آینه جم: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به تعدد تاسیسات مربوط به شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی برای تعیین میزان نقش این شرکت ها در آلودگی های زیست محیطی وزارت نفت متولی هوای محیط در عسلویه شود.

به گزارش « آینه جم » به نقل از مهر ؛ حسین دلشب درگفت وگو با ایرنا افزود: وزارت نفت با تعین سهم انتشار آلودگی های زیست محیطی هر واحد نسبت به وضع مالیات آلودگی ( مالیات کربن ) به غیر از دیگر آلودگی ها اقدم کند.

http://img8.irna.ir/1397/13970631/83039304/n83039304-72557477.jpg

وی یادآورشد: این اقدام وزارت نفت و دریافت مبلغ مالیات کربن از شرکت های مستقر در پارس جنوبی و دیگر مناطق نفتی و گازی و اختصاص درصدی از این مبلغ به استان زمینه هزینه کرد برای مسایل بهداشتی، سلامت و محیط زیستی منطقه فراهم خواهد شد.

این مقام مسوول گفت:برخی از واحدهای پتروشیمی و فازهای پالایشگاهی مستقر در پارس جنوبی به صورت فردی مشکل زیست محیطی ندارند اما اثرات تجمعی و ترکیبی واحدهای فعال در مکان جغرافیایی محدود باعث ایجاد اثرات تراکمی و ترکیبی شده است.

دلشب اظهارداشت: هم اینک 24 فاز پالایشگاهی و پتروشیمی در مناطق یک و 2 پارس جنوبی فعال است و بیش از 20پالایشگاه و پتروشیمی نیز در دست اجراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآورشد: وجود مناطق صنعتی متعدد وابسته به شرکت های نفت ، گاز و پتروشیمی ،این استان را در معرض ریسک بروز مخاطرات زیست محیطی و بهداشتی جدی قرار داده است.

دلشب گفت: در صورت عدم وجود برنامه و هدف مدون و زمان بندی شده در جهت کاهش آثار سوء زیست محیطی از سوی مسوولان امر می تواند منطقه میزبان را با چالش های جدی تری روبرو کند.

وی افزود: مجاورت منطقه صنعتی پارس جنوبی با مراکز سکونت گاهی شهری و روستایی لزوم توجه ویژه به کاهش مخاطرات زیست محیطی منطقه و توجه جدی مسوولان وزارت نفت در جهت اجرای برنامه های مدیریت کلان کاهش انتشار آلاینده ها به منظور بهبود سلامت عمومی جامعه پیرامونی را متذکر می شود.

دلشب تصریح کرد: از جمله این برنامه ها محاسبه انتشار آلاینده ها جهت بدست آمدن انتشار کل منطقه ، تعیین ظرفیت اکولوژیست منطقه ، انجام مطالعات ریسک بهداشتی مواجهه با آلاینده ها (جوامع پیرامون و کارکنان واحدهای صنعتی ) و در نهایت وضع مالیات های آلایندگی همچون مالیات کربن و مالیات اکسید گوگرد اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: به منظور اطلاع کامل از انتشار آلایندگی ها در مناطق بزرگ صنعتی و در جهت تدوین و اجرای برنامه های کاهش انتشار آلاینده ها از سوی مناطق صنعتی اقدام لازم انجام شود.

[کد خبر:AJ25919]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب