آينه جم: طرح تقویت بنیه تحصیلی دانش آموزان استان که طی سال های اخیر برای محصلان نزدیک به کنکور برگزار می شد و انتظار می رفت به مقاطع پایین تر توسعه یابد، پس از دو سال اجرا، با ایراد یکی از دستگاههای نظارتی متوقف گردید.

به گزارش «آينه جم»؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در نشست خبری در آستانه روز معلم این خبر بد را رسانه ای کرد و افزود: با مشارکت شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران که 12 درصد عوارض حق آلایندگی و ارزش افزوده را اختصاص می دادند، طی دو سال گذشته طرح تقویت تحصیلی دانش آموزان استان با اولویت مقطع متوسطه دوم و نزدیک به کنکور برگزار شد که طی این دوسال نتایج و بازدهی مناسبی هم داشت.

ناصر کرمی ادامه داد: ارتقای رتبه کنکور استان طی این دو سال از 22 به 17 کشور، افزایش میانگین معدل دانش آموزان متوسطه دوم در امتحانات نهایی، افزایش موفقیت دانش آموزان استان در المپیادهای کشوری نشان داد اگر این طرح ادامه داشته باشد، می توان هرسال به عملکرد بهتر آموزشی استان دست یافت، اما ادامه آن در سالجاری به مشکل خورد.

وی با بیان اینکه در روند اجرای هر طرحی امکان ایراد و بعضا نقص قانونی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بهتر بود دستگاههای نظارتی راهکار ادامه این طرح را هم مشخص می کردند تا از بن بست خارج شود، چرا که آنها اذعان دارند سوء استفاده ای از این مبالغ دریافتی نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه این مشکل باید با حضور رییس سازمان بازرسی استان و استاندار در نشست شورای آموزش و پرورش مطرح و به نتیجه برسد، تصریح کرد: تا قبل از پایان سال گذشته سه جلسه در این شورا برگزار شده و استاندار هم تاکیداتی داشته اند، ولی هنوز گشایشی ایجاد نگردیده است. ما امیدواریم با تعاملی که استاندار با سازمان بازرسی استان که ریاست آن سابقه معلم و فرهنگی بودن دارد و شرایط آموزش و پرورش را می داند، باعث شود که بعد از کنکور امسال، زمینه آغاز مجدد طرح تقویت تحصیلی در شهرستان و مناطق استان فراهم و برای کنکور 98 آماده شویم؛ هرچند امسال که فرصت این کار گرفته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه با وجود موانع پیش آمده دست روی دست نگذاشته ایم، ادامه داد: در 4 شهرستان جنوبی استان با اعتبارات سازمان منطقه ویژه پارس، توسط موسسات خصوصی اجرا می شود، این طرح در شهرستان های دشتی، تنگستان و بخشی از دشتستان نیز با کلاس های تقویتی و کنکور در حد محدودی توسط منطقه ویژه اجرا می شود، ولی در مرکز استان و شهرستان های شمالی برنامه مسنجمی برای تقویت تحصیلی دانش آموزان در دست اجرا نیست.

هزینه کرد طرح تقویت تحصیلی دانش آموزان شفاف است

کرمی در پاسخ به سوال «خلیج فارس» مبنی بر اینکه از گوشه و کنار شایعاتی درباره نحوه توزیع و هزینه کرد اعتبارات جذب شده از دهیاری ها پیرامون طرح تقویت تحصیلی دانش آموزان کسر می شود اظهار داشت:  هزینه کردهای این طرح شفاف و ریال به ریال آن مشخص است و همه مستندات را در اختیار دستگاه نظارتی قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه در این طرح، 12 درصد که از عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده دهیاری ها کسر می شود افزود: 70 درصد در همان بخش مربوطه با نظر نمایندگان بخشداری، دهیاری های بخش و آموزش و پرورش و پرورش هزینه می شود، 30 درصد نیز در اختیار استان برای پوشش برنامه هاس استانی مثل آزمون های موسسات علمی برای همه دانش آموزان این طرح است که بصورت بکجا مقایسه شوند، یا برنامه های دیگری مثل آموزش دبیران استانی است به نحوی که حضور دبیران استان های دیگر در طرح تقویت تحصیلی کاهش یابد. ضمن اینکه کسی از عوامل اداری از طرح مذکور پولی دریافت نکرده، جز 4 ناظر استانی و یک مشاور کنکور ما که در این خصوص برنامه ریزی داشته اند و ریال به ریال مبالغ هم مشخص است.

به گفته وی، دستگاه نظارتی روی اصل طرح و ضرورت تقویت تحصیلی دانش آموزان استان برای بهبود رتبه استان در کنکور و حضور دانش آموزان در دانشگاههای برتر حرفی ندارند، اما ایراد آنها درخصوص اصل برداشت پول از دهیاری ها می باشد که امیدوایم درباره ادامه طرح که نتایجش موفق بوده، راهکاری ارائه گردد و از تیرماه بتوانیم کار را برای کنکور سال آینده استارت بزنیم.

[کد خبر:AJ24589]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب