زهره عرب

آینه جم: دیر زمانی است که همزمان با ماه مبارک رمضان و در بندر بوشهر، هر شب به وقت سحر مراسم "دم دم سحری" برگزار می‌شود.

به گزارش «آینه جم» به نقل از ایسنا؛ این آئین با خواندن اشعار دعاگونه و نواختن دمام همراه است و حوالی ساعت ۳ بامداد از نقطه‌ای در نزدیکی حسینیه جمعه آغاز می‌شود. پس از عبور از کوچه‌ها و پس کوچه‌های چهارمحل با بانگ السلام السلام، علیا یا ولی الله…، ادامه پیدا می‌کند تا این جمع عاشق و سرمست از عطر حضور پس از عبور از کوچه‌های مهرورزی و رساندن پیام بیداری به مردم محله به نقطه آغازین خود برگردند.

http://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/629.jpg

آئین دُم دُم سحری در سی شب ماه مبارک رمضان به همین سبک و سیاق و توسط جمعی از عاشقان و اهالی اصیل محله کوتی واقع در بافت قدیم بوشهر اجرا می‌شود، عبور می‌کنند و می‌خوانند… السلام، السلام، یا شهر رمضان، شعرهایی که در این آئین خوانده می‌شود شامل "محمّد یا رسول الله، علیاً یا ولی الله، السلام السلام یا شهر رمضان یا شهر صیام علیک السلام، هذا شهر المغفره یا شهر مبروک علیک السلام، آمنک الله بالله اَسکنک الله جنه، رحیم الله لدنهُ، جمیعاً النّار و العذاب، عبادالله ذکرالله یرحم کم الله، لا اله الا الله، یا ایها المومنون، یا ایها المسلمون" است.

واژه دُم دُم سحری ترکیبی از دمام و دم سحر هست. احمد شیخ ذاکر یک فعال رسانه‌ای، در خصوص این آئین به ایسنا می‌گوید: "حدود ۱۵۰ سال قبل ایرانیان و شیعیان بسیاری در بحرین زندگی می‌کردند، سپس به دلایلی هر کدام به سمت و سویی مهاجرت کردند از جمله برخی به بوشهر و محله کوتی آمدند، در این میان خانواده‌ای به نام عین بگشا بودند که در رأس آن مرحوم کل عباس عین بگشا قرار داشت و بعدها فامیل خود را به دَم سحری تغییر می‌دهد."

http://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/646.jpg

وی ادامه داد: از آنجایی که در بسیاری از کشورها در ماه مبارک رمضان دم دم سحری به این شکل بوده که مردم را جهت انجام فریضه سحر بیدار می‌کردند بنابراین بحرین نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. مرحوم کل (کربلایی) عباس با الگو گرفتن از آنجا در محله کوتی نیز چنین رسمی را بنیانگذاری کرده و شروع به بیدار کردن مردم در وقت سحر از طریق دعا خواندن و دق الباب کردن می‌کند.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: «بعدها محدابریم یا محمدابراهیم ساز دمّام را وارد این موضوع می‌کند و می‌شود دُم دُم سحری.»

http://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/642.jpg

شیخ ذاکر افراد زیادی را در ریشه گرفتن آئین دُم دُم سحری دخیل می‌داند و با احترام خاصی از آنها یاد می‌کند. وی اینگونه می‌گوید: در این راه افرادی چون کل عباس عین بگشا که بنیانگذار این آئین بوده و بعد نام خانوادگی‌اش به دَم سحری تغییر کرده، و محمدابراهیم یا محدابریم، کلامو، رحمانو، قوسو یا کاووسی و افراد دیگر تأثیر داشته‌اند. در حال حاضر نیز در برخی محلات از جمله کوتی این رسم هنوز پابرجا ماند، دم دم سحری با وجود تغییرات زندگی مردم همچنان از جایگاه خاصی برخوردار است و طرفداران خاص خود را دارد. اهالی در سحرگاه گوش به انتظار صدای دَمّامِ دُم دُم سحری هستند و جالب است بدانید دم دم سحری در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، آفریقا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز اجرا می‌شود.

وی که ساکن محله کوتی واقع در بافت قدیم بندر بوشهر است، ادامه می‌دهد: تا سال‌ها پیش از انقلاب این آئین اجرا نمی‌شد اما پس از انقلاب اسلامی به همّت افرادی چون جوانان محله کوتی این آئین احیا و تا امروز به این شکل اجرا می‌شود، ما به سهم خود و در حد توان نگذاشته‌ایم این آئین فرهنگی و زیبا از بین برود و نیاز است که از چنین آئین‌ها و سنت‌هایی نگهداری شود، متأسفانه ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی در خصوص این موضوع بی‌مهری و کم‌توجهی می‌کنند.

http://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/649.jpg

گفتنی است در روز عید فطر و پایان ماه مبارک رمضان نیز اجراکنندگان مراسم "دُم‌دُم سحری" که یک ماه با عشق از فرهنگ و سنّت دیارشان دفاع کرده و مردم را جهت انجام اعمال فریضه سحری بیدار کرده‌اند، پس از ۳۰ شب عاشقی کردن در سحرگاه، صبح عید ماه رمضان با نواختن دمّام به سوی خانه‌ها رفته و با استقبال اهالی محل همراه می‌شوند، و مردم نیز به آنها هدایایی چون شیرینی و پول می‌دهند که این اقلام به مراکز خیریه و یا نیازمندان اهدا می‌شود.

http://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/628.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/630.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/631.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/632.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/633.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/634.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/635.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/636.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/637.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/638.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/639.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/640.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/641.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/643.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/644.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/645.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/647.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/648.jpghttp://bushehr.isna.ir//Files/News/Image/13983/650.jpg

 

 

[کد خبر:AJ28512]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب