آينه جم : رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جم از آغاز عملیات لایروبی بندهای سنگ ملاتی در شهرستان جم خبر داد.

به گزارش « آينه جم»؛ سیدمصطفی احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جم، اظهار داشت: بندهای سنگ ملاتی (سدهای آبخیزداری) شهرستان جم که در گذشته نقشی مهم در تغذیه سفره‌های زیرزمینی داشتند سال‌هاست به دلیل انباشته شدن رسوبات پشت آن از کیفیت لازم برخوردار نیستند و لایروبی آن‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: تا قبل از سال جاری بیش از 371 بند سنگی ملاتی، گوراب و بند خاکی در حوزه جم و ریز و باغان اجرا شده که برخی از مهم‌ترین آنها نیاز به لایروبی دارند.

وی افزود: بیش از 70 مورد از انواع بند سنگی ملاتی، گوراب و بند خاکی نیز در سال جاری در شهرستان کار شده که هنوز رسوب نگرفته‌ و انتظار می‌رود به کمک سفره‌های زیرزمینی شهرستان بیاید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جم، بند سنگی ملاتی (سدهای قدیمی) در روستاهای چاهه، پلنگی، صیدی، اکبر اباد و هنگدان را از جمله مناطقی دانست که عملیات لایروبی در آنها به‌زودی انجام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد در سال جدید نیز با اجرای 80 مورد از انواع بند سنگی ملاتی، گوراب و بند خاکی توسط این اداره، به کاهش هدررفت آب و تقویت چاه‌های آب کشاورزی و شرب بالادست شهر کمک کنیم.

احمدی از فرمانداری شهرستان و همه شرکت‌های مستقر در منطقه که در اجرای این عملیات با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جم همکاری می‌کنند تشکر کرد.

[کد خبر:AJ18186]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+4 # محمد جوهری 1395-07-05 11:33
واقعا یکی از بهترین خبرهاست که در زمینه آب و منابع طبیعی و آبخیزداری ملاحظه کردم و در صورتیکه صحت داشته باشد انصافا جای تقدیر و تشکر ویژه دارد. لایروبی همه سدها و مخصوصا ودر راس همه آنها سدهای پلنگی و بیدخوار و صیدی و هنگدان از نان شب هم برای آب جم واجبتر است. امیدوارم در نهایت سرعت و دقت و تا قبل از شروع بارندگی این لایروبی ها به صورت درست و حسابی انجام گرفته و به اتمام برسد. مجددا تاکید می کنم لایروبی سدهای خاکی پلنگی و همچنین سنگ ملاتی پلنگی بسیار حائز اهمیت است و بعد از آنها چاهه و بیدخوار و سد پیمانی فوق العاده مهم هستند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # جمی 1395-07-05 11:53
یکی از کارهای بسیار اساسی و ضروری در جهت تقویت سفره های زیرزمینی و تعادل بخشی به آنان و کنترل بحران آب ، لایروبی این سدهاست که البته خیلی دیر اقدام شده است. ولی اگر انجام بگیرد خبر بسیار مسرت بخشی است و اولویت اول با سدهای خاکی پلنگی و سپس سدهای سنگ ملاتی همین روستا و پس از آن سد بیدخوار است. در مرحله بعد هم صد صیدی و پیمانی بسیار بسیار مهم هستند. البته نباید از سدهای پشت دبیرستان شبانه روزی باقر العلوم و اتوبان جم عسلویه هم غافل شد. اصولا لایروبی همه سدهای قدیمی بسیار ضروی است و طبیعتا اولویت اول با بزرگترین های آنهاست که حجم بیشتری دارند نظیر موارد بالا که اشاره کردم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # محمد جوهری 1395-07-10 11:36
در روز جمعه مورخ 95/07/09 سری به یکی از سدهای سنگ ملاتی پلنگی زدم زیرا بسیار مشتاق بودم که بدانم کار آغاز شده است یا خیر. تنها چیزی که مشاهده کردم جابجایی اندکی خاک در قسمت بسیار محدودی از سد بود و همین امر شیرینی این خبر را در کامم از زهر هلاهل تلخ تر نمود. البته هنوز جای امیدواری باقیست زیرا اینگونه فرض کردم که شاید هنوز عملیات لایروبی آغاز نشده و این جابجایی جزیی، نتیجه فعالیت افراد محلی باشد. بسیار ممنون می شوم اگر سایت وزین آینه جم خبری تکمیلی و جدید تر در این باره و مخصوصا عملیات اجرایی و پیشرفت کار ارائه فرمایند.
...........................................
كاربر محترم؛ ضمن تشكر از ديدگاه شما، موضوع پيگيري مي شود و نتيجه در سايت منعكس مي گردد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محمد جوهری 1395-07-12 08:03
سپاس مجدد از مدیریت محترم و سایر عوامل سایت وزین آینه جم. منتظر خبرهای خوب و دقیق شما می مانم.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب