00000447ph42.jpg

 

 

آینه جم:  محمد جوهری: حالا ديگر در اوج هيجان انتخاباتي هستيم، در هر كوي و برزن اين ديگ جوشان در حال غليان است. هرچند صداي شليك تپانچه استارت از پنجشنبه به صورت رسمي در گوشها طنين انداخت و تمامي كانديدا ها آماده فرار حداكثري با شتاب دوچندان از خط شروع بودند اما كيست كه نداند آنها از مدتها قبل به صورت خودجوش حركت از خط شروع را خود استارت زده بودند.

همه فضاي حقيقي و مجازي فعلا در تسخير طرفداران اين عزيزان است و در برخي موارد متاسفانه امتزاج دروغ و حقيقت و بازار اتهام و تهديد به شكايت كمي كار را بر انتخاب كنندگان شايد دشوار نمايد، اما خوشبختانه مردم آگاه و بصير هستند و به راحتي قادرند سره را از ناسره تشخيص داده و به انتخاب اصلح دست بزنند.

شرايط و پيچيدگي هاي معمول انتخابات در يك سو و به طريق اولي حضور عظيم صنايع غول آسا و استراتژيك نفت وگاز در جنوب استان بر پيچيدگي موضوع افزوده است. ساليان سال است كه اين ثروت عظيم سودش به همه كشور رسيده است و كمترين نفعش به ميزبانان و صاحبان اصلي كه غم و درد بيكاري و بي آبي و آلودگي و بيماري را به جان خريده و دم نزده اند.

صرف نظر از ماهيت و سواد و عملكرد هركانديدا يا نماينده، موضوع بسيار مهمي كه مي تواند سرنوشت اين مردم را تغيير دهد آگاهي و شناخت از حقوق خود و مطالبه گري حد اكثري در چارچوب قانون و پاسخگو كردن نماينده باشد و رصد كردن تمامي كارهايش. متاسفانه نجابت بيش از حد و قناعت كم نظير مردمان اين خطه و رضايت دادن به حداقل حداقلها باعث شده علي رغم اينهمه ثروت سرشار هنوز اگر نگويم در تمامي زيرساختها كه در بيشتر آنها دچار محروميت هستيم.

نمايندگان انتخابي نه تنها اين حوزه بلكه كل استان بنا به همان دلايل فرهنگي و قناعت بيش از حد و نجابت حداكثري كه ناشي و برخاسته از همان تفكرات مردمي و فرهنگي است نيز متاسفانه در چنبره همان مسايل ساده و روزمره و پيش پا افتاده گير كرده اند و در ادوار مختلف نتوانسته اند گامهاي بزرگ و اصولي و اساسي جهت احقاق حق موكلين خود بردارند. اين عزيزان نيز همانند موكلين خودشير قناعت و نجابت را از سينه مادران نوشيده اند.

نفت هم از خدا خواسته دنبال همين موارد، همين مردم و همين تيپ از نمايندگان است تا با فراغ بال به كارش ادامه دهد و فعال مايشا باشد و از زير بار مسؤليتهاي اجتماعي خود شانه خالي كند و حتي به خاطر تامين چند دستگاه كولر مستعمل و تهيه چند جلد دفترچه و تعدادي خودكار و مداد بر اي دانش آموزان بي بضاعت بر طبل سخاوتمندي خود بكوبد و منت هم بگذارد. همه اينها به دليل توقعات كم مردم و عدم تسلط نمايندگان و اشراف آنان بر موارد قانوني و انجام مسؤليتهاي نظارتي است. مقام معظم رهبري به خصوصيات فردي كه مي خواهد نماينده شود اشارات بسيار مهم و زيبايي داشته اند كه فعلا از ذكر آنها خودداري مي كنم ولي چنانچه نماينده اي شجاع، انقلابي، مردمي وفارغ از هرگونه زد و بندهاي جناحي انتخاب شود قطعا تاثير به سزايي در توسعه همه جانبه جنوب استان خواهد داشت.20809_orig.JPG

نماينده اي كه پاك دست باشد و اولويتش منافع ملي و مردمي و حوزه انتخابيه خودش. كسي كه در حين شجاعت و صداقت راه تعامل با نفت را بداند و كاملا با زبان نفتي ها آشنا باشد. اقتدار كامل داشته باشد و در مواجهه با نفتي ها رودر بايستي را كنار گذاشته و ضمن احترام متقابل از نشان دادن هرگونه ضعفي در برابر آنها بپرهيزد. ساختار و قواعد و قوانين و مقررات نفت را بشناسد و بهترين راهكارهاي ممكن را براي تعامل برگزيند و در صورت تخلف و سرپيچي نفت از هرگونه اقدام قانوني عليه آنها نهراسد. اصلا جاي شك و ترديد نيست كه هرگز نفت به سادگي و اصطلاحا با پاي خودش به پيش نخواهد آمد و بايد حق مردم را گرفت و اينجاست كه هنر و درايت و سواد و تجربه و شناخت و شجاعت يك نماينده آشكار مي گردد. در روزهاي اخير صحبت از انتخاب يك مدير نفتي زياد بر سر زبانها افتاده است و بسيار مي شنويم كه انتخاب يك مدير نفتي به عنوان وكيل مردم مي تواند چاره ساز باشد. نگارنده معتقد است اي مورد شايد شرط لازم باشد اما تحقيقا شرط كافي نيست. يا شايد حتي به عنوان شمشير دو لبه نيز عمل نمايد. اصلي ترين موضوع همان آگاهي و مطالبه گري مردم در چارچوب قانون است و لاغير.


دو حالت پيش روي ماست:


١- چنانچه اين مدير نفتي واقعا هدفش خدمت به مردم باشد و تقوي و شجاعت سرلوحه كارش باشد و بيش تر از آنكه فكر نان خودش باشد سر در سر سوداي آب مردم داشته باشد، قطعا نتيجه نزديك به مطلوب دست يافتني است.


٢- چنانچه اين مدير نفتي در مناسبات قدرت درون سازماني گير كند و بين منافع سازمانش و منافع موكلينش ناچار به انتخاب منافع سازمانش باشد و ترس از ازدست دادن ميز و منصب و مقامش بعد از اتمام دوره نمايندگي باشد، قطعا ضررش براي مردم مضاعف و دو چندان خواهد بود. از ياد نبريم نفت قوانين و مقررات خاص خودش را دارد كه با هيچ يك از سازمانهاي ديگر قابل مقايسه نيست و روابط و منافع فردي و گروهي و مناسبات قدرت در اين وزارتخانه بسيار گسترده و پيچيده است و حساب بردن مديران از مقامات مافوق و به خصوص شخص وزير بسيار مبرهن و آشكار و زياد است.

به ويژه وزير كنوني نفت كه نه تنها هيچ اعتقادي به حوزه مسؤليتهاي اجتماعي ندارد كه حتي با عملكرد خود داد همه نيروهاي انساني را در آورده و اساسا حوزه منابع انساني را به سمت ويراني پيش برده و سبب نارضايتي شديد اكثريت قريب به اتفاق پرسنل شده است. اميد است در اين دوره مردم با درايت و بصيرت كامل و با در نظر گرفتن جميع جهات به اصلح ترين انتخاب ممكن دست بزنند و يك بار براي هميشه با ايجاد تغييرات اساسي و برگزيدن كانديدايي اصلح، شايسته، مومن و مدير و مدبر به حق و حقوق خود و اين ديار دست يابند.

[کد خبر:AJ31521]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

-5 # احمدی 1398-11-26 14:09
باسلام من نفتی نیستم
چراشمامیخواهیده مه مشکلات راوزارت نفت حل وفصل نماید
چراکسی ازوزارت راه کسی سوال نداردکه چراراههای شهرستان مشکل داردچراازوزارت بهداشت سوال نداردکه سرانه بهداشتی مردم کجاهزینه میشودوزارت نفت که نبایدکارعمرانی انجام دهد چراکسی ازشهردارنمیخواه دکه چراخیابانهای شهرجم جوابگوی حالای مردم نمیباشدچه رسدبه فرداچراکسی ازوزارت ارتباطات سوالی نداردکه اینهمه مشکلقطعی تلفن واینترنت درشهرباشیم چراکسی ازمشکلات اب شرب مردم سوالی نداردوووووووووو وووووووووو
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # محمد جوهری 1398-11-26 16:55
درود بر شما جناب احمدی عزیز و تشکر از اظها نظر شما. اگر از نفت انتقادی می شود به منزله تایید عملکرد سایر سازمانها نیست قطعا آنها هم کوتاهی هایی دارند اما موضوع این نوشتار نبودند. در ثانی شما باید عنایت بفرمایید که وزارت نفت چقدر پول و ثروت دارد و مثلا وزارت راه یا شهرداری چقدر؟ ثالثا این ثروت تمام و کمال متعلق به مردم است و فقط در دست وزارت نفت است و سایر ارگانهایی که نام برده اید در بهره برداری و تسلط بر ان و هزینه کردش کوچکترین نقش و سهم و دخالتی ندارند. رابعا کدام وزارتخانه یا ارگان و نهاد را می شناسید که تا به این حد گسترده به منابع آب و خاک و هوا و دریا و کلا زیست بوم منطقه لطمات و خسارات جبران ناپذیر وارد کرده باشد؟ فکر می کنم ذکر همین چند نکته کافی باشد. تشکر مجدد از اظهار نظر حضرتعالی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+7 # دیری 1398-11-26 14:51
مرسی
مرسی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # عباس رجایی 1398-11-27 00:10
درود بر قلم زیبا و رسای جناب جوهری؛نفت و گاز در خانه ماست ز قدیم گفتن االجارس مد دار اول همسایه بعد.....امیدوار یم که در انتخابات مشکلات حوزه ها انتخابیه گفته بشه تا نماینده ها از همین الان دغدغهد اشته باشند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # محمد جوهری 1398-11-27 10:11
درود بر شما و سپاس فراوان از لطف و مرحمت شما به این بنده حقیر. سرفراز باشید جناب رجایی بزرگوار
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # جمی 1398-11-27 00:13
با این حجم ز مهاجرت و این منوال درجم تا سه سال آینده جایی برای سکونت وجود ندارد.کمبود مدسه ..کمبود بهداشت.کمبود آب .تارفیک شدید .کمبود فضای سبز و پارک.اگر چاره ای اندیشده نشود کم کم باید از جم رویایی خداحافطی کنیم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # موسوی 1398-11-27 08:11
رای تمام دوراهک بردخون بردستان و دیر برای دکتر دراهکی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب