آينه جم: استاندار بوشهر در ایستگاه نهم سفرهای شهرستانی خود که با رویکرد تحقق اقتصادی مقاومتی و رونق تولید و اشتغال آغاز کرده است حل مشکلات واحدهای تولیدی شهرستان بوشهر را در دستور کار قرار داد.
به گزارش آينه جم؛  استاندار بوشهر در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، مورد استقبال مسئولان فرمانداری شهرستان و شماری از فعالان اقتصادی قرار گرفت.

**بازدید از سه واحد تولیدی فعال، نیمه فعال و راکد
استاندار بوشهر در نخستین بازدید خود به شرکت نوین چاپ آریانا رفت.

مدیرعامل شرکت نوین چاپ آریانا با ارائه گزارشی گفت: ظرفیت تولید این واحد سالانه 13هزار و 900 تن است و در قالب فعالیت این واحد 50 نفر بصورت مستقیم اشتغال دارند.

بهرام عنایتی افزود: این شرکت در سال 1388 سه هزار و 670 میلیون یورو تسهیلات ارزی از بانک توسعه اسلامی و عاملیت بانک صنعت و معدن دریافت کرد که این میزان اکنون به ریال و با احتساب سود و جرایم متفرعات به حدود 400 میلیارد ریال رسیده است.

وی ادامه داد: شرکت نوین چاپ آریانا خواهان این است که برابر ماده 20 قانون رفع موانع تولید کالاهای رقابت پذیر، قیمت یورو را مبنای سال پایه و یا سال اخذ تسهیلات (سال 88) محاسبه و بدهی ها را تقسیط کنند.

عنایتی اظهار داشت: ارسال نامه به معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

شرکت سامان تجارت اروند به عنوان واحد تولید و بسته بندی مواد غذایی دومین واحدی بود که استاندار بوشهر از آن بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت سامان تجارت اروند در این بازدید گفت: این شرکت اکنون در وضعیت نیمه فعال قرار دارد و میزان اشتغال زایی آن 9 نفر است.

عبدالحسین جعفری افزود: ظرفیت تولید این واحد سالانه 700 تن است ولی به دلیل نبود سرمایه درگردش تنها با 10 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: نداشتن وثیقه ملکی مشکل اصلی این واحد برای دریافت تسهیلات است که درخواست داریم با پذیرش سفته به جای وثیقه ملکی زمینه دریافت تسهیلات موردنیاز این واحد فراهم شود.

شرکت لوله سازی دوجداره پلی اتیلن بوشهر سومین واحدی بود که به عنوان واحد راکد مورد بازدید استاندار بوشهر قرار گرفت.

مدیرعامل این شرکت گفت: عمده تولیدات این واحد در زمینه لوله و اتصال شبکه آب و فاضلاب است و از سال 88 تاکنون این واحد به تولید انبوه نرسیده است.

آرش سالاری افزود: میزان تسهیلات درخواستی این واحد 40 میلیارد ریال است که 25 میلیارد ریال آن برای سرمایه درگردش و مابقی نیز برای سرمایه ثابت پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه جنوب این شرکت یک واحد منحصربه فرد است و در صورت اینکه تولیدات آن مورد استقبال شرکت آب و فاضلاب و شهرداری بوشهر قرار گیرد می تواند رونق مجدد خود را بازیابد.

**روان سازی امور تولیدکنندگان از الویت های اساسی استان بوشهر
استاندار بوشهر گفت: روان سازی امور تولید کنندگان باید از اولویت های اساسی دستگاه های اجرایی استان باشد.

عبدالکریم گراوند در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان بوشهر افزود: همه امید مردم به مسئولان است از این رو مسئولان با فعالیت شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر و کاستن مشکلات اداری باید از سرگردانی مردم بویژه تولید کنندگان در سیستم اداری گام بردارند.

وی بیان کرد: بیشتر مشکلات تولید کنندگان متوجه مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌هاست که در این مسیر جلب رضایت هرچه بیشتر مردم ضروری است.

استاندار بوشهر یادآور شد: با توجه به اینکه ایجاد اشتغال پایدار از دغدغه‌های مهم دولت تدبیر و امید است در این ارتباط اهتمام جدی مدیران نسبت به تحقق این خواسته دولت ضروری است.

استاندار بوشهر خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی گفت:در زمینه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و کارخانه‌های تولیدی مسیر صحیح را به مردم نشان دهید تا اقدام های این حوزه در زمان مقرر منتج به نتیجه شود.

وی خدمتگزاری به مردم را مهم‌ترین وظیفه مسئولان دانست و اظهار کرد: مجموعه اقتصادی استانداری پرونده‌های تسهیلات رفع موانع تولید را در کمترین زمان رسیدگی و دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها را ملزم به پاسخگویی کنند.

استاندار بوشهر با تاکید براینکه نرخ بالای بیکاری زیبنده مسئولان این استان نیست ادامه داد: با استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های حوزه اشتغال استان نرخ بیکاری باید به پایین ‌ترین میزان خود برسد.

وی افزود: بزودی در قالب کارگروه های ویژه تصمیم گیری های انجام شده در سطح شهرستان ها مورد پیگیری و پایش قرار می گیرد.

استاندار بوشهر در ارتباط با واحد متانول کاوه شهرستان دیر گفت: از شرکت نفت انتظار است با تامین سوخت مورد نیاز این واحد به عنوان واحدی منحصر به فرد در خاورمیانه زمینه پیش راه اندازی آن را فراهم کند.

**تعامل مسئولان با فعالان بخش خصوصی اجتناب ناپذیر است
نماینده مردم شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: شرایط کنونی کشور تعامل مسئولان با فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی را اجتناب ناپذیر کرده است.

حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: با توجه به مشکلات بودجه ای کشور و سررسید اسناد خزانه در سال آتی همکاری برای پویایی و رونق واحدهای تولیدی تبدیل به یک ضرورت شده است.

وی بیان کرد: بیشتر مشکلات فعالان تولیدی و بویژه استان بوشهر در ارتباط با حوزه بانکی است که در این ارتباط انتظار تعامل سازنده و موثرتری داریم.

خدری ادامه داد: از دیگر راهکارهای حمایت از تولید کنندگان استان بوشهر ترغیب صنایع نفت و گاز مستقر در استان نسبت به استقبال بیشتر از تولیدات درون استانی است.

وی گفت: در ارتباط با استعلام هایی که بخش خصوصی باید از دستگاه های اجرایی دریافت کند نیز نیاز است روند دریافت آن تسریع و تسهیل سازی شود.

خدری در ارتباط با اشتغال بیان کرد: این مقوله اکنون ابر چالشی در سطح کشور و بویژه استان بوشهر است که امیدوار است با تدابیری که مجلس در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده این معضل در استان به حداقل برسد.

وی ادامه داد: در قالب برنامه ششم مقرر شده 50 درصد نیروهای مورد نیاز حوزه صنعت نفت و گاز و پیمانکاران بومی استان باشند که این کمک خوبی برای کاهش میزان بیکاری در استان بوشهر است.

خدری افزود: چنانچه گردش مالی صنایع مستقر در استان بوشهر به بانک های این استان منتقل شود بسیاری از مشکلات حوزه اقتصادی قابل حل است که انتظار است زمینه تحقق این مهم فراهم شود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر فقرزدایی مطلق اظهار داشت: وضعیت معیشت مردم در شرایط کنونی نگران کننده است و این نگرانی باید با حضور بیش از پیش مسئولان در بین مردم و تلاش برای حل مشکلات معیشتی آنها به حداقل ممکن برسد.

**موانع فراروی 20 واحد تولیدی شهرستان بوشهر بررسی شد
دبیر کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بوشهر گفت: در جریان بازدید استاندار بوشهر از واحدهای تولیدی این شهرستان مشکلات 20 واحد تولید مورد بررسی قرار گرفت که دریافت تسهیلات عمده درخواست واحدهای بررسی شده است.

امان الله شجاعی افزود: دریافت تسهیلات ثابت و سرمایه درگردش، تعیین وضعیت بدهی ارزی و ریالی، بازاریابی، بالا بودن تعرفه واردات مواد اولیه، درخواست زمین، نداشتن وثیقه برای دریافت تسهیلات موانع اصلی فراروی تولیدکنندگان شهرستان بوشهر است که در ارتباط با عمده آنها تصمیم گیری مناسبی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت هایی که دولت برای پرداخت تسهیلات رونق تولید و اشتغال پایدار پیش بینی کرده امیداوریم واحدها بتوانند از این تهسیلات در بازیابی رونق فضای کسب و کار استفاده کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار بوشهر گفت: نهمین نشست کارگروه رفع موانع تولید در استان بوشهر در فرمانداری بوشهر تشکیل شده و امیدواریم به نتایج پیش‌بینی شده برسیم.

سعید زرین فر افزود: نگاه استاندار بوشهر نسبت به مسائل اقتصادی و اشتغال در شهرستان‌ها بسیار مثبت است و در این ارتباط در سه ماه اخیر 9 شهرستان استان مورد بازدید قرار گرفته است.

**واحدهای تولیدی از ظرفیت های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استفاده کنند
وی ادامه داد: با توجه به تشکیل ستاد کارگروه رفع موانع تولید از سال 1394 ظرفیت بسیار خوبی برای رونق واحدهای تولیدی فراهم شده که باید با برنامه ریزی مناسب نهایت استفاده از این ظرفیت صورت گیرد.

زرین فر اظهار داشت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در واقع اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی است که انتظار می رود در این ارتباط بانک‌ها نهایت همکاری را داشته باشند.

وی ادامه داد: حضور مسئولان در شهرستان و رصد مشکلات واحدهای تولیدی آنها رویکردی ارزشمند است که با تدبیر استاندار بوشهر در دست اجراست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پرونده 158 بنگاه تولیدی به بانک های استان ارجاع شده که از این میزان پرداخت تسهیلات به 125 بنگاه مورد تصویب قرار گرفته است.

سید حسین حسینی محمدی افزود: از 125 بنگاه یاد شده 123 واحد 620 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کردند.

وی یادآور شد: 14 پروند دریافت تسهیلات نیز از سال گذشته بوده که با تکمیل شدن آنها 90 میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها پرداخت شد.

حسینی محمدی افزود: تسهیلات مورد نیاز به پنج بنگاه اقتصادی استان برای بازسازی و نوسازی پرداخت شده است.

به نوشته ایرنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: سهم مصوب استان بوشهر از محل تسهیلات اشتغال فراگیر بندهای الف و ب تبصره 18 قانون بودجه سال 1396، 224 میلیارد و 900 میلیون ریال است که از این میزان تاکنون 94 میلیارد و 600 میلیون ریال آن مصوب شده است.

حمیدرضا پناه افزود: در این ارتباط تاکنون 49 طرح با پیش بینی اشتغال یکهزار و 132 نفر برای دریافت 800 میلیارد ریال تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.

وی ادامه داد: تعداد طرح های تصویب شده در کارگروه 24 مورد است که میزان تسهیلات مصوب شده برای پرداخت به آنها 510 میلیارد ریال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: در این ارتباط تاکنون سه طرح در مجموع 12 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

پناه ادامه داد: سهم اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان بوشهر نیز 983 میلیارد ریال است که در این ارتباط بانک های این استان برای پذیرش تسهیلات طرح ها تا سقف 400 میلیارد ریال اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: در این ارتباط 47 طرح برای دریافت 560 میلیارد ریال تسهیلات با پیش بینی ایجاد 606 فرصت شغلی به بانک ها معرفی شده اند./ سوك

[کد خبر:AJ24171]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب