به گزارش آینه جم ؛ روح الله طاهریان پور که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب میزبان جمعی از خبرنگاران بود ضمن بیان گزارشی از عملکرد این شرکت، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
روح الله طاهریان پور، مدیرعامل شرکت آبفا روستای استان بوشهر
 
* ۶۲۴ روستا با ۳۱۱ هزار و ۷۳۳ نفر جمعیت زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر قرار دارد.
 
* با توجه به مشکلات کم آبی در روستاهای استان بوشهر، به دنبال رفع این مشکل از طریق استفاده از اب شیرن کن ها هستیم که با برنامه‌ریزی انجام شده و تعریف پروژه های آبشیرین کن روستایی، انتظار  می رود که 50 درصد از آب شرب استان بوشهر از طریق این آب‌شیرین‌کن تأمین شود.
 
* از 7 پروژه آبشیرین کن روستایی استان بوشهر، مجوز یک پروژه آب شیرین‌کن 7500 متر مکعبی در شهرستان عسلویه، یک پروژه آب شیرین‌کن 7500 متر مکعبی در تنگستان، یک پروژه آب شیرین‌کنی یک هزار متر مکعبی در روستای سیف شهرستان بوشهر و یک پروژه آب شیرین‌کن 600 متر مکعبی در شهرستان دشتی اخذ و به دنبال گرفتن مجوز برای شهرستان های کنگان و دیر هر کدام به میزان دو هزار متر مکعب هستیم.
 
* یکی از مشکلات ما در شهرستان عسلویه شناور بودن جمعیت آن است که هر گونه برنامه ریزی را در این بخش با چالش هایی همراه کرده است. از آنجا که برای تامین آب عسلویه با مشکلاتی مواجه هستیم اقدام به حفر و کف‌شکنی دو حلقه چاه در کنار افزایش سهم از خط کوثر برای این شهرستان کرده ایم .

* هر چند اقدامات مناسبی برای کاهش مشکل آب روستاهای تنگستان از طریق اضافه شدن 20 هزار متر مکعب از جابجایی انشعاب ها و خط کوثر کرده ایم اما انتظار می رود که تا یکسال آینده پروژه آب شیرین‌کن تنگستان تکمیل و در کنار بازسازی شبکه های انتقال آب به روستاهای این شهرستان، مشکل آب روستاهای تنگستان رفع شود.* با اجرای آب شیرین‌کن 600 متر مکعبی شهرستان دشتی با اعتبار 7 میلیارد تومان در طی مدت 8 ماه مشکل روستاهای این شهرستان حل می شود.تا اسفتدماه امسال نیز آب شیرین کن هزار متر مکعبی روستاهای هلیله و بندرگاه بوشهر  به اتمام می رسد که در کاهش مشکلات این دو روستا نیز تاثیرگذار است.* اگر چه پروژه انتقال آب از سیراف به شهرستان جم از سال 90 آغاز شده اما تا پایان سال 96 به دلیل تغییرات قیمت ارز و مشکلات موجود در تامین تجهیزات خارجی برای آبشیرین کن و ایستگاه های پمپاژ چندین بار غیرفعال و متوقف شد که در سفر اسفندماه هیات دولت به استان بوشهر، توافقات خوبی برای تکمیل این پروژه  بین وزارتخانه های نفت و نیرو  انجام شد.* بر اساس مطالعات انجام شده پیش بینی می شود که برای اجرای این طرح و به خصوص تامین تجهیزات مورد نیاز، 150 میلیارد تومانی  اعتبار نیاز داریم که وزارت نفت با تامین 20 میلیاردتومان ، تجهیزات مورد نیاز را وارد کارگاه کرده و 20 میلیاردتومان دیگر نیز در حال ساخت تجهیزات هستیم. برآوردهای ما نشان می دهد که از 28 هزار متر مکعب ، تا پایان امسال 10 هزارمتر مکعب از این آبشیرین کن تولید و مابقی ظرفیت آبشیرین سیراف معادل 18 هزار متر مکعب در سال 99 تولید می شود.
 
* در مجموع ظرفیت تولید این آبشیرین کن ها در استان بوشهر طی شبانه‌‌روز 50 هزار متر مکعب است که پیش بینی می شود 13 هزار متر مکعب آن تا پایان امسال و مابقی در سال آینده وارد چرخه تولید شود.
 
* در خصوص خط انتقال آب از سد تنگ ارم به شهر و روستاهای این بخش، این پروژه شامل 27 کیلومتر خط انتقال است که 22 کیلومتر آن انجام شده و 5 کیلومتر نیز تا پایان امسال کار می شود. اکنون خط انتقال به شهر ارم رسیده است که به دلیل فعال بودن چاه هایی این منطقه، فعلا آب سد به خط انتقال وصل نشده است.
 
* میزان هدر رفت آب در شبکه روستایی استان بوشهر 37 درصد است که 18 درصد مربوط به فرسودگی خطوط انتقال و 19 درصدمربوط به انشعاب های غیرمجاز یا خرابی کنتورها است. طول خطوط آبرسانی روستایی استان بوشهر 5 هزار کیلومتر است که 1500 کیلومتر نیازمند نوسازی است. تاکنون 500 کیلومتر نوسازی شده و بر اساس بودجه هر ساله بخش های مانده نیز نوسازی خواهد شد.
 
* یکی از مشکلات ما در پروژه های فاضلاب روستایی تامین زمین و مقاومت مردم برای اجرای طرح هاست به گونه ای که در روستای احمدی شهرستان بوشهر مردم مقاومت می کنند و از انجا که نمی توانیم اعتبار این پروزه را در شهرستان دیگر استان هزینه کنیم این اعتبار برگشت می خورد و به اولویت بعدی در یکی دیگر از نقاط کشور تخصیص می یابد. در روستای دویره با مشکل زمین مواجه هستیم که اگر همکاری شود با توجه به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی کنونی، تا پایان امسال شبکه فاضلاب این روستا تکمیل می شود. این مشکل در روستای هاله عسلویه نیز وجود دارد و فعلا درگیر تامین زمین برای تصفیه خانه هستیم.
 
* یکی دیگر از چالش های ما وجود باغ‌ویلاها در سطح استان است که در زمان ساخت این باغ ویلاها ، اهرم های چندانی برای جلویگری از ساخت آنها وجود ندارد و پس از این که به اتمام می رسد از هر راهی برای گرفتن آب مورد نیاز خود اقدام می کنند که بر خلاف نگاهمان علاقه ای به قطع انشعاب آنها نداریم اما وقتی با کمبود شدید آب در روستاها مواجه هستیم چاره ای جزء این نداریم که قطع انشعاب 400 باغ ویلا که بخشی در تنگستان بوده بر همین اساس بوده است.
 
*  هزینه آب مورد نیاز روستاهای استان بوشهر که از محل آب شیرین کن ها تامین شده به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ هزار ریال است، این در حالی است که همین آب با هر مترمکعب سه هزار ریال به دست مشترکان می رسد.* چنانچه هر مشترک به تنهایی نقش بسیار اندکی برای کاهش مصرف آب داشته باشد این صرفه جویی در مجموع کمک بسیار بزرگی به موضوع پایداری آب و گذر از بحران کم آبی تابستانه است. در این زمینه انتظار است در موارد یهمچون شستن حیات و خودروها این موارد در بازه های زمان طولانی تری انجام شود که این مهم در حل بحران کم آبی کمک شایانی می کند.
سوک 
[کد خبر:AJ28775]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب