محمود حیدری

طبق آماری که سال گذشته از سوی موسسه خانه کتاب اعلام شد، در حال حاضر شش هزار کتابفروشی در سطح کشور مشغول فعالیت هستند. از این تعداد نیمی از آنها را لوازم‌التحریرفروشی‌ها تشکیل می‌دهند. هزار کتابفروشی هم کتاب درسی و کمک ‌درسی می‌فروشند.

با این حساب چیزی که باقی می‌ماند، دو هزار کتابفروشی است که 1400 مورد آن در تهران و فقط 600 کتابفروشی دیگر نیز در شهرستان دایر هستند.

از این میان، سیصد کتابفروشی در خطر جدی تعطیلی قرار دارند و بقیه هم با مشکلات فراوان مواجه‌اند و خودشان را به زور سرپا نگه داشته‌اند. کتابفروشی‌هایی چون مثلث، نی، آبی و ویستار، رود، طهوری، آسیا، مهرگان و... در تهران و فروشگاه کتاب هنر ایران و گسترش فرهنگ و 12 کتاب فروشی دیگر در شیراز و کتابفروشی اوستا در گرگان، کتاب سرای باران در کنگان و چندین کتاب فروشی در شهرهای دیگر تعطیل شده اند. البته با توجه به اینکه این آمار برای سال گذشته است، قطعا تا امروز میزان تعطیلی‌ها بیشتر شده است.

این تعطیلی‌ها علل مختلفی داشته، از افزایش مالیات ها تا تغییر شغل، گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب.

مشکلی که بیش از همه در شهر کنگان چشمگیر است، برگزاری نمایشگاه های خارج از عرف بلند مدت (20 تا 30 روزه) با تخفیف های 50 درصد که تقریبا هر چهار ماه یک بار در شهر کنگان شاهدشان هستیم.

این بنگاه های "کتاب پخش کنی سیار" با ارایه ترفندهایی همچون ارایه کتاب های بی کیفیت با تخفیف بالا، فروش کتاب های قاچاق و افست، دادن بن به مدیران شهری جهت گرفتن مجوزهای بلند مدت، توانسته اند نفس کتاب فروشی های شهر را قطع کنند.

از شهریور تا اسفند 97، شاهد چند نمایشگاه بلند مدت 50 درصدی در این شهر بوده ایم. این معضل، مجالی به کتاب فروشی های شهر برای فروش نمی دهد. 

با جود طرح های خانه کتاب (مثل عیدانه، تابستانه، پاییزه) جهت تشویق مردم به خرید کتاب و حمایت و رونق بخشیدن به کتاب فروشی ها، اما برپایی مکرر این نمایشگاه ها در سطح شهر کنگان مانع از تحقق اهداف خانه کتاب شده و شوربختانه در سال قبل شاهد تعطیلی کتاب سرای باران -که سالیان دراز در شهر کنگان سابقه فعالیت و نشر فرهنگ را داشت- بودیم.  دیگر کتاب فروشی های شهر همچون "تربیت" و "ایمان" هم برای زنده ماندن به فروش لوازم التحریر و دیگر محصولات روی آورده اند.

به دلیل این نمایشگاه های بلند مدت با تخفیف 50 درصدی، کتاب فروشی های شهر حتی قادر به پرداخت قبض های برق و تلفن خود نیستند چه برسد به پاس کردن چک ها، پرداخت اجاره، حقوق کارکنان، مالیات، حق سالیانه صنف و....

کتاب فروشی ها آخرین سنگرهای زنده نگه داشتن صنعت نشر هستند که با ارائه کتاب به آخرین بازماندگان کتاب خوان!، گردش چرخ چاپخانه ها، نشرها، پخش های معتبر کتاب را رقم زده و باعث دلگرمی نویسندگان و مترجمان برای چاپ کتاب هایشان هستند. اگر این آخرین سنگرها فرو بریزند دیگر نه اثری از نشر و پخش و نویسنده و مترجم خواهید یافت و نه امیدی برای دستیابی به جامعه ای سالم و با فرهنگ.

[کد خبر:AJ27630]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب