آینه جم : طی روزهای اخیر پیامی در فضای مجازی دست به دست می شود که اسامی شمار زیادی از اهالی فرهنگ، سیاست، فعالین اجتماعی و... هم استانی ها نیز در انتهای آن به عنوان حمایت از چنین ایده ای دیده می شود.

آینه جم : طی روزهای اخیر پیامی در فضای مجازی دست به دست می شود که اسامی شمار زیادی از اهالی فرهنگ، سیاست، فعالین اجتماعی و... هم استانی ها نیز در انتهای آن به عنوان حمایت از چنین ایده ای دیده می شود.

به گزارش « آینه جم » به نقل از خلیج فارس ؛ در این کمپین که به عنوان «نهضت ضد گرانی» نامگذاری شده، اعلام گردیده: برای مقابله با سیاست های اتاق جنگ اقتصادی دشمنان در خارج از کشور و تا ثبات قیمت ها  از خرید مسکن، ارز، طلا، خودرو و هر کالای بی جهت گران و غیر ضروری خودداری کرده و تا برگشت آرامش به بازار کشور، این حرکت خردمندانه را ادامه می دهیم.

 

امضا کنندگان در پایان این طومار از اهالی سایر استان های کشور خواسته اند تا به این حرکت مردمی بپیوندند.

چندی پیش نیز مشابه این کمپین در کشور توسط علی کریمی فوتبالیست سابق کلید زده و پرطرفدار شد. وی در اینستاگرام خود، نوشته بود "بیایید تا یک ماه چیزی از بازار نخریم نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده..." و نهایتا از همه درخواست کرده بود که پست مورد نظر را در پیج خود منتشر کنند. پستی که با استقبال زیاد مردم و همچنین ستاره‌های ورزشی مواجه شد، اما در فضای واقعی به کاهش تقاضا و مهار قیمت ها در بازار منجر نشد.

وی در پست خود نوشته بود «بیایید تا یک ماه چیزی از بازار نخریم نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده.. بیایید واسه یه بار همه با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورا که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنسارو ارزون کنن. ایرانی هستی این پست رو بزار... همتون حمایت کنید تا دست دلال و دزدا ببره از این مملکت.»

نقدی بر کمپین «نهضت ضد گرانی» در بوشهر

در همین خصوص، یک فعال رسانه ای بوشهر نقدی را مطرح کرده است.

حمید آب آذر با بیان اینکه اخیرا دعوت نامه ای از طرف فعالین اجتماعی در استان بوشهر منتشر می شود که از مردم می خواهد با پیوستن به این کمپین با موضوع گرانی مقابله کنند، نوشته:

بی شک همه شهروندانی که به این کمپین پیوسته اند بر خود فرض دانسته اند که در برابر گرانی بی سابقه بی تفاوت نباشند و مسئولانه در برابر مشکل به وجود آمده اقدامی نمایند که قابل تقدیر و ستایش است.

طبق آمار های معتبر شصت تا هشتاد درصد مردم ایران زیر خط فقر قرار به سر می برند.

اینکه مدیران این کمپین از شصت تا هشتاد درصد مردم ایران که  زیر خط فقر به سر می برند، می خواهند که در این ایام برای مبارزه با گرانی، سکه، ارز، مسکن و خودرو نخرند، عجیب و غیر منطقی است، برای اینکه با حقوق ماهیانه زیر پنج میلیون تومان اکثریت مردم، تصور اینکه این جمعیت هشتاد درصدی می توانند اقلام فوق را بخرد، کاملا اشتباه و غیر قابل درک است.

این روزها، اقلام سبد خرید اکثریت مردم  مواد غذایی (آن هم با حذف گوشت و میوه و ...)، دارو و اقلام بهداشتی خصوصا پوشک و ... است.

به نظرم این یک حرکت اشتباه است.

این کمپین به جای اعتراض به مشکل اکثریت مردم که همان سبد مواد غذایی و بهداشتی است، مشکل دیگری را نشانه گرفته است که اگر چه موضوع مهمی است اما به نظر نمی رسد حل آن اولی تر از سبد غذایی خانواده ها باشد.

پیشنهاد می شود  مدیران این کمپین، این پتانسیل اعتراض مدنی خود را صرف هدف مشخص و منطقی در این روزهای گرانی کنند.

[کد خبر:AJ25810]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم