آينه جم: در آزمون استخدامی جدید نیروگاه اتمی بوشهر توجه چندانی به بومی ها نشده تا نشان دهنده استمرار نگاه جزیره ای این مجموعه به بوشهر باشد، هرچند تبعات و عوارض فعالیت این مجموعه بر بوشهر را نمی توان انکار کرد.

به گزارش آينه جم به نقل از خلیج فارس؛ هر گاه سخن از نیروگاه اتمی به میانه می‌آید، از افتخار، حماسه ملی و میزبانی شایسته ما بوشهری ها سخن ها گفته می شود، ولی از آنجا که میزبان و میهمان در قبال یکدیگر وظایفی دارند، باید پرسید آیا نیروگاه اتمی به تعهدات بدیهی خود در قبال میزبان توجه کرده است؟

یکی از کمترین خواسته های مردم استان این است که در میان شاغلین صنعت هسته ای، زمینه حضور و رشد فرزندان و جوانان تحصیلکرده این استان نیز فراهم شود؛ امری که تاکنون محقق نشده و در ششمین آزمون استخدامی این مجموعه که به تازگی نام نویسی از متقاضیانش آغاز گردیده، این مهم چندان مورد توجه واقع نشده است.

در همین راستا، از 30 بهمن تا 14 اسفند سالجاری نام نویسی برای آزمون استخدامی شرکت توسعه و نگهداری نیروگاههای اتمی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می شود که ششمین مرحله جذب نیرو برای نیروگاه اتمی به حساب می آید.

از نکات قابل تامل در آزمون جدید نیروگاه اتمی اینکه سرانجام سهمیه ای برای بومی ها درنظر گرفته شده، اما همه آنچه موردانتظار بوده نیست.

در شرایطی که قانون بومی گزینی در اغلب نقاط کشور اجرا می شود و در برنامه ششم توسعه (که از سال آینده قابل اجراست) با تصویب نمایندگان مقرر شد این مهم با اولویت وزارتخانه های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی اجرایی شود، گویی تنها استان بوشهر از چنین قوانینی مستثنی می باشد.

به عبارتی، در آزمون اخیر نیروگاه اتمی، شانس بومی ها برای استخدام در شرایطی است که حدنصاب ها را همانند دیگر متقاضیان کسب کرده، آنگاه در اولویت جذب قرار می گیرند؛ در شرایطی که انتظار می رفت برای پرورش نیروی انسانی استان (با حفظ استانداردهای جذب در نیروگاه اتمی) امتیاز بیشتری به متقاضیان بومی دارای مدرک های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتر قائل شد.

بدون شک سیاست بومی گزینی ضمن اینکه هزینه های پرسنلی سازمان انرژی اتمی در بوشهر را کاهش می دهد، مقبولیت بیشتری برای فعالیت های آن در بوشهر ترسیم خواهد کرد؛ اما عملا متقاضیان آزمون مذکور از سراسر ایران قابلیت حضور دارند که در این شرایط حال و روز بومی ها مشخص است.

به نظر می رسد اگر نیروگاه اتمی نیز همانند صنایع نفتی مستقر در استان ملزم شوند در ازای آسیب های وارده به بوشهر، درصدی از اشتغال را به متقاضیان بومی اختصاص دهند، شاهد اتفاقاتی مثل آزمون استخدامی اخیر نیستیم.

در خصوص این کم توجهی، کافیست نگاهی کوتاه به ازمون های استخدامی سراسر کشور که در سایت سازمان سنجش منتشر می شود بیندازیم که نقطه مشترک اغلب شان، قید "بومی بودن" در شرایط اختصاصی است. مثلا آزمون آلومینیوم کاوه خوزستان در آبان ماه یک نمونه است. یا استخدام در پتروشیمی آبادان. به راستی چرا در خوزستان به جذب حداکثری سهمیه بومی توجه می شود، اما در استان ما این موضوع نادیده گرفته شده و صدایی هم از مسئولان و نمایندگان شنیده نمی شود؟

این اتفاقات در شرایطی می باشد که براساس یکی از مصوبات سفر هیات دولت در دیماه 93 به بوشهر، مقرر شد برای فازهای جدید نیروگاه اتمی 3 هزار بوشهری توسط فنی و حرفه ای آموزش ببینند، اما طبق برخی خبرها روند اجرایی این مصوبه به خوبی طی نشده و همکاری بین بخشی میان فنی و حرفه ای با نیروگاه اتمی مناسب نیست.

افزون بر آن، استاندار بوشهر در سال نخست عهده دار شدن این سمت، خبر از تشکیل کارگروه "تعامل بوشهر و نیروگاه اتمی" داد که اگرچه خروجی آن طی این مدت اطلاع رسانی نشده، ولی گلایه مندی درباره آزمون های استخدامی نیروگاه اتمی نشان می دهد بازنگری در چنین کارگروههایی - دست کم در حوزه آزمون های استخدامی- ضروریست.

باید منتظر بود و دید آیا مسئولان و نمایندگان استان توان استیفای حقوق فارغ التحصیلان جویای کار بوشهری را خواهند داشت؟

[کد خبر:AJ20582]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب