00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000003481622.jpg

 

 

آینه جم- سجاد محمودی نسب

استان بوشهر را با مخازن هیدروکربوری و ۲۴ واحد تولیدی پتروشیمی و چند ده پالایشگاهش که یک تنه بازار سرمایه را تضمین می‌کنند می‌شناسند. در کنار این مزیت می‌توان این استان را آوردگاهی دانست که بومی و غیر بومی با آتش دوقطبی سازی شمال و جنوب استانی در سایه عدم حمایت از ظرفیت‌های مدیریتی توسط متنفذین، در یک هم افزایی تاریخی، در حال سلاخی نخبگان و مدیرانش بوده و در عین بی تفاوتی صنعت، اسیر صحبت‌های موعظه گونه پشت میز نشینانش است.

مقدمه‌ای که بیان شد سرآغاز تحلیل یکی از تفاسیر مرسوم و غلط در استان بوشهر است که امید می‌رود متناسب با رویکرد عدالت محوری دولت سیزدهم مورد تفقد قرار بگیرد.

دی ماه ۱۳۹۶ قانون بکارگیری نیروی بومی توسط وزارت نفت ابلاغ شد. بر این اساس در اجرای پروژه‌ها و استخدام‌ها، اولویت با جذب پیمانکار و نیروی بومی (تلویحاً یعنی جذب ۱۰۰ درصدی در صورت وجود نیروی متخصص) بوده و ضابط جذب در پارس جنوبی اداره کار و اشتغال سازمان منطقه ویژه معین شد.

این قانون صراحتاً اعلام می‌دارد شرکت‌ها فقط در صورتی که نیروی مورد نظر در استان وجود نداشته باشد مجاز به جذب خارج از استان هستند. رفته رفته با صحبت‌های درگوشی چون نبود نیروی متخصص (علی رغم وجود متخصصین بومی)، گزاره ۵۰ درصدی جذب اساس بیلان کاری این اداره و شرکت‌ها شد.

۳۰ درصد نیروهای پارس جنوبی بومی است

مسئولان استان بوشهر، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و… سال‌ها است که پیگیر مسئله جذب حداکثری نیروهای بومی در پارس جنوبی هستند ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.

استاندار بوشهر اظهار داشت: علی‌رغم مصوبه دولت برای جذب ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی، تاکنون این مهم محقق نشده است و همچنان بخش عمده‌ای از نیروهای شاغل در این منطقه غیربومی هستند.

احمد محمدی‌زاده میزان اشتغال نیروهای بومی در این منطقه را حدود ۳۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه تعهدات وزارت نفت در زمینه اشتغال نیروهای بومی استان بوشهر محق نشده است.

وی اشتغال و رفع بیکاری را یکی از اولویت‌های مهم در استان دانست و ادامه داد: همه پیمانکاران باید اشتغال نیروهای بومی استان بوشهر را در دستور کار داشته باشند.

جذب ۱۰۰ درصدی نیروی بومی در پارس جنوبی؛ قانونی یا زیاده‌خواهی؟

با نگاهی به رویکرد و اعتراضات نسبت به اداره بومی خیز کار و اشتغال، چیزی جز اینکه این اداره، استان بوشهر را محل تأمین نظافتچی، نیروی حراستی و پیمانکاری و مقدار کمی نیروی فرآیندی می بیند به ذهن متبادر نمی‌شود.

از طرفی دیگر در آزمون استخدامی پتروشیمی‌ها، معمولاً نیمی از نیروها جذب می‌شوند و اداره مذکور خود را ملزم به رعایت چهارچوب ۵۰ درصد بومی در آن آزمون می‌داند. با یک حساب سرانگشتی و در خوشبینانه ترین حالت، کل بیلان بومی گزینی این پتروشیمی‌ها، رقمی ۲۵ درصدی است و متأسفانه هیچکس پیگیر بومی گزینی نیمی دیگر از نیروهای جذب شده خارج از سیستم آزمون نمی‌شود.

لزوم اشتغال ۱۰۰ درصدی بومیان

با توجه به پیشرفت پروژه‌هایی چون پتروشیمی بوشهر، صدف، کیان، سایت دو پتروپالایش، فاز ۱۱ مجتمع گاز و… آزمون‌هایی را در آینده در پیش داریم و توصیه می‌شود با رایزنی، عضو ناظر این آزمون‌ها، بازرسی استانداری معین شود تا مقداری مؤثرتر از این ظرفیت‌های اشتغال، به صورت قانونی نصیب صاحب خانه شود.

قطع به یقین با ساخت و اسکان نیروهای هر پتروشیمی و استطاعت مالی حاصله، عوارضی چون افزایش قیمت ملک، ایجاد شغل‌های کاذب، آسیب‌های اجتماعی، افزایش اجاره بها و… مستوجب می‌شود و این در حالی است که سطح درآمد بومیان به هیچ وجه کفاف این تورم منطقه‌ای را نخواهد داشت که با توجه به دریافت یارانه خوراک و مکیدن شیره جان و تشدید مشکلات این استان، مطالبه اشتغال صد درصدی بومیان برای حل معضل اشتغال، یک درخواست بدیهی و ضروری است.

برای رسیدن به این مهم، دو زیرساخت اصلی، تشکیل بانک اطلاعاتی متخصصین و چیدمان نیروهای بومی استان در سطوح عالی است. امروزه اخباری در باب رقابت یکی از بومیان برای صدارت پتروشیمی جم و حمایت نمور متنفذین استان از ایشان در حال جولان در فضای مجازی است.

قطع به یقین معضلاتی چون اشتغال، اقلیت مدیریت بومی و وابستگی آنها به گعده های قدرت خارج از استان برای حیات مدیریتی در این سیستم، مولود رفتارهای غیرحمایتی مسئولان از نخبگان و متخصصین بومی در طول این دو دهه است.

جذب ۱۰۰ درصدی نیروی بومی در پارس جنوبی؛ قانونی یا زیاده‌خواهی؟

محکم از جذب بومی‌ها دفاع می‌کنیم

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این زمینه گفته است: در حوزه اشتغال جدی هستیم و شرکت‌های مستقر در عسلویه را موظف به‌اجرای مصوبه اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در منطقه کرده‌ایم.

سخاوت اسدی اضافه کرد: اگر شرکتی تخطی کند مجوزش را باطل خواهیم کرد همانطور که اکنون با شکایت ما یکی از مدیران ارشد صنعت به دادگاه احضار شده است.

وی تصریح کرد: همین امروز اگر هزار نیروی کار بومی استان بوشهر به ما مراجعه و به ما اطمینان دهند که می‌خواهند کار کنند برای آن‌ها در بخش‌های پیمانی کار داریم و دریغ نمی‌کنیم. اگر نیروی کار متخصص و حرفه‌ای هم در استان نباشد آماده آموزش و به کارگیری آن‌ها هستیم.

اسدی تاکید کرد: در ۴-۵ سال اخیر هیچ نیروی خدماتی از خارج از استان بوشهر استخدام نشده است و در هفت ماهه مدیریت من اجازه جذب نیروی غیر بومی را نداده‌ام مگر اینکه واقعاً نیروی لازم در منطقه نبوده باشد.

انتظار می‌رود این مسئولان برآمده از آحاد مردم، در برابر دست درازی‌های متنفذین اقصی نقاط کشور در انتصابات و حمایت از نخبگان این استان، کمر همت و زنجیر اتحاد ببندند که در غیر این صورت حتم داشته باشند، افراد صاحب نفوذ متعددی، به انتصابات این استان هزیمت کرده و موجب تشدید معضلات خواهند شد.

مادامی که مردم و فعالین اجتماعی، درگیر دوقطبی‌های شیطنت آمیز سهم خواهی منطقه‌ای باشند، استان بوشهر بازاری برای تفرقه اندازی و حکومت کردن است و البته امید داریم فعالین اجتماعی خیرخواه نیز بیش از پیش بر این دو دستگی و تقسیم استان به دو منطقه تلاش نکنند و برای انتصاب مدیران از اقصی نقاط استان در این صنعت تلاش کنند.

منبع:مهر

[کد خبر:AJ37920]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب