اینه جم: در شرایطی که مسئولان وزارت نیرو از افزایش بارندگی در سال آبی جاری خبر داده و سیل، بخش زیادی از استان های غرب و جنوب غربی کشور را فراگرفته، استان بوشهر در همسایگی خلیج فارس با کمبود جدی آب شرب دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش «آینه جم»؛ کم آبی در استان بوشهر تابستان و زمستان نمی شناسد، طوری که به اذعان مسئولان آبفا، تنها مرکز استان کشور هستیم که توزیع آب شرب در آن سهمیه بندی است!

با این حال، همواره با شروع فصل گرما، مشکل کم آبی تشدید می شود و سهمیه بندی قبلی نیز دچار تغییرات زیادی می گردد، طوری که از روزهای گذشته پیام های مکرری پیرامون طولانی شدن زمان های بی آبی مشترکان خانگی به «خلیج فارس» ارسال می شود و بررسی های میدانی نیز موید این مشکل است.

برخی از پیام ها در این خصوص  ارسال شده را عینا می خوانید:

  • سیل اغلب استان ها را در برگرفته و ظرفیت سدها را افزایش داده، از طرفی وضعیت بارندگی بوشهر امسال بیبش از سنوات قبل بوده، اون وقت ما باید در پایگاه هوایی سه روز یک بار آن هم سه ساعت آب داشته باشیم، تازه اگه بتونیم آب بگیریم چون فشار اونقدر کمه که به زور یک منبع پر می شود. خدا وکیلی این چه ظلمیه که به مردم بوشهر روا می شود.
  • منطقه بهمنى بوشهر (محله ميرعلمدار) طی شبانه روز فقط ٥ ساعت آب شامل منطقه ميرعلمدار می شود! خدا خوشش نمياد كه در سراسر ايران تنها مرکز استانی باشیم که آب سهمیه بندی میشه. اگر آب كم هست كه بايد سهميه بندى شود، چرا در جاده بهمنى به برج كنار مخزن اندر بندر آب را با قيمت گزاف و آزاد ميفروشن!
  • شرکت آبفا به برنامه همیشگی درباره سهمیه بندی یک روز در میان آب هم وفادار نیست، طوری که یا زودتر از ساعت موردانتظار آب را قطع می کنند یا فشار آب کم و امکان ذخیره در منبع نیست. ما در محله جفره دچار مشکل هستیم.
  • در عالیشهر که یک روز در میان آب داریم، فقط برخی ساعات امکان ذخیره در منبع هست، خانه خواهرم در محله سرتل هم همین حال و روز است. واقعا چرا با نجابت و سکوت مردم بوشهر اینگونه رفتار می شود؟ شما خانواده پرجمعیت پنج نفری درنظر بگیرید چگونه هم حمام کنند، هم لباس بشورند؟ واقعا سهمیه بندی منجر به مصرف کمتر می شود یا واقعیت این است که بخش عمده ای ذخیره و مقداری هم در زمان روشن و خاموشی پمپ آب هدر می رود.
  • آب شهر اهرم ساعت چهار عصر تا فردا همین ساعت قطع می شود، در حالی که این همه بارش داشتیم. چرا هنوز برنامه قطعی آب در شهر اهرم اجرا می شود؟ این چه ظلم و تبعیضی هست که گریبانگیر استان بوشهر و شهرستان هایش را گرفته؟

تذکر نماینده دشتی و تنگستان به وزیر نیرو

نماینده دشتی و تنگستان نیز روز گذشته در صحن علنی مجلس نسبت به تشدید کم آبی در حوزه انتخابیه اش به وزیر نیرو تذکر داد.

سید کمال الدین شهریاری در این تذکر کتبی یادآور شده: مسئولیت بروز تنش های اجتماعی احتمالی ناشی از بی آبی مفرط در استان بوشهر خصوصا بخشهای کاکی و دلوار از شهرستان های دشتی و تنگستان، برعهده وزیر نیرو و دستگاه های تابعه در استان است. چرا که هنوز فصل گرم سال شروع نشده، برخی شهر و روستاهای حوزه انتخابیه تنها چند ساعت در هفته از آب شرب بهره مندند.

طرح های جدید آبشیرین کن به امسال نمی رسد

حدود 90 درصد آب استان بوشهر از چشمه ساسان و چاههای کازرون و نیز سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود، در این راستا همجواری استان بوشهر با خلیج فارس فرصت خوبی برای توسعه آب شیرین کن ها و کاهش وابستگی آب بوشهر را فراهم کرده است.

اما شوربختانه طرح های موردنظر در این خصوص به کندی پیش می رود و تاکنون تنها دو آبشیرین کن 10 هزارمترمکعبی در بوشهر و کنگان وارد مدار شده که در مقابل نیاز استان رقم چشمگیری نیست.

افزون بر آن، طرح های دیگر در نقاط ساحلی استان پیشرفت مطلوبی نداشته و بعضا در مرحله خلع ید یا تغییر پیمانکار می باشد که این وضعیت نمی تواند چشم انداز امیدبخشی را برای تامین پایدار آب استان در کوتاه مدت رقم بزند.

همچنین در سفر پایان سال گذشته رییس جمهوری به استان بوشهر، عملیات اجرایی چند آبشیرین کن جدید آغاز شد که در خوشبینانه ترین شرایط، باید در سالیان آینده به انتظار محصول آن نشست، اگرچه می تواند امیدوار بود که توسعه آبشیرین کن فعلی 10 هزار متر مکعبی بوشهر تا تابستان، بتواند ظرفیت آن را به 15 هزار متر مکعب در شبانه روز ارتقا دهد.

بیش از سرانه، آب به بوشهر می رسانیم!

یکی از نکات عجیب که برخی مسئولان استانی در مواجهه با مشکل کم آبی مطرح می کنند، این است که بالاتر از سرانه مصوب وزارت نیرو برای هر نفر، آب وارد خطوط انتقال استان می کنند، اما بعضا به واقعیت ماجرا و خطوط فرسوده اشاره نمی شود که طبق آمارهای رسمی 40 درصد آب در این خطوط هدر می رود، بدون آنکه به دست مشترکان برسد.

در شرایطی که نوسازی خطوط آبرسانی استان یکی از ضرورت ها می باشد، راهبرد مشخص و اعتبار مناسبی برای این مهم به چشم نمی آید و در این شرایط که آب به بسیاری از مناطق استان عادلانه نمی رسد، اینکه مسئولان توقع مصرف از مردم دارند، پاشیدن نمک بر زخم مردم است.

از سویی، بخش بسیار بزرگتر از مصرف آب در استان مربوط به حوزه کشاورزی است که اگرچه در سالیان اخیر تلاش شده با طرح هایی نظیر پهنه بندی کشت، عدم توسعه باغات، شیوه های جدید آبیاری و سخت گیری در قبال حفر چاههای جدید سر و سامانی به آن داده شود، اما به عقیده برخی کارشناسان، چون اراده کاملی در این خصوص دیده نمی شود، این طرح ها سرعت مطلوبی ندارد.

وعده مدیرعامل آبفا: تابستان امسال مشکل کمتر می شود

خبرنگار «خلیج فارس» درخصوص افزایش مشکلات کم آبی با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تماس گرفت که "عبدالحمید حمزه پور" توضیحات کوتاهی در این خصوص ارائه کرد.

وی با بیان اینکه سیلاب و افزایش بارندگی ها در چاهها و چشمه ساسان کازرون که یکی از منابع تامین آب استان بوشهر است چندان قابل توجه نبوده، اظهار داشت: اما درخصوص سد کوثر اتفاقات بهتری رخ داده و سهمیه آب استان از این محل تامین می شود.

حمزه پور با تاکید بر اینکه راهکار اساسی برای آب بوشهر، شیرین سازی آب دریا می باشد، اظهار داشت: طرح هایی از سالیان قبل استارت زده شده و اولویت بنده که از چند ماه گذشته وارد این استان شده ام، تسریع و به نتیجه رساندن آنهاست، دولت هم اعتبار خوبی برای این مهم پیش بینی کرده و قطعا طی دو، سه سال آینده چشم انداز روشنی در تامین پایدار آب استان پیش روی ما خواهد بود.

مدیر آبفا شهری استان درباره راهکار وی برای دوره کوتاه مدت فعلی خصوصا فصل گرم امسال گفت: با تمهیداتی که پیش بینی کرده ایم نظیر کف شکنی یا اجاره چاههای جدید، توسعه آبشیرین کن فعلی شهر بوشهر و تلاش برای تکمیل برخی آبشیرین کن ها کوچکتر، قول می دهیم مشکلات آب استان کمتر از تابستان گذشته است و در این خصوص انتظار همراهی و مدیریت مصرف از مردم داریم.

وی افزود: البته فرسودگی خطوط آب استان مشکل جدی ماست که امسال برای این موضوع پیمانکارانی فعال می شوند.

استان بوشهر تابستان گذشته فصل دشواری از نظر تامین آب شرب پشت سر گذاشت، طوری که بی آبی طاق مردم را در برخی شهرهای دشتستان طاق کرد و آنها را به اجتماعات اعتراضی در خیابان ها کشاند.

باید منتظر ماند و دید وعده مدیرعامل آبفا استان بوشهر درخصوص کاهش مشکلات آب استان در فصل گرم سال محقق خواهد شد؟/ خلیج فارس

[کد خبر:AJ28018]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب