1902438.jpg

 

 

آینه جم: محمد جوهری

سنگر علم و دانش مي خوانندش و به فرموده بنيان گذار كبير انقلاب، كارخانه انسان سازي. كعبه آمال و قبله عشق جوانان جوياي نامي است كه مي خواهند با تكيه بر استعدادهاي خداددي و به فعليت رساندن آنها ضمن به طنين انداختن آوازه نام، كسب نان هم بكنند. جواناني كه دل در گرو عشق به ميهن و خدمت به آب و خاك و وطن دارند و در راستاي اين مهم چيزي بهتر از تحصيل علم و دانش در اين سنگر آكادميك نمي يابند. بي شك يكي از محورهاي توسعه و مكانهاي بي بديل و سنگرهاي محكم براي گذار از سختي ها و فتح قله هاي رفيع دانش، همين دانشگاه و دانشكده ها هستند كه چنانچه بر پايه اصول و مدار صحيح علمي و انساني و فرهنگ غني ايراني- اسلامي حركت نمايند بدون هيچ ترديدي نهالهاي نوپا و جوان دانش بنيان در آينده اي نه چندان دور به درختاني تناور و رشيد مبدل خواهند شد كه ميوه شيرينش توسعه يافتگي در همه ابعاد خواهد بود. در جنوب استان بوشهر و شهرستان جم سالهاست يكي از همين سنگرهاي مهم علم مورد غفلت و بي مهري زياد قرار گرفته و همچون كودكي سرراهي به امان خدا رها شده است. دانشكده فني و مهندسي جم كه اساسا از تشكيلات و زير مجموعه هاي دانشگاه خليج فارس بوشهر مي باشد، سالهاست كه در محيطي كوچك در شهرك پرديس مشغول خدمت رساني به دانشجويان است اما افسوس كه آن مكان نه در شان دانشكده است و نه در شان جوانان خلاق و دانشجويان با استعداد و اساتيد پرتوانش. همه چيز هم در پول بي زبان خلاصه شده است، دانشگاه چشم انتظار نفت و نفت هم بي توجه به دانشگاه.وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم انگار آسوده خاطر و بي خيال تر از همه، گويي كه اصلا برايشان مهم نيست كه اين دانشكده حتي به محاق رود و چادر تعطيلي بر سرش كشيده شود. سالها بهانه زمين بود و الان كه به همت خيرين زمين مناسب اهدا شده سازهاي ناجور از جوري ديگر كوك شده است. يكي از معضلات و مشكلات حاد و عظيم در اين مسير پرسنگلاخ نداشتن رديف بودجه اي مستقل در سازمان مربوطه است. اميد بستن به كمك هاي گاه و بيگاه و قطره چكاني نفت و گاز و پتروشمي به مثابه مسكني است كه هرگز نمي تواند حال وخيم اين مريض بد حال را به بهبودي كامل سوق دهد. به طريق اولي كمكهاي اين مجموعه ها بيشتر از آنكه جنبه كاربردي و حياتي داشته باشد، بيشتر نمادين، تبليغاتي و رسانه اي است. تا زماني كه مسؤليتهاي اجتماعي آنها هم به قانون تبديل نشود اميد بيش از اين نمي توان و نبايد داشت. اما شوربختانه در گام نخست مردم منطقه و در مرحله بعد جوانان كل استان و حتي استانهاي هم جوار هستند كه از اين موقعيت خوب و موهبت كم نظير بي بهره مي شوند. كليت شهرستان در بسياري از ابعاد به ويژه توسعه صنعتي و ارتباط صنعت با علم و دانشگاه محروم مي شود و حلقه مهم اتصال علم و صنعت در شهرستان گسيخته مي شود. صرف نظر از ابعاد ملي و كشوري در سطح وزارت خانه جهت به سرانجام رسيدن آبرومندانه و در خور شان مردم طالب علم و دانش به نظر نگارنده نقش مسؤلان محلي در به بار نشستن اين درخت نيز بسيار حائز اهميت است.

١- فرماندار محترم كه با رايزني و پيگيري با همه نهادهاي مرتبط به ويژه استاندار محترم بوشهر مي تواند قواي محركه اين موتور باشد.

٢- شوراي محترم اسلامي شهر و شهرستان به ويژه جناب سجادي رئيس محترم شورا كه خود فردي فرهنگي و كاملا آموزشي و اهل علم و دانشگاه است.

٣- امام جمعه محترم به عنوان سرسلسله حلقه اتحاد همه بخشها و به عنوان يكي از متوليان فرهنگي شهرستان

٤- رئيس محترم منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و همچنين شوراي راهبردي پتروشيمي ها كه لازم است امعان نظر نمايند، چشمهارا بشويند و جور ديگر ببينند و افق ديدشان را وسعت حداكثر ببخشند. چه خوب است جهت تقويت هرچه بيشتر بنيه اين صنعت عظيم در منطقه قدري همت به خرج داده و در راه گسترش علم، گشاده دست شوند و طبع باسخاوت داشته باشند. درسالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب توجه ويژه اي به موارد دانش بينان شده است چه بهتر از كمك كردن به يك مركز دانش بنياني چون دانشكده فني و مهندس جم در منطقه كه مي تواند منشاء بركات خير براي همگان در همه زمانها باشد.

اميدوارم اين آخرين نوشته حقير در مورد بي پناهي و فراموش شدگي و رهاشدگي اين مركز علمي و فني باشد و هرچه سريعتر غبار فراموشي و بي توجهي از سر و رويش زدوده شود و همچون نگيني درخشان بر تارك آسمان علم و صنعت منطقه بدرخشد و مأواي جوانان مستعد جهت تحصيل و خدمت به توسعه وطن گردد.

[کد خبر:AJ38877]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب