169725410.jpg

 

 

آینه جم- کارشناس بیماری‌های واگیر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در سال جاری تاکنون یک مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در این استان گزارش شده است.

به گزارش آینه جم ، محمد باقر مهبودی روز سه شنبه در نشست با مدیران بهداشتی استان بوشهر افزود: بیماری تب کریمه کنگو در همه آفریقا، منطقه بالکان، خاورمیانه و آسیا به صورت بومی وجود دارد و در کشور ایران هم هر سال شاهد تعدادی مورد مثبت هستیم.

وی اهمیت این بیماری را در سرعت بالای انتشار در زمان انتقال انسان به انسان دانست و اظهار کرد: مرگ‌ و میر در بیماری تب کریمه کنگو بین ۱۰ تا ۴۰ درصد در بین موارد مبتلا به بیماری است.

این کارشناس بهداشتی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمان حاضر واکسنی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو وجود ندارد بنابراین تنها راهِ کاهش بروز بیماری در انسان‌ها، بالا بردن آگاهی درباره عوامل خطر و آموزش درباره اقدامات لازم برای کاهش تماس با ویروس عامل بیماری است.

مهبودی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که به طور معمول از طریق نیش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ این بیماری همچنین می‌تواند از طریق تماس با بافت دام آلوده در حین ذبح یا مدت‌زمان کوتاهی بعد از آن باعث ابتلای انسان شود.

وی ادامه داد: تماس نزدیک با یک فرد بیمار به دلیل وجودِ ویروس در تمام ترشحات بدنِ این فرد از جمله خون، ادرار، مدفوع و استفراغ، این امکان وجود دارد که انتقال انسان به انسان بیماری رخ دهد.

این کارشناس بهداشتی اظهار کرد: اگر در مناطقی هستید که کنه وجود دارد لازم است از لباس‌های دارای آستین، پاچه بلند و به رنگ روشن برای تشخیص کنه روی لباس و پیشگیری از گزش استفاده شود.

وی بازدید مرتب لباس‌ها و پوست، پس از حضور در مکان زندگی حیوانات و در صورت مشاهده کنه، برداشت آن به روش صحیح و همچنین از بین بردن کنه در اصطبل‌ها را توصیه کرد.

مهبودی تاکید کرد: پوشیدن دستکش و لباسِ محافظ در زمان تماس با حیوانات بویژه در زمان ذبح و قرنطینه دام‌ها قبل از ورود به کشتارگاه یا استفاده از آفت‌کش‌های مجاز ۲ هفته قبل از ورود دام به کشتارگاه ضروری است.

[کد خبر:AJ39270]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب