1128049_676.jpg

 

آینه جم : در آستانه پایان دو هفته محدودیت های کرونایی، شهرستان بوشهر از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر کرد تا بخشی از مشاغل بتوانند از شنبه بازگشایی شوند.

به گزارش آینه جم ؛ رنگ بندی جدید کرونایی شهرستان های کشور پس از گذشت 10 روز از محدودیت های کرونایی توسط وزارت بهداشت اعلام شد تا از روز شنبه 15 آذرماه ملاک عمل باشد.

برهمین اساس، بوشهر به عنوان تنها شهرستان استان که پیش از این وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) داشته، به رنگ نارنجی (پرخطر)  تغییر یافته، ضمن اینکه شهرستان گناوه همچنان در وضعیت نارنجی مانده است.

با این حساب، علاوه بر مشاغل ضروری که طی این دو هفه محدودیت در بوشهر فعال بوده، مشاغل سطح 2 شامل مراکز خرید، پاساژها، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا بصورت بیرون بر، مساجد، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی ها، آرایشگاههای مردانه، فرش و موکت فروشی ها، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی ها، مشاوران املاک، فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل هم از شنبه قادر به بازگشایی کسب و کار خود هستند.

همچنین 8 شهرستان دیگر استان نیز به  وضعیت زرد (خطر متوسط)  تغییر کرده اند تا در این شرایط فقط مشاغل و فعالیت های سطح 4 در آن ممنوعیت داشته باشد. (نظیر همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس، ورزشهای پر برخورد، باغ وحش ها، شهربازی ها و مراکز تفریحی آبی)

این درحالیست که تا قبل از اجرای محدودیت های کرونایی از اول آذر، در رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، فقط شهرستان دیر وضعیت زرد داشت و 8 شهرستان دیگر در شرایط نارنجی بودند. بوشهر نیز دارای وضعیت قرمز اعلام شده بود.

حالا بوشهر از قرمز به نارنجی تغییر وضعیت خواهد داد، گناوه در وضعیت نارنجی مانده و 8 شهرستان دیگر هم زرد اعلام شده است.

ملاک تغییر رنگ بندی شهرستان ها

دکتر علیرضا رییسی معاون هم استانی وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا در گفتگو با خلیج فارس تغییر رنگ بندی شهرستان های استان را تایید کرد.

وی با بیان اینکه در پی رعایت 90 درصدی پروتکل‌های بهداشتی، محدودیت 38 شهرستان از وضعیت قرمز به وضعیت‌ نارنجی تغییر می‌کند که بوشهر نیز در همین قالب است، گفت: اما از طرفی 23  شهرستان نیز از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز رسیدند که اعمال محدودیت در آن‌ها از شنبه آغاز می‌ شود.

دکتر علیرضا رییسی درباره تقسیم‌بندی شهرها بر اساس رنگ‌ها، اظهار کرد: معیار ما برای رنگ‌بندی‌ها بر اساس میزان بستری بیمارستان به ازای هر 100 هزار نفر است. اگر در شهری بیشتر از 10 بستری روزانه به ازای هر 100 هزارنفر حمعیت داشته باشیم، این شهر قرمز است. همچنین بیش از 6 نفر بستری روزانه در هر 100 هزار نفر نیز نشان‌دهنده وضعیت نارنجی است و عدد 4 بستری به ازای هر 100 هزار نفر هم مربوط به شهر زرد است. بنابراین معیار ما برای رنگ‌بندی شهرها تعداد فوتی‌ها نیست که در دنیا هم معیار برای اعلام وضعیت هشدار، تعداد بیماران بستری است.

به گفته وی، در شهرستان هایی که همکاری مردم و رعایت شیوه نامه های بهداشتی بهتر بوده، با کم شدن آمار بستری های کرونایی، رنگ بندی آنها نیز به وضعیت بهتر تغییر کرده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه فعلا با این ویروس دست به گریبان هستیم و نباید عادی انگاری شود، اظهار داشت: در فصل زمستان به دلیل سرما و بسته شدن پنجره ها و اجتماع مردم در واحدهای سربسته که عمدتا تهویه ندارد، احتمال تشدید بیماری وجود دارد، از این رو باید مراقبت های لازم جدی گرفته شود.

[کد خبر:AJ34314]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب