آینه جم : كارشناس برنامه كنترل ایدز و بیماریهای آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر گفت: براساس آمارهای گزارش شده از سال 72 تا پایان سال 94 در مجموع 131 نفر از بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شده در این استان براثر این بیماری جان باخته اند.

به گزارش «آینه جم »؛ فاطمه برنجن روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همچنین این آمارهای نشان می دهد از سال 72 تا پایان سال گذشته 475 نفر آلوده به ویروس اچ ای وی در استان بوشهر شناسایی شده كه از این شمار 421 نفرمعادل 88.6 درصد مرد و 54 نفرمعادل 11.4درصد زن هستند.

وی اضافه كرد: بیشترین آمار مبتلایان به بیماری ایدز با 48.8 درصد در رده سنی 25تا 34 سال و 28 درصد نیز در گروه سنی 35تا 44 سال درگیر بیماری ایدز هستند.

برنجن اظهار كرد: تاكنون 131 نفر از مبتلایان به بیماری ایدز در استان بوشهر جان باخته اند كه 127 نفرمرد و چهار نفر زن هستند.

این كارشناس ادامه داد: طبق اطلاعات ثبت شده از سال 72 تاكنون عوامل ابتلا به بیماری ایدز در بین مبتلایان استان بوشهر، اعتیاد تزریقی با 79.3درصد، جنسی آمیزشی 13درصد، مادر به كودك1 درصد و نامشخص 6.7 درصد است.

وی افزود: با توجه به اینكه سن ابتلا به بیماری درجهان و كشور به گروه سنی نوجوانان (زیر19 سال) به آهستگی درحال افزایش است اگر برنامه ریزی و دخالتهای موثر نداشته باشیم آسیب های شدیدی درگیر جامعه می شود.

برنجن گفت: هرچند ایدز یك بیماری نوپدید است ولی در سالهای گذشته مسئولان نگاه ویژه ای به این بیماری داشته و اقدام های كنترلی زیادی صورت گرفته است.

وی اظهار كرد: فراهم سازی و امكان دسترسی به خدمات مورد نیاز، یكی از استراتژیهای مهم برنامه ملی كنترل و پیشگیری از ایدز است.

وی یادآور شد: در استان بوشهر نیز همزمان با توسعه خدمات آموزشی، مشاوره، مراقبت و درمان ایدز اقدام های مهم صورت گرفت كه نیاز به اطلاع رسانی دارد ولی تعداد زیادی از گروههای هدف از وجود بسیاری از خدمات و مكانهای ارائه آن اطلاع چندانی ندارند.

برنجن با اشاره به فعالیت دو مركز مشاوره بیماریهای رفتاری (بوشهر و دشتستان) دراستان بوشهرافزود: مركز مشاوره بیماریهای رفتاری مكانی برای ارائه خدمات آموزش، مشاوره، مراقبت، درمان، پیشگیری و كاهش آسیب است كه اطلاعات مراجعان محرمانه و خدمات مورد نظر نیز به صورت رایگان ارایه می شود.

وی افزود: حمایت روانی و اجتماعی از افرادی كه با اچ ای وی زندگی می كنند و عرضه خدمات سلامت مورد نیاز آنان باعث كاهش انگ و تبعیض، بهبود كیفیت زندگی و كاهش بار بیماری خواهد شد.

وی یادآور شد: باشگاههای مثبت با استفاده از ظرفیتهای مردمی، سازمانهای غیردولتی و بهره مندی از توان فنی و تخصصی دانشگاههای علوم پزشكی با هدف عرضه خدمات، فراهم كردن حمایتهای روانی و اجتماعی، افزایش مشاركت افراد اچ ای وی مثبت در برنامه های پیشگیری از گسترش تبعات این بیماری است.

برنجن گفت: یكی از استراتژی های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و همه كشورها ی جهان رسیدن به هدف پایان همه گیری اچ آی وی است كه تا سال 2020 برای كنترل ایدز در جهان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این استراتژی برنامه 90-90-90 باید اجرایی شود كه براساس آن 90درصد مبتلایان از ابتلا خودآگاه باشند،90درصد افرادی كه از ابتلا خودآگاه هستند تحت مراقبت و درمان باشند و90درصد كسانی كه تحت درمان هستند تكثیر ویروس در بدنشان به حداقل رسیده باشد.

وی گفت: همچنین كاهش موارد جدید ابتلا به عفونت اچ آی وی در جهان و برطرفی كامل تبعیض در مبتلایان اهدافی است كه قرار است تا سال 2020 به آن دستیابیم و لازمه رسیدن به این هدف انجام تعهد ها در سطح های بین المللی، ملی و محلی است.

وی گفت: دانشگاههای علوم پزشكی برای رسیدن به این اهداف برنامه هایی دارند و تلاش می كنند تا با تمركز بر مناطق جغرافیایی پنهان مانده و جمعیت های پرخطر موارد آلوده را شناسایی كنند.

این مقام مسئول یادآور شد: آنچه كه اهمیت دارد برای كنترل ایدز مشاركت همه گروهها می تواند در متوقف كردن همه گیری اچ آی وی نقش داشته باشد.

[کد خبر:AJ15362]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب