resized_489043_579.jpg

آینه جم: مردم نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت محیط زیست دارند و باید تلاش شود که با مشارکت مردم، محیط زیستی سالم و پاک داشته باشیم که سود آن برای همه مردم خواهد بود.

آینه جم: امروزه و با گسترش روزمره صنایع و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی مردم شاهد ورود اثرات مخرب زیادی بر روی محیط زیست هستیم که جهان را در معرض خطرات وسیع زیست محیطی قرار داده است.

داشتن یک محیط زیست سالم آرزوی هر انسانی است؛ انسان‌هایی که خودشان به نوعی به عنوان مهم‌ترین تهدید برای محیط زیست محسوب می‌شوند.

http://s7.picofile.com/file/8234420526/resized_e489043_579.jpg

برای داشتن محیط زیست سالم باید از ظرفیت‌ها و مشارکت مردم استفاده شود تا سلامتی پایدار در عرصه محیط زیست شاهد باشیم. شاید مشارکت مردم علاوه بر سالم‌سازی محیط زیست بتواند مانع از تخریب‌های جدید شود.

توسعه نظام مشارکتی در عرصه محیط زیست به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم برای داشتن محیط زیست سالم در سطح جهان محسوب می‌شود و ما نیز باید تلاش کنیم که در این مسیر حرکت کنیم.

http://s7.picofile.com/file/8234420142/resized_489039_182.jpg

توسعه مدنی برای داشتن محیط زیست سالم

یکی از فعالان محیط زیست استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: محیط زیست امانتی است که از گذشتگان به ما رسیده و ما نیز موظف به حفظ و نگهداری آن برای نسل‌های آینده و حتی خودمان هستیم.

هادی بحرینی تاکید کرد: به طور قطع دولت‌ها مهم‌ترین نقش را در تحولات زیست‌محیطی دارند و سیاست‌های کلان حکومتی تاثیر گسترده‌تری بر تحولات و آسیب‌های محیط زیست دارد ولی کسری از تحولات زیست محیطی را هم شهروندان می آفرینند.

وی خاطرنشان کرد: پروفسور تئودور پانایاتو استاد دانشگاه هاروارد و رئیس مؤسسه بین‌المللی مدیریت در گزارش وضعیت جهان که برای سازمان ملل متحد تهیه کرد، به صراحت می گوید: « در سطوح درآمدی پایین و مراحل نخستین توسعه، رشد درآمد با میزان بالاتر تخریب محیط‌ زیست همراه است، اما از مرحله‌ای به بعد، درآمد بیشتر به بهبود محیط‌ زیست اختصاص می‌یابد».

بحرینی افزود: مفهوم سخن  آن است که اگر جامعه‌ای دچار فقر شود، دیگر نمی‌توان از آحاد آن جامعه انتظار داشت که نسبت به تخریب محیط زیستش حساس باقی مانده و برای حراست از آن، هزینه کند.

http://s6.picofile.com/file/8234420250/resized_489047_925.jpg

لزوم توجه به آموزش‌های شهروندی

این فعال محیط زیست تصریح کرد: برای داشتن محیطی سالم، اولین قدم داشتن توسعه اقتصادی است و به یقین توسعه و مشارکت مدنی در کنار آموزش نیز تاثیر آن دوچندان خواهد کرد.

وی گفت: وجود سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی که چند صباحی است بازار داغی پیدا کرده است نشان از دغدغه شهروندان برای حراست از زیست بوم خود است.

بحرینی ادامه داد: امید است قوانین محیط زیستی هم در کنار توسعه و مشارکت مدنی بروز و اصلاح شود تا هم بازدارندگی لازم را داشته باشد هم خلا آموزش‌های لازم قبل از صدور مجوزهای صادر شده از طرف سازمان محیط زیست پر شود.

http://s6.picofile.com/file/8234421234/dree.jpg

اجرای طرح شهروند سبز در استان بوشهر

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش برای توسعه مشارکت‌های مردمی در عرصه محیط زیست خبر داد و اظهار داشت: یکی از طرح‌های مهمی که در این راستا در دستور کار داریم، طرح شهروند سبز است که در نقاط مختلف استان اجرا می‌شود.

حسین دلشب از اجرای فاز نخست طرح شهروند سبز در ۳۷ شهر استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: ارتقای مسئولیت‌پذیری و حساس‌سازی شهروندان نسبت به مسائل محیط زیست از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، هر شهروند یک سازمان حفاظت محیط زیست است، بیان کرد: دبیرخانه دائمی «هوشیارسازی شهروند سبز» در استان بوشهر راه‌اندازی شده است.

http://s6.picofile.com/file/8234420450/resized_489057_620.jpg

گسترش آموزش‌های محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از برگزاری کارگاه‌های آموزشی زیست‌محیطی در سطح استان خبر داد و افزود: تلاش داریم که با استفاده از ظرفیت‌های جوانان و سازمان‌های مردم نهاد، توسعه فرهنگ محیط زیست را در شهرها و روستاها گسترش داده و مردم را با این مفاهیم آشنا کنیم.

وی بیان کرد: در قالب این کارگاه‌های آموزشی شهروندان هر شهر برای ایجاد یک تشکل غیردولتی به طور خاص برای محیط زیست ترغیب می‌شوند تا شاهد بهبود شرایط محیط زیست باشیم.

دلشب تاکید کرد: باید بتوانیم فضاهای عمومی را به‌صورتی که گروه‌های اجتماعی انتظار دارند فراهم کنیم تا عموم جامعه به این فضاها احساس تعلق داشته باشند و آنها را متعلق به‌خود بدانند. در این صورت است که در حفظ و نگهداری محیط زیست پیرامون خود تلاش می‌کنند.

[کد خبر:AJ12195]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب