IMG02285327.jpg

 

 آینه جم:  نشست فرصت ها و چالش های پیش روی آموزش ابتدایی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و همچنین با حضور جمعی از مسوولان آموزش و پرورش استان بوشهر و شهرستان های جنوبی استان و نماینده مجلس در جم  برگزار شد

 مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: زیرساخت‌های آموزشی در جنوب استان بوشهر توسعه می‌یابد.
 
  ناصر کرمی ظهر پنجشنبه در سمینار آموزشی چالش ها و فرصت های حوزه آموزش ابتدایی با بیان اینکه اعتبارات خوبی در بخش زیر ساخت ها از حوزه نفت جذب شده است، اظهار داشت: با تأمین اعتبار طرح تقویت بینه علمی از محل ارزش افزوده و حق آلایندگی دهیاری ها پیشرفت خوبی در حوزه آموزش صورت گرفته است.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه جم سابقه دیرینه‌ای در ادب پروری داشته است، عنوان کرد: جم جزو شهرستانی است که در  تأمین نیروی انسانی با چالشی کمتری روبه رو است.
 
وی ادامه داد: سه شهرستان دیگر حوزه جنوب استان نسبت به قبل با همکاری دیگر نهادها رشد و توسعه قابل قبولی در حوزه آموزش و پرورش داشته اند ولی نیاز است به ارزشیابی توصیفی نگاه ویژه ای داشته باشند.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر تصریح کرد: برای داشتن آموزش و پرورش فعال نیاز به نیروی انسانی، فضا و امکانات کافی داریم.
 
وی با تأکید بر اجرا درست ارزشیابی توصیفی با همت خود معلمان، اضافه کرد: باید به فعالیت های فوق برنامه مثل نمایشگاه دستاوردهای مهارت محور دانش آموزان توجه بیشتری شود.
 
کرمی خاطر نشان کرد: برگزاری کلاس‌های توانمند سازی معلمان با حضور مؤلفین کتب درسی که از تابستان، نوید بخش آینده‌ای روشن در حوزه آموزش است.

IMG-20190214-WA0008.jpg

 
رئیس آموزش و پرورش شهرستان جم نیز با اشاره به ایجاد رویکردهای جدید در آموزش ابتدایی که  باعث افزایش تکالیف مهارت محور شده است اظهار داشت: حضور خانم حکیم زاده در حوزه آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح موفق حذف مشق شب و جایگزینی  تکالیف مهارت محور باعت تغییر و تحول اساسی در حوزه آموزش ابتدایی شده است.
 
خلیل نیکخواه افزود: امروز شاهد این تغییر و تحولات‌ در نمایشگاه دستاوردهای مهارت محور دانش آموزان ابتدایی شهرستان جم  بودیم.
 
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش جم با ۱۵ هزار دانش آموز،  ۸۵۰ پرسنل و ۱۲۰ واحد آموزشی در حال فعالیت است، اما در فرآیند توسعه نیروهای انسانی و اجتماعی با چالش هایی رو به رو است.
 
نیکخواه گفت: مهمترین اولویت در آموزش وپرروش بحث نیروی انسانی است که مهمترین رکن اساسی هر سازمانی محسوب می‌شود، با توجه به سیر بازنشسته ها و جایگزینی نیروهای توانمند باید اختیار لازم برای اجرای کامل برنامه ها به آنها داده شود.
 
وی با بیان اینکه با تلاش نماینده مجلس در شهرستان های جنوبی استان فضاهای آموزشی جدیده در حال اجرا است، یاد آور شد: یکی از چالش های مهم آموزش و پرورش شهرستان جم بحث کمبود فضای آموزشی است که نیازمند توجه ویژه دارد.
 
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی می‌طلبد انتظارات جامعه از معلمان و آموزش و پرورش بازتعریف شود.
 
وی با بیان اینکه برای اجرای طرح توصیفی برای مدارس ابتدایی نیاز به اعتبار داریم گفت: طرح خوب ارزشیابی توصیفی که چندسالی است اجرا شده است، دانش آموزان را برای ورود به مقطع متوسطه و دو گانگی ارزشیابی دچار سردرگمی های کرده است که نیاز است دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرید.
 
نیکخواه اقدام به حذف کنکور در  ۸۵ درصد رشته های تحصیلی بسیار خوب عنوان کرد و گفت: باید اهداف آموزش و پرورش جایگزین تست زنی در مدارس شود.
 
وی عدم توسعه متوازن رشته های تحصیلی را از دیگر چالش های آموزش و پرورش عنوان کرد و تاکید کرد: نیروی انسانی و امکانات از کمبودهای این بخش است که سبب شده همه رشته متوازن رشد نکنند.
 
خلیل نیکخواه اضافه‌ کرد: آسیب های اجتماعی در مقطع ابتدایی و عدم تخصیص مشاور در این مدارس نیز از چالش های دیگر آموزش و پرورش ابتدایی است.
 
دو نفر از معلمان و مدیران مقطع ابتدایی نیز در این نشست چالش های آموزش و پرورش این مقطع را بیان کردند.
 
 

IMG_20190214_164316_031.jpg

 
با تلاش فراوان مشكلات زيرساختي حوزه آموزش در جنوب استان را مرتفع كرده ايم/ ٢٠ مدرسه در دهه فجر كلنگ زني شد و ٧ مدرسه ديگر در هفته هاي آتي آغاز به كار مي كنند 
 
 
 
نماينده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شوراي اسلامي ضمن تاكيد بر  اهميت آموزش ابتدايي بيان كرد: همه چیز يك جامعه از مدرسه و آموزش آغاز می‌شود. سرنوشت یک ملت، اقتدار یک ملت، رفاه یک ملت، دین یک ملت، دموکراسی یک ملت، آزادی یک ملت و عدالت یک ملت، از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. 
 
 
عضو فراكسيون زنان مجلس ادامه داد: آمار باسوادي در كشور ما و مخصوصا استان بوشهر بسيار مطلوب و بالاي ٩٧ درصد است. درد جامعه ما ديگر بي سوادي نيست. مشكل امروز جامعه ما پرورش است و نه آموزش! ما دیگر به دانشمند نیازی نداریم ما اکنون دچار کمبود مفرط آدم‌های توانمند هستیم. 
 
 
 الماسي در رابطه با اقداماتي كه در حوزه آموزش و پرورش به انجام رسانيده است، تاكيد كرد: من به تمام صحبت هايي كه در زمينه آموزش و پرورش انجام مي دهم ايمان و باور قلبي دارم. من وقتي كه براي شاغل كردن يك نفر نيروي بومي كه نتوانسته در آزمون استخدامي پتروشيمي ها نمره قبولي بگيرد مجبور به بحث و جنگ و جدل با مديرعامل پتروشيمي ها مي شوم به ضرورت و اهميت آموزش در حوزه انتخابيه ام بيش از پيش پي ميبرم.
 
 
وي در همين راستا افزود: تلاش كرديم كه با گذاشتن لايق ترين مديران در آموزش و پرورش شهرستان ها گام اول را با قدرت برداريم. مسئله بعدي ما نداشتن زيرساخت هاي آموزشي مناسب بود. 
 
 
نماينده مردم تاكيد كرد: در همين دهه فجر ما ٢٠ مدرسه با اعتباري بالغ بر ٩٠ ميليارد تومان در ٤ شهرستان جنوبي كلنگ زني كرديم. روز گذشته نيز مشكلات ٧ مدرسه ديگر را حل كرديم و با بالابردن اعتبار پروژه ها پيمانكاران آن مشخص شدند. 
 
 
 الماسي در رابطه با هزينه هاي انجام شده بخش آموزش و پرورش تصريح كرد: ما فقط ٣ ميليارد تومان به هوشمندسازي مدارس اختصاص داديم. تلاش كرديم در مدارس يا سالن ورزشي بسازيم و يا زمين هاي ورزشي آنها را چمن مصنوعي كنيم. 
 
وي ادامه داد: ما سه ميليارد تومان به برگزاري كلاس هاي كنكور اختصاص داديم اما خب مي دانم كه هنوز ابتداي راه هستيم. آموزش و پرورش به آينده ما و سعادت يا شقاوت ما ارتباط نزديكي دارد به همين دليل هزينه كردن در اين راه بهترين سرمايه گذاري است كه در آينده محصول آن را برداشت خواهيم كرد.
 
 الماسي تاكيد كرد: امروز به جرات مي گويم و از كارنامه عملكردي من در حوزه جنوب استان بوشهر هم مشخص است كه آموزش و پرورش از اولويت هاي اصلي بنده بوده است. الحمدلله ما مديراني لايق، كاردان و قوي در آموزش و پرورش ٤ شهرستان داريم كه ميزان رضايت عمومي از آنها بالاست و عملكرد آنها هم قابل قبول است. 
 

IMG-20190214-WA0010.jpg

 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از حذف طرح‌های رقابتی و جایگزین کردن طرح جابر خبر داد و گفت: ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور داریم.
 
به گزارش آینه جم ، رضوان حکیم‌زاده نیز  ظهر پنجشنبه در سمینار آموزشی چالش‌ها و فرصت‌های حوزه آموزش ابتدایی با تسلیت شهادت تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در دفاع از مرزهای کشور، بیان داشت: یک سرمایه مهم استان بوشهر طبیعت سرسبز و شکل خاص کوه های این سرزمین، منابع طبیعی و مردمانی با اندیشه های بلند است.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان از همین کلاس‌های درس شروع می‌شود، اضافه‌ کرد: نمونه بارز این اقتصاد نمایشگاه دستاوردهای مهارت محور دانش آموزان ابتدایی شهرستان جم بود.
 
حکیم زاده با بیان اینکه پیش دبستانی از جایگاه مهمی در آموزش برخوردار است افزود: اولین فرصت ما در آموزش ابتدایی وجود بیش از یک میلیون دانش آموز پیش دبستانی و هشت میلیون دانش آموز ابتدایی در کشور به عنوان سرمایه های ملی کشور است.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سرمایه‌گذاری در آموزش پیش دبستانی‌ها ارزش‌آوری اقتصادی دارد، ما آموزش عالی دولتی با کیفیت ایجاد کردیم ولی از اهمیت سرمایه‌گذاری برای این دوره مهم غافل شدیم.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: دومین سرمایه مهم کشور همین فرهنگیان جامعه است که هرچه از تهران دورتر برویم و به نقاط مرزی و روستاها نگاه کنیم، تلاش‌ها و زحمات این معلمان را می‌بینم که با قلبشان برای دانش آموزان محروم وقت می گذارند.
 
وی بیان داشت: سومین سرمایه و یکی از افتخارات مهم ما بعد از انقلاب سند تحول بنیادی است، آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگی با دیگر نهاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور  دارد.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحویل بنیادین به درستی و روشنی نقش معلم، آموزگار و کارکرد مدرسه را نشان می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه سند چند برگه نیست و پیاده شدن آن نیاز به ساختارهای خاص خودش دارد که اگر نباشد نمی‌شود تمام و کمال اجرایی شود، عنوان کرد: کاش وقتی سند تحول بنیادین مصوب می‌شد پیوست مالی و اجرای آن نیز مصوب می‌شود مثل طرح تحول سلامت، نه با وقفه هشت سال انجام بشود.
 
حکیم زاده خاطرنشان کرد: ما در دوره ابتدایی با برنامه تدبیر که بر اساس سند تحول بنیادین بازنویسی شده است، برنامه عملیاتی اجرایی سند داریم، که نشان می‌دهد در کف مدرسه مدیر و معلم چه کاری می‌توانند انجام بدهند.
 
وی با اشاره به اینکه ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور داریم، بیان داشت: تراکم کلاس بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش میانگین معلم و دانش آموزان است، که این روش غلط است و نیازمند بازتعریف دوباره دارد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از برنامه های خلاقانه و دست ورزی معلمان با تراکم بالایی کلاس‌های درس نمی‌تواند اجرایی شود گفت: باید با تغییر نگاه سیاست گزاری کلان و با تأمین منابع انسانی زمینه مناسب برای آموزش بهتر فراهم شود.
 
وی عنوان کرد: اجرایی شدن درست سند تحول بنیادین بستگی به زیر ساخت منابع انسانی دارد و نباید کلاس‌های با تراکم بالای ۲۶ نفر داشته باشیم.
 
رضوان حکیم زاده تصریح کرد: یکی از رویکرد های جدید تحولی آموزش و پرورش براساس‌ سند تحول بنیادین حذف پیک نوروزی و جایگزین کردن داستان است، همچینن تکلیف مهارت محور بجای مشق های شب خسته کننده جایگزین شده است.
 
وی یاد آور شد: بزرگترین چالش ما در آموزش و پرورش نگرش های غلط در مورد کودکان است، و آنها را آینه تمام نمای آرزوهای  خودمان کردیم.
 
معاون‌ آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان باید از دنیای حافظه محور به مهارت محور حرکت کنند، بیان داشت: سند تحول بنیادین به تربیت تمام ساعت دانش آموزان در همه زمینه ها توجه دارد.
 
وی ادامه داد: برای حل چالش ارزشیابی کیفی توصیفی از دوره ابتدایی به متوسطه با یک تیم پژوهشی و تعدادی از معلمان اقدام کردیم، باید نگرش ما از  ارزشیابی از یادگیری به سمت ارزشیابی به یادگیری تغییر پیدا کند.
 
حکیم زاده خاطرنشان کرد: طرح شهاب یک طرح خوب که مبتنی بر هوش چندگانه است را در دستور کار قرار دادیم و چالش‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم.
 
وی اضافه کرد: به دنبال حذف طرح‌های رقابتی و جایگزین کردن طرح جابر هستم که تأکید بر تدریس مبتنی بر پژوهش دارد.

IMG-20190214-WA0009.jpg

 
بر اساس گزارش خبرنگار آینه جم؛  قبل از سمینار،  نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان مقطع ابتدایی جم نیز با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و نماینده مجلس  افتتاح شد. 
 
روسای آموزش و پرورش شهرستان های جنوبی بوشهر و جمعی از مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان های عسلویه،  کنگان و دیر ، معاون آموزش ابتدایی اداره کل و  معاون سیاسی فرماندار جم  نیز در سمینار حضور یافتند.
 
خانم دکتر حکیم زاده معاون وزیر آموزش و پرورش به طور ویژه از نمایشگاه دست ساخته های دانش آموزان جم تجلیل کرد

IMG-20190214-WA0011.jpg

IMG-20190214-WA0006.jpg

IMG-20190214-WA0004.jpg

[کد خبر:AJ27483]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب