آینه جم : بازهم مرگ جوانی در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، انتقادات خانواده و نزدیکان وی را درخصوص قصور پزشکی در پی داشت.

به گزارش « آینه جم »؛ سه شنبه هفته جاری محمدجواد عظیمیان حوالی چهارراه فضیلت پس از برخورد یک دستگاه پراید با وی، دچار آسیب می‌شود و به بیمارستان شهدای خلیج فارس انتقال می‌یابد.

مرحوم عظیمان، جوان بوشهری که مرگ وی ناشی از تاخیر پزشک آنکال برای حضور بر بالین وی عنوان می شود

بنا بر اظهارات خانواده او، با وجود تشخیص پزشک اورژانس مبنی بر نیاز به عمل جراحی، پزشک جراح که آنکال (کشیک) بیمارستان بوده، با هفت ساعت تاخیر در محل حضور یافته و بیمار را جراحی کرده که این امر باعث شده که ضریب هوشیاری او بسیار پایین بیاید.

طی ماههای اخیر بحث هایی درباره ناتوانی نظارت بر پزشکان کشیک در بیمارستان های دانشگاههای علوم پزشکی مطرح شده و گفته می شود شیوه نظارتی بیمارستان های دیگر نظیر تامین اجتماعی در این خصوص موثرتر است.

همین ضعف نظارت باعث می شود پزشكان جراح و متخصص که در ساعات كشيک (آنكال) موظف هستند بر بالين بيماران اورژانسي حاضر شوند و خدمات درماني ارايه كنند، با امتناع از حضور در بيمارستان به صورت تلفني توصيه هاي پزشكي درماني را ارايه كنند.

مشکلی که خانواده این جوان داغدیده نیز روی آن دست گذاشته و می گویند: "جواد هنگام انتقال به بیمارستان خلیج فارس با ضریب هوشیاری ۹ وارد بخش اورژانس می‌ شود. او هنوز نیمه هشیار است و هنگام سانحه قدرت تکلم و برقراری ارتباط با اطرافیان را داشته. پس از عکسبرداری و اقدامات اولیۀ پزشکی، بیمار آماده انتقال به بخش جراحی می‌شود تا خون جمع شده در جمجمه خارج شود. اما متخصص جراح مغز که «آنکال» می باشد، خارج از بیمارستان است. بلافاصله توسط پرسنل بیمارستان با وی ارتباط برقرار می‌شود و وضعیت اورژانسی بیمار برای وی تشریح می‌شود، اما دکتر به بیمارستان نیامده و به مشاوره های تلفنی اکتفا می کند تا تأخیر آنقدر طولانی شده که ضریب هوشی پایین می‌آید و سرانجام این تراژدی رخ می دهد.»

به گفته خانواده مرحوم، «متخصص جراح ۷ ساعت بعد از آوردن بیمارِ دچارِ خونریزی مغزی، در بیمارستان حاضر می‌شود و عملاً با کاهش میزان هوشیاری، امکان احیای بیمار از دست رفت.»

شایان ذکر است خانواده محمدجواد عظیمان با اهدای اعضای بدن وی به بیماران نیازمند موافقت کردند.

همچنین پیش از ظهر پنجشنبه برخی از اعضای خانواده، نزدیکان و شهروندان بوشهری با تجمع مقابل استانداری بوشهر خواستار رسیدگی و نظارت جدی تر بر عملکرد بیمارستان شهدای خلیج فارس و بررسی ابعاد این حادثه شدند.

واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی

از طرفی، طی بیانیه ای که توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر منتشر شد، رییس این دانشگاه گفته: کمیته تخصصی ویژه‌ای برای بررسی پرونده بیمار تصادفی تشکیل می‎‌شود تا این پرونده دقیق بررسی، و اطلاعات صحیح به خانواده بیمار و رسانه‌ها ارائه شود.

سعید کشمیری با ابراز تأسف و همدردی با خانواده عظیمیان افزود: از اصحاب رسانه و افکار عمومی درخواست داریم از انتشار مطالب غیر کارشناسی و احساسی راجع به این موضوع به‌شدت پرهیز کنند.

او بیان کرد: پس از این که کمیته ویژه علت حادثه  را اعلام کرد ، موضوع برای پیگیری‌های بعدی به مراجع قانونی ارجاع خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: در صورت تأیید قصور پزشکی در این پرونده، دانشگاه علوم پزشکی بر اساس رسالت خود برخورد‌های قانونی و لازم را برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه انجام خواهد داد.

کشمیری همچنین با ابراز تأسف از ایجاد درگیری فیزیکی با پزشک در محل خدمت به بیماران گفت: حریم پزشک و کادر درمانی در محل خدمت به دردمندان جامعه مقدس است، اما در این پرونده اعلام نظر‌های غیر کارشناسی و غیر مستند زمینه‌ساز ایجاد درگیری فیزیکی با پزشک اورژانس شد که این موضوع موجب برهم خوردن نظم مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس و اخلال در روند ارائه خدمات به سایر مراجعان نیز شد.

در همین حال عموی محمد جواد عظیمیان در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها گفته که درگیری فیزیکی میان خانواده این بیمار و نیروهای بیمارستان رخ نداده و فقط مشاجره لفظی بوده است.

* خلیج فارس 

[کد خبر:AJ29590]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب