آینه جم: خبرنگاران این رسانه  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه «احسان عبدی‌پور» چهارمین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «موسی» در بوشهر جلوی دوربین می‌برد. این فیلم با تهیه‌کنندگی «حمید فرخ‌نژاد» و حمایت بنیاد سینمایی فارابی در بوشهر ساخته می‌شود و آنطور که عبدی پور گفته، داستان آن پشت پرده زندگی آدم‌هایی است که در هر دادگاهی پا بگذارند، مجرم و محکوم نام می گیرند. چهارمین فیلم بلند این کارگردان بوشهری همچنان اکثر بازیگرانش بومی هستند.
  • تقسیم فارس به چند استان شایعه است. احمدزاده معاون سیاسی استانداری فارس با اشاره به مصوبه هیات دولت درباره ارتقای فرمانداری های کازرون و مرودشت به فرمانداری ویژه و ایجاد 7 فرمانداری دیگر گفته: بحث تقسیم استان فارس به چند استان شایعه‌ای بیش نیست و هیچ‌گونه طرح و اقدامی از این دست مطرح نیست و نخواهد بود.
  • با وجود اعلام مسئولان درباره صدور گذرنامه موقت اربعین برای افرادی که به تازگی نام نویسی کرده اند، اما برخی مراجعان به دفاتر پلیس +10 در بوشهر می گویند: این برگه های موقت جهت شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین هنوز به بوشهر نرسیده است.
  • کمیاب شدن سیلندر گاز در بوشهر طی هفته گذشته ناشی از تحصن اعتراضی کامیون ها در اهواز بوده که انتقال مخازن گاز مایع از پالایشگاههای خوزستان به بوشهر را دچار مشکل کرده است.
  • بوشهری‌ها در میان آرام‌ترین مردم کشور قرار گرفتند. براساس اعلام پزشکی قانونی، از بیش از 186 هزار مراجعین نزاع در نیمه نخست امسال، استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین و استان‌های ایلام، بوشهر و خراسان جنوبی کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته اند.
  • سهم بوشهر از طرح و پروژه های سرمایه گذاری خارجی صفر است. این مطلب را وزارت صمت اعلام کرده و گفته: بیشترین تعداد طرح‌های مصوب سرمایه‌گذاری خارجی در سه استان تهران، خراسان رضوی و قزوین بوده است. هشت استان از جمله بوشهر هم سهمی در سرمایه‌گذاری خارجی سال گذشته نداشتند.
  • تولید خرما به شیوه فعلی در استان بوشهر مقرون به صرفه نیست و اگر برای اصلاح آبیاری و گونه نخل ها اقدام موثری نشود، در آینده این شغل اقتصادی نیست. معاون آب وزیر نیرو در آئین معارفه مدیر جدید آب منطقه ای بوشهر گفت: برای به دست آوردن یک کیلو خرما باید 3500 لیتر آب اختصاص داد که ارزش ریالی آن 7 میلیون تومان است. این اعداد نشان می دهد که این شیوه مقرون به صرفه نیست و باید روش های جدیدی جایگزین روش های سنتی آبیاری در استان شود.
  • خبر می رسد وزارت نفت بخشنامه سخت گیرانه تری درخصوص خودداری از فروش نفت سفید برای مصارف خانگی در زمستان صادر کرده است. براین اساس، تحویل سوخت مایع جهت مصارف خانگی صرفا در صورت عدم گازرسانی و نداشتن عملک گاز در ورودی منازل مجاز است. براین اساس، با توجه به اینکه طبق اعلام شرکت گاز بالای 95 درصد شهرها و 98درصد روستاهای استان گازرسانی شده و عملک به درب منازل رسیده، امسال هم برای تامین نفت سفید در فصل سرد مشکلاتی برای مردم رخ می دهد. این درحالیست که برخلاف سالیان قبل، تسهیلاتی نیز برای گازکشی منزل پیش بینی نشده است.
  • «پلیس» در سه گمرک استان بوشهر مستقر می‌شود. سردار واعظی فرمانده انتظامی استان بوشهر گفته: پس از بوشهر، پلیس گمرک در شهرستان‌های گناوه و دیلم هم مستقر خواهد شد.
  • پل روستای بهر باغ در شهرستان جم که طی هفته دولت افتتاح شده بود، دچار برخی حفره ها گردیده است. این پل محل تلاقی یک شهر و دو روستا به مرکز شهرستان است و اکنون تصاویری منتشر شده که نشان از ایجاد حفره هایی طولی در آن دارد. این حفره ها در محل اتصال پل قدیم با پل جدید ایجاد شده و لازم است مجددا ترمیم پل توسط شهرداری جم به عنوان مجری پروژه انجام شود.
  • معاون وزیر دادگستری و رییس سازمان تعزیرات حکومتی کشور، طی حکمی محمود احمدی را به عنوان مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی منصوب کرد. احمدی اصالتا بوشهری است که پیش از این سابقه مدیرکلی تعزیرات حکومتی بوشهر و سپس قزوین را در کارنامه خود داشته است.
  • اعضای شورای شهر بوشهر می گویند: شهرداری درباره برخی موانع قانونی، بجای روشنگری به ارباب رجوع، توپ را به زمین شورا می اندازد. اعتراض اخیر هم به لایحه شهرداری درباره کسب نظر از شورا درباره تعیین تکلیف کیوسک های واگذار شده به بازنشستگان شهرداری بوده، درحالی که بالای آن تصریح شده این موضوع تخلف است، اما شورای شهر مشورت خواسته است. پاسخ شورا نیز برخورد بر طبق قانون بود.
  • هفته گذشته در فضای مجازی عنوان شد که مدیرکل کار و رفاه بوشهر به عنوان معاون پشتیبانی وزارت کار منصوب گردیده، در حالی که فرد منصوب بنام "علیرضا پناه" برادر وی است.
  • وضعیت نیروهای معروف به اوتی در بیمارستان های استان به عنوان "برده داری نوین" قلمداد می شود. این کارگران ساعتی جدا از اینکه حداقل حقوق مصوب را دریافت می کنند، فاقد هرگونه قرارداد و بیمه ای هستند، دارای چندین ماه حقوق عقب مانده در برخی مراکز درمانی می باشند که درصورت مطالبه آن، با اخراج مواجه می شوند. گویا جذب این نیروها با توجیه کمبود نیروی خدماتی بیمارستان ها و نداشتن مجوز استخدام، در سنوات قبل صورت گرفته و در سفر اخیر معاون توسعه مدیریت وزارت بهداشت به بوشهر این مشکل مطرح و قول پیگیری داده شده است.
  • بیمه شدگان رایگان دفترچه بیمه باید منتظر آزمون وسع (ارزیابی درآمد) باشند. به گفته مدیرکل بیمه سلامت بوشهر، طبق مصوبه مجلس، برای بیمه شدگان جدید که به دلیل ناتوانی درخواست دفترچه رایگان می دهند، آزمون وسع صورت می گیرد و ملاک هم این است که طبق اعلام وزارت رفاه در سه دهک پایینی جامعه باشند. به گفته وی، برای 80 درصد بیمه شدگان فعلی هم که دفترچه آنها رایگان است از اردیبهشت سال آینده طبق پاسخ دریافتی از وزارت رفاه، اقدام می شود و اگر جزو سه دهک غیربرخوردار نباشند، دفترچه رایگان پس گرفته خواهد شد و باید هزینه آن را بصورت نیم بها یا کامل بپردازند.
  • در اقدامی جالب، بازماندگان یکی از متوفیان در روستای شول گناوه (مرحوم نیرم) هزینه های برگزاری مراسم های چهلم و سالگرد مرحوم را صرف خرید کتاب برای مدارس، کتابخانه ها و دانشگاه ها کردند.
  • نیروهای طرحی برخی ادارات بوشهر از جمله میراث فرهنگی ماههاست حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند. چندی پیش رییس سازمان برنامه و بودجه استان گفته بود که اعتبار این نیروها را به ادارات پرداخت کردیم، اما برخی ادارات چنین بودجه ای را برای پرداخت پیمانکاری ها یا دیون دیگر هزینه کردند. انتظار می رود در این زمینه نظارت دقیق تری بر دستگاههای اجرایی صورت بگیرد تا در گرفتاری اقتصادی کنونی، کارکنان طرحی با چند ماه حقوق عقب افتاده مواجه نباشند.
  • شنیده می شود نسخه نویسی الکترونیکی در مطب های پزشکان برخی شهرستان های استان به دلیل ضعیف بودن بسترهای ارتباطی و اینترنتی با مشکلاتی مواجه شده است.
  • تاکسی های اینترنتی به کمک کارمندان و بازنشستگان استان آمده اند. گویا برخی کارمندان و بازنشستگان با استخدام در این تاکسی ها، درآمدی در این شرایط سخت اقتصادی برای جبران هزینه های زندگی خود کسب می کنند.
  • شماری از اهالی روستاهای بخش دلوار نسبت به افزایش حضور سگ های بلاصاحب در محل زندگی شان گلایه مند هستند و می گویند: برخی شهرداری های اطراف، سگ هایی که از سطح شهر جمع آوری می کنند، در بیابان های نزدیک این روستاها رها کرده و باعث افزایش تردد این حیوانات به روستا شده اند.
  • در شرایطی که زمزمه هایی درباره تعدیل نیرو در شرکت صدرا درصورت نداشتن پروژه جدید سکوسازی مطرح می شود، مسئولان استانی در این خصوص چندان تمایل به اظهارنظر رسانه ای نشان نمی دهند، طوری که پیگیری خبرنگاران با معاون اقتصادی استانداری یا رییس سازمان صنعت و تجارت استان بی نتیجه بوده است.
  • چالش شهرداری ها با تاکسی های اینترنتی به نفع شهرداری ها پایان یافت. گویا با نظر وزارت کشور شرکت های تاکسی های اینترنتی ۲ درصد از هر کرایه را باید به شهرداری ها بدهند. قرار است شهرداری ها این پول را صرف برنامه های کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کنند.
  • یکی از رسانه ها در گزارشی با عنوان "کارت ملی چقدر می‌ارزد؟" نوشت: کارت‌ملی توسط دلال‌ها قیمت‌گذاری می‌شود ولی امکان چانه‌زنی وجود دارد. در مسائل ساده‌ای مانند ثبت‌نام خودرو، کارت ملی‌ با قیمتی کمتر از 10 میلیون‌ تومان اجاره می‌شد ولی برای پول‌شویی با افتتاح حساب دلال‌ها ابتدا بین 50 تا 100 میلیون‌ تومان به حساب فرد اجاره دهنده واریز می‌کنند و سپس ماهانه از 2 تا 20 میلیون‌ تومان اجاره می‌دهند، با این حساب، شخص اجاره دهنده برای یک سال اجاره کارت‌ملی دست‌ کم 62 میلیون‌تومان درآمد دارد. واردات، صادرات یا سایر فعالیت‌های دور‌زدن پرداخت مالیات‌ بسته به حجم مالیات، اجاره دارد. برای مثال اگر با استفاده از شماره‌ملی فردی یک میلیارد‌ تومان مالیات دور زده‌ شود بین 10 تا 50 میلیون‌ تومان به صاحب کارت‌ملی می‌رسد. حتی در مواردی دلال‌ها برای یک پروژه‌ تا 500 میلیون‌ تومان به فرد صاحب حساب‌ پول پرداخت کرده‌اند ولی صاحب کارت‌ملی دیگر امکان خروج‌ از کشور‌ یا استفاده از بخشی از خدمات کشور را ندارد، زیرا باید مالیات سنگینی را که به نام او ثبت ‌شده،‌ بپردازد.
  • شرکت ‌های پیمانکاری استان به دلیل مشکلات مالی وضعیت مناسبی ندارند. گویا مدتهاست نقدینگی به پیمانکاران پروژه ها نرسیده و دستگاههای دولتی عمدتا با اسناد خزانه با آنها حساب و کتاب می کنند که تاریخ سررسید بیش از یکساله دارد و طی این مدت، پیمانکاران باید از منابع خود یا تسهیلات بانکی کار را جلو ببرند. در این شرایط، بیمه و حقوق کارگران پیمانکاری ها دچار تاخیر شده و آنها دست به تعدیل نیرو می زنند.
  • 65 درصد پزشکان بوشهر اقدامی برای دریافت کارتخوان نکردند. طبق اعلام مدیرکل مالیاتی استان، تا پایان شهریور 35 درصد پزشکان استان برای دریافت کارتخوان نام نویسی کردند و از ابتدای مهر نداشتن کارتخوان در مطب ها تخلف و فرار مالیاتی محسوب می شود. گویا برخی پزشکان درآمدهای شان را به اندازه ای می دانند که نداشتن کارتخوان در مطب و جریمه مالیاتی را جبران می کند!
  • احتمال مرخصی رفتن برخی مدیران استان برای فعالیت انتخاباتی افزایش یافته است. گویا این مدیران تداوم مدیریت پس از انتخابات را در گرو این مرخصی و ادای دین به نماینده حامی می دانند.
  • دست آخر اینکه فرمانده انتظامی استان از دوبرابر شدن درخواست گذرنامه در استان طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده و گفته: امسال 75 درخواست گذرنامه طی این مدت در استان ثبت شده که دو برابر پارسال بوده و ظاهراً نشان می دهد وضعیت اقتصادی مردم برای سفر مناسب تر شده است!
  • * خلیج فارس
[کد خبر:AJ29684]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب