3456074.jpg

 

 

 

آینه جم:  بازار میوه در جم با شروع فصل تابستان مردم را نقره داغ می کند. نگاهی به قیمت های مصوب اتاق اصناف جم و قیمت های میوه در بازار، موید این واقعیت تلخ است که فروشگاه های میوه و تره بار جم، اهمیتی به مصوبات بازار ندارند.

به گزارش آینه جم ؛ صنف میوه و تره بار در جم جز معدود کسبه ای هستند که از کرونا و تبعات آن نه تنها آسیبی ندیدند بلکه در فضای تعطیلی بازار، رونق دو چندان داشتند.

قیمت میوه های نوبرانه با گذشت بیش از یک ماه همچنان در بالاترین قیمت ها به فروش می رسد و انتظار اقشار ضعیف برای کاهش قیمت ها هم تاکنون به کاهش قیمت منجر نشده است.

طبق نرخ مصوب اتاق اصناف، سقف قیمت برای میوه ای مانند زردآلوی درجه یک ۱۷ هزار تومان تعیین شده اما قیمت زردآلو در بازار جم رقم هایی حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان را نشان می دهد که تقریبا دو برابر قیمت مصوب است.

در سایر اقلام میوه و تره بار هم وضعیت چندان متفاوت نیست و قیمت ها عموما بیش از نرخ مصوب است و مشتریان هم ناچار به خرید هستند.

برخی تحلیل گران بازار معتقدند حضور پرتعداد کارکنان صنعت با حقوق های بالای ۱۰ میلیون تومان در جم و نیز وضعیت متوسط درآمدی بخشی از مردم شهرستان جم باعث شده میزان تقاضا بدون توجه به قیمت ها، بالا باشد و فروشندگان هم بدون نگرانی از ماندن کالا روی دست شان، نرخ ها را بالاتر از قیمت واقعی عرضه کنند.

یکی دیگر از عوامل ایجاد این قیمت های لجام گسیخته، عدم تناسب تعداد مراکز عرضه میوه و تره بار با استاندارد جمعیت است که باعث شده رقابت در بازار حذف و فروشندگان میوه و تره بار در بازار، به صورت هماهنگ قیمت های یکسانی را ارائه کنند.

هر چند همه این عوامل در شهرستان جم نقشی تاثیرگذار در گرانی میوه و تره بار و حتی سایر کالاها دارد اما عدم نظارت دقیق و کافی به همراه نوسانات بیش از حد بازار باعث شده ساماندهی بازار با جدیت در دستور کار قرار نگیرد.

برخی متولیان تنظیم بازار، بخشی از علت گرانی در بازار را به عدم وجود سازمان تعزیرات حکومتی در جم مرتبط می دانند و معتقدند روند طولانی رسیدگی به پرونده ها و عدم اشراف صادرکنندگان احکام به شرایط بازار جم، تشکیل پرونده های تعزیراتی را تشریفاتی ساخته است.

جریمه های حداقلی برای تخلفات بازار در جم هم به نسبت سود بالای گرانفروشی، باعث شده تا فروشندگان ابایی از تشکیل پرونده و صدور احکام نداشته باشند.

به نظر می رسد هم مردم به عنوان مصرف کننده کالا و خدمات باید حساسیت بیشتری در خصوص هزینه های پرداختی به فروشندگان میوه و تره بار داشته باشند و هم اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت به اعلام نرخنامه در سایت اتاق اصناف بسنده نکنند و اقدامات بازدارنده و شدیدتری را برای مقابله با تخلفات بازار در دستور کار قرار دهند.

 

*** آوای بوشهر 

[کد خبر:AJ33083]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # رضایی 1399-04-13 16:22
مقصر اتاق اصناف جم است و تمام
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # احمدی 1399-04-16 12:01
چرامسئولان امرازاتاق اصناف سوال نمیپرسندمردم چه گناهی دارد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب