000000000000000000000000000000000088740110044.jpg

 

آینه جم؛  سجادبهزادي
خاستگاه پارادايم توسعه يك جامعه چيست و آيا مي توان پارادايم توسعه يافتگي يك جامعه را با شاخص وضعیت و کیفیت رسانه در آن جامعه تعريف كرد؟
شاخص هاي توسعه فراوانند اما آنگونه كه پروفسور ساروخانی اعتقاد دارد" توسعه پایدار با انسان های فرزانه محقق می شود "ورسانه ها نقش مهمي در خلق جامعه اي دارند كه افراد آن از فرزانگي وفربه گي انديشه برخوردار باشند.
ازطرفي روشن است كه ميان توسعه نيافتگي جوامع با محدود كردن رسانه ها در آن جامعه ارتباط عميق و معناداري وجود دارد.يعني به همان ميزان كه يك جامعه داراي رسانه هايي آزاد وبا كيفيت است ميزان توسعه يافتگي آن جامعه نيز بيشتر وهدفمند تر است و چنانچه رسانه ها در يك جامعه نحيف و كم وزن باشند انسان هاي آن جامعه نيز از فرزانگي کمتری برخوردار هستند.
اما چرا رسانه ها در ايران امروز ما براي شتاب بخشيدن به توسعه و خردمند نمودن جامعه ،همچنان راههاي نرفته زيادي دارند. 
به باور من بيم ونگراني نويسنده ها وخبرنگاران جامعه ايران، از بسط دو ويژگي مهم در رسانه ها؛ كه همانا" تحقيق  و تحليل" اثربخش باشد، سبب شده است رسانه ها در ايران همچنان نتوانند عامل باشند وظرفيت و انرژي خود را به محوری درجهت شتاب بخشيدن به توسعه و فرزانگي جامعه تبديل كنند.
نقش "تحقيق و تحليل" در رسانه علاوه بر روشنگري جامعه ، به ساختار حاكميت كمك مي كند از زاويه هاي مختلف نقاط ضعف وقوت خود را بشناسد ودقيق تر برنامه ريزي كند. در بسياري از جوامع توسعه يافته،دولت ها در ستايش شهامت يك روزنامه نگار تحليل گر وپژوهشگر كلاه را از سر بر مي دارند و بيم واضطراب نوشتن و سخن گفتن را از او مي گيرند.
هانا آرنت در كتاب وضع بشر به "سخن"  اشاره مي كند. او "سخن را امری سیاسی و اساسی ترین وضع بشر مي داند". در واقع، تحليل وسخن است که امکان آغازی تازه را برای انسان فراهم می آورد و به این طریق كنشي تازه آغاز ومعنا توليد مي شود و توسعه تثبيت مي شود.اگر ما توسعه يافتگي را دوست داريم بايد به سخن وتحليل و تحقيق رسانه ها احترام بگذاريم و به اين امر كمك كنيم.
* عصر ایران
[کد خبر:AJ33389]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب