آینه جم: نشست معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با معلمان استان بوشهر با حاشیه هایی همراه بود.

 

به گزارش «آینه جم:»؛ در این جلسه که بعد ازظهر چهارشنبه در کانون امام خمینی (ره) برگزار شد، بسیاری از معلمان شهرستان بوشهر به دلیل آنچه تبلیغاتی بودن این جلسه برای نماینده کنونی بوشهر عنوان کردند، در جلسه حضور نیافته و نشست معاون وزیر را تحریم کردند.

موضوعی که سید محمد بطحایی معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: موافق قهر معلمان نبودم، بلکه باید در جلسه حضور می یافتند و توضیحات ما را می شنیدند.

قطع سخنان نماینده بوشهر در مجلس

از دیگر حاشیه های این جلسه، دو بار قطع سخنان نماینده بوشهر در مجلس توسط برخی حاضران بود.

آنها معتقد بودند بجای تکرار مشکلات فرهنگیان که خودشان دقیق تر بدان آگاهی دارند، جمیری باید توضیح دهد در طول دوران نمایندگی اش چه طرح و برنامه ای را برای کاهش مشکلات این قشر داشته است.

اتفاقی که باعث شد تا نماینده بوشهر با بیان توضیحاتی نظیر اینکه هر سه قوه پیگیر مشکلات معلمان هستند، سخنان خود را زودتر از زمان پیش بینی شده به اتمام برساند.

همچنین در این جلسه نمایندگانی از فرهنگیان استان به طرح مشکلات خود پرداختند که از موارد مهم آن، مشکلات بیمه طلایی، درخواست برای اجرای طرح همترازی حقوق معلمان با اعضای هیات علمی دانشگاه، اعتراض به حاشیه های اخیر در خصوص عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، درخواست بهبود امکانات معیشتی معلمان و اعتراض به عزل مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان با فشار نمایندگان اصولگرا بود.

معاون وزیر نیز در پایان به شماری از موارد مطرح شده پاسخ داد، هرچند برخی سوالات نظیر سرنوشت مبلغ کسر شده از حقوق فرهنگیان در بیمه طلایی طی سنوات گذشته یا ابهاماتی که در خصوص طرح رتبه بندی در حین سخنان بطحایی مطرح شد، به پایان جلسه موکول گردید و نهایتا بی پاسخ ماند.

 

 

رییس جمهور و وزیر منکر تبعیض بین معلمان نیستند
 سید محمد بطحایی زمانی که پشت تریبون قرار گرفت، با بیان اینکه رییس جمهور و وزیر هم تبعیض معلمان با کارمندان برخی دستگاههای اجرایی در زمینه حقوق و معیشت را انکار نمی کنند، اظهار داشت: این یک مشکل قدیمی است که در برخی دولت ها کاهش و در مقاطعی هم افزایش داشته است، ولی به شما یقین می دهم برنامه هایی که با حمایت دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش در دستور کار می باشد، برای کاهش این تبعیض است.

از سال 88 به بعد دچار اختلال جدی در بودجه شدیم
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه در سال گذشته با 25 درصد کسری اعتبار مصوب مواجه بوده، گفت: همچنین از سال 88 به بعد اختلال بسیار جدی و پنهانی در بودجه وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد که باعث شد سهم اعتبارات غیرپرسنلی از 6 درصد به یک درصد کاهش یابد.

وی افزود: در این شرایط 99 درصد اعتبار وزارتخانه صرف حقوق می شود و سهم اعتبارات غیرپرسنلی که شامل رفاهیات معلمان بود، کاهش یافت.

وی در باره استخدام ها در آموزش و پرورش اظهار کرد: در دولت دهم حدود 230 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده اند و این کار باعث شده امروز به ازای هر 11 دانش آموز یک نیروی انسانی داشته باشیم و فشار زیادی هم بر منابع ما وارد کند.

بطحایی ادامه داد: ضمن شناسایی اختلال بودجه ای که از سال 88 در وزارتخانه رخ داد، گام بعدی عدم استخدام های جدید آموزش و پرورش بود، طوری که پارسال 30 هزار فرهنگی بازنشسته شدند که بجای آنها از نیروهایی که در مناطق برخوردار ساعت آموزشی شان کسری داشت، استفاده کردیم.

وی افزود: با این کار از مهرماه پارسال 30 میلیاردتومان در بخش پرسنلی وزارتخانه آزاد و برای پرداخت معوقات دارندگان رتبه های عالی هزینه شد، همچنین بدون اینکه فشاری به دولت وارد شد و درخواست ما رد شود، توانستیم با منابع آزادشده امتیازات فرهنگیان را از 800 به  1500 افزایش دهیم که هرچند از نظر ریالی رقم بزرگی نمی شود، ولی نشان می دهد حرکت وزارتخانه در مسیر کاهش تبعیض بین معلمان با سایر ادارات بوده است.

جزییات افزایش حقوق ها در رتبه بندی معلمان
بخش دیگری از توضیحات بطحایی درباره طرح رتبه بندی معلمان بود که به گفته وی پیش نویس آن برای اظهارنظر فرهنگیان تا خردادماه منتشر خواهد شد و تیرماه نیز در سازمان برنامه و بودجه نهایی می گردد تا مرحله اول طرح از مهرماه در فیش های معلمان اعمال شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرای طرح رتبه بندی معلمان گام آغازین بهینه سازی نیروی انسانی در این وزارتخانه است.

وی اضافه کرد: درصورتی که این طرح خوب اجرا و منابع کافی وجود داشته باشد ضمن بهسازی نیروی انسانی بسیاری از مسایل معلمان نیز حل می شود.

وی با بیان اینکه ارتقا وضعیت معیشتی و افزایش انگیزه معلم برای کار تخصصی دو هدف طرح رتبه بندی است،  تصریح کرد: چراغ کم سویی که دولت با شرایط سخت مالی روشن کرده، یقیننا در سال های آینده با تقویت بودجه و ادامه آن پرفروغ تر خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت یازدهم با وجود همه مشکلات بودجه ای، 1350 میلیارد تومانی برای سال جاری و 3500 میلیاردتومانی برای سال 95 جهت طرح رتبه بندی معلمان تصویب کرده است.

وی با بیان اینکه سخنان یکی از معلمان درخصوص تالیف کتاب توسط این قشر جهت رتبه بندی دقیق نیست، گفت: ما معتقدیم وظیفه معلم آمادگی درسی برای کلاس، حساسیت نسبت به آثار تربیتی دانش آموزان و ارتباط موثر با اولیاست و همین ها در امتیازبندی ملاک می باشد. از این رو طرح رتبه بندی را مثل بسیاری از طرح های سابق در این وزارتخانه آرمانی در نظر نگرفته ایم که اجرایی نشود یا پس از مدتی لغو گردد.

اغلب فرهنگیان در رتبه 2 و 3 قرار می گیرند

وی در خصوص اظهارنظر یکی دیگر از فرهنگیان درباره شرایط دشوار برای ارتقا معلمان به بالاترین جایگاه در طرح رتبه بندی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که بیشترین فراوانی فرهنگیان در رتبه های 2 و 3 باشد و 10 درصد نیز در رتبه چهار که بالاترین مرحله است، قرار بگیرند.

وی درباره سوالی مبنی بر اینکه میزان افزایش حقوق معلمان در رتبه بندی ها چقدر است، گفت: براساس پیش نویس اولیه طرح، رتبه یک 170 هزارتومان، رتبه 2 حدود 200 هزارتومان، رتبه 3 حدود 360 هزارتومان و رتبه 4 نیز حدود 600 هزارتومان به حقوق شان از مهرماه آینده اضافه خواهد شد.

بسته های بیمه طلایی را متنوع کرده ایم
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان هم اظهار کرد:انعطاف در بسته های سه گانه بیمه طلایی فرهنگیان و پرداخت هزینه های درمان حداکثر در 15روز از ویزگی های طرح امسال خواهد بود.

سیدمحمد بطحایی افزود: ویژگی بسته شماره یک این طرح 300 هزارتومان خدمات دندانپزشکی و 100 هزارتومان هزینه عینک است، ضمن اینکه سهم دولت 15 هزارتومان و سهم فرهنگی 25 هزارتومان خواهد بود.

وی درباره بسته شماره 2 نیز گفت: در این بسته وضعیت موجود ادامه می یابد و افزایش خدمات بیماری های خاص، داروهای این بیماری ها و زایمان اضافه شده که 15 هزارتومان توسط دولت و 15 هزارتومان هم توسط بیمه شده پرداخت می شود.

وی در خصوص بسته شماره 3 گفت: در این بسته خدمات ویزیت و داروهای ارزان قیمت پرداخت نمی شود، اما تمامی هزینه های پاراکلینیکی، بستری و بیماری های خاص پرداخت خواهد شد که 15 هزارتومان سهم دولت و 10 هزارتومان هم سهم فرهنگی می باشد.

به گفته وی بخشنامه این طرح به زودی ابلاغ می شود و انتخاب هر بسته با توجه به نیاز فرهنگیان در اختیار خودشان می باشد.

وی درباره سوالی پیرامون اینکه برخی داروهای بیماری های خاص به صورت آزاد خریداری می شود و بیمه طلایی آن را تقبل نمی کند، گفت: در طرح جدید بیمه طلایی به شکل صندوقی عمل خواهیم کرد و شرکت بیمه به عنوان نماینده ما مسئول هزینه کردن تنخواه می شود. در این روش هرچند ریسک کار بالا می رود، ولی مشکلاتی از این دست نیز تا حدودی پوشش داده می شود.

طرح همترازی امکان اجرا ندارد

وی درباره درخواست معلمان در خصوص اجرای طرح همترازی حقوق با اعضای هیات علمی دانشگاه، اظهار داشت: پس از ابلاغ و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 86، عملا دیگر امکان بازگشت به طرح همترازی ممکن نیست.

این مقام مسئول افزود: بسیار خوش بین هستیم در قالب طرح رتبه بندی به تدریج به سطحی برسیم که حقوق معلمان 70 درصد حقوق یک عضو هیات علمی باشد.

توضیح درباره واگذاری فروش خودروی خارجی به فرهنگیان

وی همچنین درباره برخی انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان و حواشی پیش آمده پیرامون آگهی فروش خودروهای خارجی به معلمان گفت: در خصوص این اقدام که بدون اطلاع ما آگهی شد، شرکتی پیشنهاد این کار را مطرح کرده بود و بدون اینکه خط اعتباری برایش بگذاریم یا بودجه ای را از محل دیگر برداریم، قرار شد صندوق ذخیره فرهنگیان صرفا ضمانت پرداخت اقساط را نماید.

وی با اشاره به اینکه به دلیل حواشی پیش آمده، این طرح لغو شد، تصریح کرد: البته تایید می کنم که صندوق ذخیره فرهنگیان اشکالات زیادی دارد، ولی وزیر تذکراتی به مدیریت آن داده و در مسیری گام بر می دارد که آموزش و پرورش را مانند بسیاری از دستگاههای دولتی دارای موسسه اقتصادی توانمندی کند.

بطحایی خاطرنشان کرد: اخیرا یک شرکت کارگزار در صندوق ذخیره فعال شده که در زمینه بهبود امکانات رفاهی و معیشتی گام بردارد و خوش بین هستیم در نیمه دوم سال بتواند خبرهای خوشی در این خصوص به فرهنگیان بدهیم.

تقدیر از عملکرد حصیری

معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اعتراض یکی از سخنران های این مراسم به تغییر مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان در پی فشار نمایندگان اصولگرا گفت: جناب حصیری با وجودی که مدت کوتاهی در سمت مدیرکلی بودند، ولی با هدف گذاری خوبی که برای بهبود زمینه های رفاهی معلمان در دستور کار قرار دادند، نام نیکی از خود برجا گذاشتند که امیدواریم بتوانیم از توانمندی و تجربیات وی در حوزه اقتصادی در وزارتخانه بهره ببریم.

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: با وجودی که معاون وزیر قول داد پاسخگوی سوالاتی باشد که در صحبت های وی جا مانده، اما غلب حاضران که معلمان شهرستان های استان بودند، جلسه را ترک کرده و این نشست به پایان رسید.

[کد خبر:AJ3308]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب