سجاد بهزادی

به بهانه دو سالگي حضور نماينده جنوب استان بوشهر در مجلس شوراي اسلامي

1

گاهي احساس مي كنم قد بلندش بین آسمان و زمین گیر کرده و در پی راه‌حل‌هایی است كه مشكلات حوزه انتخابيه اش را كاهش دهد. بارها گفته است نمي تواند بيكاري  جوانان را تحمل كند تا وقتي كه حوزه انتخابيه اش نام پايتخت انرژي ايران زمين را يدك مي كشد. گاهي درد را تحمل می‌کند. بردباري ونجابت زنانه بخرج مي دهد و دم نمی‌زد. چيزي كه منتقدين گاهي بر آن خرده مي گيرند و البته گاهي خروشان ظاهر مي شود و اهل جدل است، بطوري كه به سختي باورت مي شود همان بانوي جنوبي است كه سالها درشرايط سخت زندگي روزگار را طي مي كرده است.

بانويی که اكنون در دو سالگي نمايندگي جنوب استان در مجلس است، همپاي مردان و حتي جلو تر از بسياري از آنهاست. بانويي كه اكنون رادمردي مي كند و شوق خدمت در گام هايش متزلزل نشده است. یکی از ویژگی‌های اخلاقی خانم الماسي کمک‌های بی‌دریغش به هر طيف و جناحي است كه حتي بسياري از آنها را نمي شناسد. اين كار را بدون هیچ چشمداشتی و با فروتني هر چه تمام تر انجام مي دهد.

صحن علنی مجلس آینه تمام‌نمای نقاط قوت یا ضعف یک نماینده محسوب می‌شود. در واقع مشارکت عالمانه یک نماینده در مذاکرات و اظهارنظر در صحن علنی حاکی از احاطه وی بر موضوعات روز کشور و مجلس و نشانه توانمندی یک نماینده است. الماسي در اين مدت نه از تريبون مجلس و فرياد دادخواهي حوزه انتخابيه خود عقب بود و نه از نمايندگاني شد كه طی دو سال گذشته هیچ نطقی نداشته‌ اند و ليست آنها مورد سرزنش افكار عمومي حوزه انتخابيه شان قرار گرفت.

در اين دو سالي كه گذشت نشان داد زبانش در بازگویی دردها لکنت ندارد و همواره براي حل مشكلات حوزه انتخابيه خود، فرياد رسي مي جويد. باور نويسنده اينست كه كاركرد تنها بانوي فعلي استان بوشهر در مجلس شوراي اسلامي در حوزه هاي مختلف محلي مانند اشتغال، اقتصاد و عمران، بي توجه به اينكه الزاما همه آنها معطوف به هدف شده باشد، مجدانه و شوق انگيز بوده است و بنظر مي رسد اين رفتار و تلاش وي كه حالا دكتري جامعه شناسي اقتصاد و توسعه خود را نيز به پايان برده، براي ادامه خدمت نيز در حوزه هاي مورد اشاره با جديت دنبال خواهد شد.

2

اما حالا برخي ها نگران جنبه هاي غير منتظره، گاها احساسي و بدور از عمق انديشي تصميمات وي در حوزه هاي سياسي در سطح كلان و ملي هستند. اگر چه اعتقاد نويسنده بر اينست كه بانوي نماينده ما از تجربه اجتماعی مطلوبي برخوردار است، اما بهره هوشي سياسي در شرايط غير عادي كه من نام آن را "بحران سياست زدگي جامعه ايراني" مي گذارم مسئله ساده اي نيست كه همه از آن برخوردار باشند.

واقعيت اينست كه ما تاكنون عملا بينشي عميق و موضع گيري صريح نسبت به دیدگاه های سیاسی موجود در کشور از نماينده حوزه جنوب استان نديده ايم. اگرچه صداقت سياسي او از ديگر نمايندگان استان كمي جلو تر است، اما اين جامعه شناس خوب مي داند كه نسبت صداقت و اخلاق با عالم سياست آنگونه كه ماكياولي مي گويد معنادار نيست. حالا نام او در ليستي ديده مي شود كه آرام آرام سئوال از رئيس جمهور را امضاء مي كند و او را در يك مجادله كاملا سياسي و گروهي به مجلس مي كشاند و يا در اقدامي شبه انگيز نمي خواهد با صراحت نسبت خود را با لایحه جنجالی FATF كه خواستار شفافيت مالي و پولي در كشور است اعلام كند؛ اگر چه گفته مي شود او موافق تصويب اين لايحه بوده و به آن راي مثبت داده است.

او با اين رفتارها عملا بازي سياسي پر التهاب و پر ريسكي را آغاز كرده است و ممكن است در دام گروهي گرفتار شود كه نه موافقت شان در طرح سئوال از رئيس جمهور، آنها را به هدف رسانيد و نه موضع غير شفاف شان در لایحه جنجالی FATF مانع تصويب نشدن اين لايحه شد. گروهي كه اهداف آنان حالا براي بسياري از سياسيون و حتي مردم عادي نيز روشن شده است.

اما گام هاي بانوي نماينده استان در همراهي با اين گروه، بنظر لرزان است. او هرگز مانند پروانه سلحشوري بانوي شجاع تهران در مجلس كه با گردن شكسته به FATF راي داد، شهامت اعلان علني مواضع سياسي خود را ندارد. زبان بانوي نماينده استان همان قدر كه در بيان مطالبات صنفي و معيشتي و بومي گرايي حوزه انتخابيه اش خروشان و روشن است در حوزه هاي سياسي به لكنت مي افتد.

رفتارهاي سياسي كلان بانوي نماينده جنوب استان در مجلس شوراي اسلامي بيش از آنكه با خردورزي همراه باشد، گويي در كانون هاي خاص قدرت و لابي هاي موجود در مجلس فرمان مي پذيرد. ترديدي نيست او نيز مي بايست مانند بسياري از نماينده هاي ديگر، نگران آينده حضور دوباره در كارزار انتخابات باشد؛ ولي برطرف نمودن اين نگراني ممكن است فرد را گرفتار "اصالت منافع " و بازي دو سر باخت كند.

***خلیج فارس

[کد خبر:AJ26193]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب