات استانداری بوشهر گفت: زمان ثبت نام از داوطلبان از دهم آذر به مدت یک هفته، هر روز از ساعت 8 صبح تا ساعت 18 در فرمانداری های مراکز حوزه انتخابیه انجام خواهد شد.

خسرو دهقانی با تأکید بر این که داوطلبان باید برای ثبت نام، حتماً مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشند، اظهار کرد: اصل و یک نسخه تصویر کارت ملی، اصل شناسنامه عکس‌دار و یک نسخه تصویر کلیه صفحات، یک قطعه عکس ۴×۳ جدید، اصل و یک نسخه تصویر آخرین مدرک تحصیلی معتبر (حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن)، اصل و تصویر گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و اشتغال نداشتن در پست و مقام و مشاغل مشمول استعفای موضوع ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس، اصل و یک نسخه تصویر کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دایمی یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولین خدمت وظیفه عمومی مدارکی است که داوطلبان باید هنگام ثبت‌نام همراه داشته باشند.

حداقل 30 و حداکثر 75 سال

سرپرست دفتر انتخابات استانداری اظهار کرد: به استناد ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام شرط سنی داوطلبان تعیین شده است.

وی افزود: ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت‌نام در انتخابات، بر اساس تاریخ تولد اولیه ثبت‌شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به‌استثنای محاکم قضایی ملاک عمل نخواهد بود. همچنین، بر اساس قانون تفسیر ماده (۲۸) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب نهم مرداد سال 90، مدرک معادل تحصیلی در هر مقطع تحصیلی، مدرکی است که واجد ارزش استخدامی باشد.

[کد خبر:AJ30389]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب