000000000000000000000000000000000000eidar00.jpg

 

 

آینه جم؛  احمد حیدری
شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور یک کشورند. اعطای این حق به مردم یک سرزمین به‌معنای مداخله در اعمال حق حاکمیت ملی از طریق نهادهای محلی است، که از شاخص‌های یک نظام مردم سالار مدرن می‌باشد. در ایران فرمان تشکیل شوراها در سال ۵۸ صادر، و با یک تاخیر بیست ساله، بر پایه همان شعارهای صد من یک غاز اصلاح طلبان، در دولت اصلاحات اجرایی شد.

اکنون که انتخابات دیگری از شوراها در حال برگزاری است، بیش از دو دهه از عمر پارلمان‌های محلی می‌گذرد. در این خصوص، مساله‌ی نتایج عملی احیاء شوراها مطرح می‌شود؛ عملکرد بیست ساله چه می‌گوید! می‌گوید که ای کاش فعلا احیاء نمی‌شدند، یا ای کاش زودتر احیاء می‌شدند؟ برای پاسخگویی راهی جز مقایسه اثرات خوب و بد شوراها وجود ندارد.


تجربه نشان می‌دهد که نتایج احیای شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عموما به برخی پروژهای عمرانی خلاصه می‌شود. آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌ها؛ احداث پارک‌ها و معابر و مشابه آنها در بین همه آن وظایفی که در اصل یکصدم قانون اساسی ذکر شده، بارزترست. گفتنی است که اصل یکصدم قانون اساسی به برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی مردم اشاره می‌نماید.


در مقابل، همین تجربه بیانگر آنست که بسیاری از شوراها به‌جای تمرکز به محله، روستا و شهری که نماینده آن هستند، به توسعه املاک خود و آشنایان توجه بیشتری نشان داده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که در اثر بی‌خردی، هزینه‌های بسیاری در جای نادرست صرف شد. دیده می‌شود که هکتارها درخت تبر زده، و به‌جای آن برای پارک محله‌ی هزارمتری روبان قیچی می‌کنند. دردهای بعضی‌ها نشان می‌دهد که به‌جای بودن و ماندن در کنار مردم، علیه‌شان گزارش پراکنی‌ها نمودند. ساختمان‌های سربه فلک کشیده می‌گویند که دیگر تحملی برای این ارتفاع نیست. عرصه‌ها خرناسه‌کشان می‌گویند که ذره‌ی جا برای نفس کشیدن باقی نمانده،محیط روحی شهرها، محله‌ها و روستاها، به میدان جنگ با افسردگی و عصبانیت تبدیل شده، و چه حق و حقوق‌هایی که می‌باید گرفته می‌شد و تباه شد. در این بین، مردم از آن شورایی که در قانون اساسی است، شکایت می‌کنند، نه آن شورایی که می‌بینند، و این فرصتی است برای آن شوراها که دوباره تحت پوشش اهداف خود، تکرار شوند. بیچاره قانون!!! بیچاره حاکمیت!!! .


بر پایه این مقایسه، عقل سلیم می‌گوید کاش فعلا احیاء نمی‌شدند. کلاه دموکراسی فراخ‌تر از اندیشه و افکار بسیاری از سرهایی است که فقط دیده می‌شوند.


Lawyer.jam

[کد خبر:AJ35159]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب