«آینه جم»؛ مردم شهرستان دیلم مدت هاست در انتظار اجرای طرح دو خطه کردن جاده روستای عامری که بخشی از راه اصلی استان های بوشهر و خوزستان است و به جاده مرگ معروف شده، هستند.

به گزارش «آینه جم»؛؛ این جاده که از محورهای ارتباطی پرتردد و حادثه خیز مسیر استان های بوشهر و خوزستان است، بدلیل عرض کم و باریک بودن سالانه حوادث رانندگی زیادی در آن رخ می دهد و شماری را به کام مرگ می فرستد.

به نوشته ایرنا، از مجموع 25 کیلومتر جاده دیلم به بهبهان استان خوزستان در حوزه این شهرستان که به عنوان دروازه ورودی سه استان ( فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد) به بوشهر به شمار می آید، بخشی از آن در مجاورت روستای عامری قرار دارد و دارای اهمیت زیادی است و به همین دلیل تسریع در ایمن سازی آن باید مورد توجه مسئولان استان بوشهر قرار گیرد.

در کنار این جاده پارک جنگلی وجود دارد که هر ساله با مساعد شدن آب و هوا در فصل های پاییز و زمستان، اهالی شهرستان دیلم و استان ها و شهرهای مجاور برای تفریح به این پارک عزیمت و با حجم ترافیک روبرو می شود و پر واضح است که احتمال خطر در این جاده تصاعدی بالا می رود.

مردم این روستا حتی بدلیل جان باختن اهالی آن در وقوع چندین فقره تصادف، اعتراض و این راه را برای مدتی بستند که با پادرمیانی مسئولان بازگشایی شد.

آنان اظهار داشتند که مسئولان بارها قول تعریض و دو بانده کردن این مسیر را داده اما هیچگونه اقدامی انجام نشده است.

یکی از ساکنان روستای عامری از وضعیت اسفناک این جاده ابراز نارضایتی کرد و گفت: مسئولان بارها قول تعریض و دو بانده کردن این مسیر را داده اند اما هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

محسن خواجه گیری افزود: با توجه به اینکه تاکنون عده زیادی از هموطنان بویژه اهالی شهرستان دیلم در این مسیر جان خود را از دست داده اند مسئولان باید نسبت به بهبود شرایط زیرساختی آن اقدام تا دیگر شاهد اتفاقات ناگوار نباشیم.

وی اظهارداشت: این مسیر پرتردد که جاده ارتباطی غرب به شرق کشور است به عنوان یک جاده معمولی محسوب نمی شود و بدلیل نداشتن استانداردهای لازم، روزانه حوادث ناگواری درآن رخ می دهد.

وی گفت: چرا باید دوبانده کردن 25 کیلومتر جاده دیلم – بهبهان که روزانه باعث مرگ و میر و پرپر شدن جوانان می شود، کار سختی باشد.

یکی دیگر از اهالی روستای عامری گفت: بدلیل کم توجهی به این محور به جاده مرگ معروف شده و در سالیان اخیر قربانیان زیادی گرفته و خانواده های بی شماری عزادار شده اند.

مسلم لیراوی اظهار داشت: در پنج سال اخیر بیش از 15 تن از اهالی روستای عامری در این جاده جان خود را از دست داده و بیش از 30 تصادف با اهالی روستا و احشام صورت گرفته است.

وی گفت: به رغم پیگیری های مداوم اهالی روستا با مسئولان ذیربط و وعده های زیاد تاکنون هیچ نتیجه حاصل نشده است.

مهدی توبلان یکی از شهروندان دیلمی گفت: یکی از مطالبات همیشگی مردم دیلم، دوبانده کردن مسیرهای خروجی شامل محور دیلم به هندیجان، گچساران (جاده روستایی سیاهمکان ) و بهبهان این شهرستان است.

وی افزود: با وجود پیگیری های فرماندار سابق و معاون عمرانی و نماینده مجلس درمورد دوبانده کردن این مسیرها، اما تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است و همواره شاهد تلفات جانی و از دست رفتن عزیزانمان در شهرستان هستیم.

این فعال مدنی اظهار داشت: در نشستی که سال گذشته به مناسبت روز خبرنگار به دعوت نماینده حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم با وزیر راه وشهرسازی برگزار شد، خواسته مردمی مبنی بر تسریع در اجرای این طرح مطرح که در این ارتباط وعده پیگیری داده شد.

توبلان گفت: سزاوار نیست شهرستانی با وجود 270 حلقه چاه نفت و شرکت های نفت وگاز حاضر درمنطقه از این ظرفیت برای عمران و آبادانی بهره ای گرفته نشود در حالیکه اعتبار اتوبان های اجرا شده تهران – شمال ودیگر شهرستان ها از منابع همین شرکت ها است.

حجت عباسی دهیار روستای عامری گفت: جاده دیلم- بهبهان که درحال حاضر جاده مرگ لقب گرفته در رژیم قبل به بهره برداری رسیده و در 50 سال اخیر بدون هیچ تغییری در آن، تردد صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: ترمیم و بهسازی و دوبانده کردن این محور از مطالبه های بحق مردم این شهرستان است که به علت بی توجهی تا کی باید داغ جوانان وعزیزان خود را دردل داشته باشیم.

عباسی افزود: درحالیکه مدیران استانی و نماینده حوزه انتخابیه قول داده بود که اردیبهشت ماه امسال باند دوم این مسیر اجرایی شود اما اقدامی صورت نگرفت.

دهیار روستای عامری گفت: مسئولان شهرستان فقط زمانیکه اتفاقی دراین جاده به وقوع می پیوندند دراین محل حاضر و قول مساعد می دهند اما پس از آن پیگیری نمی کنند.

امام جمعه دیلم هم در یکی از خطبه های نمازجمعه نسبت به یک سانحه دلخراش در این مسیر واکنش نشان داده بود و گفت: این جاده با توجه به اینکه ورودی استان بوشهر محسوب می‌شود هر از چندگاهی شاهد حوادث اسفناکی است که باید مسئولان در بهسازی و مرمت آن تلاش کنند.

حجت الاسلام حسینی بوشهری با بیان اینکه خانوارهای زیادی بر اثر تصادف در جاده عامری به بهبهان داغدار شدند، افزود: گفت: استاندار بوشهر، فرماندار دیلم و مسئولان دستگاه‌های ذیربط نسبت به برطرف کردن نگرانی مردم در محور عامری به بهبهان پیگیری و تلاش کنند.

سرپرست فرمانداری دیلم گفت: این شهرستان به عنوان دروازه ورودی استان بوشهر از سمت شمال، یکی از محورهای اصلی ارتباطی مهم به استان خوزستان درطول شبانه روز تردد زیادی درآن انجام می شود.

محمد طاهری افزود: 25 کیلومتر از جاده دیلم- بهبهان در حوزه این شهرستان است که هم اکنون، طرح توسعه این محور در2 فاز با هدف حذف پیچ های خطرناک پیش بینی شده که یک فاز آن فعال و فاز دوم نیز از محل اعتبارات ملی وزارت راه وشهرسازی در دستور کار دولت برای سال جاری وسال های آتی است.

وی اظهار داشت: چهار کیلومتر از این محور در سال 1394 با اعتبار 40 میلیارد ریال به بهره برداری رسید که با پیگیری های بعمل آمده از طرف مسئولان استان بوشهر و نماینده حوزه انتخابیه 40میلیارد ریال برای ادامه مسیر از اعتبارات ملی در کمیته برنامه ریزی تامین اعتبار می شود.

وی استقرار پلیس راه به عنوان یک ضرورت و دوبانده کردن حوزه روستایی عامری از برنامه های کوتاه مدت ایجاد امنیت بیشتر و کاهش تصادف وتلفات جانی در این مسیر دانست.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دیلم گفت: همجواری این شهرستان با سه استان کشور ، وجود جاذبه های گردشگری و بازار تجاری از دلایل افزایش تردد در این محور است.

سید ابوالحسن علوی افزود: محور دیلم – بهبهان که اصلی ترین مسیر ورودی به استان بوشهر از سمت شمال این مرکز است همواره حجم ترافیک بالایی دارد که ایمنی این جاده بدلیل تردد ماشین های حمل ونقل غیرمجاز به خطر افتاده است.

وی با تاکید بر ضرورت و تسریع در اجرای بهسازی 25 کیلومتر واقع در این محور گفت: با وجود کمبود منابع اعتباری و نبود امکان اجرای کامل این محور، باید بصورت ویژه 10 کیلومترحد فاصل روستای عامری تا ابتدای گردنه 'اسخی' در دستورکار مسئولان قرار گیرد.

علوی، اعتبار اولیه 10 کیلومتر این محور را 200 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار و اجرایی شدن آن حوادث ناگوار دراین مسیر کاهش خواهد یافت.

روستای عامری از توابع بخش مرکزی شهرستان دیلم در شمالی ترین نقطه استان بوشهر و در همسایگی استان خوزستان قرار دارد.خلیج فارس

[کد خبر:AJ25196]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب