آینه جم: مدیرکل امور تربیتی ، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی از اقدامات ویژه این اداره کل به منظور مدیریت پیامدهای روانی_ اجتماعی ناشی ازشیوع بیماری covid_19 (کرونا) درکشورخبر داد.

به گزارش «آینه جم»؛ مسعود شکوهی در گفت و گو با ایسنا گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور و تبعات روانی _ اجتماعی که شیوع این ویروس در کشور به وجود آورد, لازم و ضروری است به منظور پیشگیری  از بروز  و تشدید مشکلات  روحی و روانی ناشی از قرنطینه ، کاهش روابط و مناسبات اجتماعی ،  مدیریت استرس و نگرانی ناشی از ابتلا به بیماری  بخصوص در میان دانش آموزان ، والدین و آحاد جامعه فرهنگی کشور؛ اقداماتی روانشناختی و روانشناسانه به شکل فراگیر و منسجم صورت گیرد.

شکوهی ادامه داد: به ویژه این که این بحران نیز، مقارن شد با اواخر سال شمسی و شروع تعطیلات عید نوروز که معمولا در این ایام خانواده های ایرانی به یکسری فعالیت‌های  اجتماعی و بهسازی محیط کار و منزل می پرداختند و همچنین دید و بازدید های عیدانه که همگی  باعث افزایش شادی و نشاط  در جامعه و اطلاع از احوال اقوام و دوستان می شد. که جملگی در حالت کلان آن، موجب کاهش استرس ها و نگرانی های جامعه کنونی می شود. و یک شادی را پس از این تعطیلات و در ایام نوروز شاهد بودیم.

او ادامه داد: متاسفانه امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت سفارش های بهداشتی، دید و بازدید ها و فعالیت‌های مرتبط با این اتفاقات بسیار کم رنگ شد، حتی عده ای از خانواده ها به دلیل از دست دادن مشاغل فصلی خود، دچار مشکلات اقتصادی و متاسفانه گروهی نیز از خانواده ها به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دوران پرتنشی را سپری می کنند و همه این موارد به بروز گسترش مشکلات منفی روانی در جامعه دامن زده است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ادامه داد : موضوع قرنطینه  و در منزل ماندن نیز مشکلات عدیده‌ای را پدید آورده است. زیرا افراد یک خانواده مدت طولانی را مجبور هستند در کنار یکدیگر باشند این مورد علاوه بر داشتن محاسن معایبی را نیز دارد، که بعضا در کنار هم بودن و پایین بودن تاب آوری افراد، موجب بروز برخوردهایی نیز می شود. لذا با این موارد باید با شیوه های علمی و اصولی برخورد نمود.

شکوهی به اقدامات اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر  آسیب های اجتماعی  اشاره کرد و افزود: این اداره کل به دنبال وظیفه ذاتی و قانونی خود یکسری اقدامات را به منظور  مدیریت پبامدهای روانی_ اجتماعی ویروس کرونا تهیه نموده و ان شالله بعد از تعطیلات نیز به ادارات آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور  ابلاغ خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد مهم ترین این اقدامات عبارتند از:
 ۱. بسیج و به کار گیری تمامی ظرفیت های  ادارات آموزش و پرورش استانهای کشور در حوزه مشاوره ، هسته ها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی جهت ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای به دانش آموزان و اولیای آنان
۲.تهیه  و تدوین راهنمای مداخلات مشاوره ای و روان شناختی در هنگام مواجهه با  پیامدهای روان شناختی بیماری کرونا (ویژه مشاوران)
۳.  تهیه راهنمای آموزشی و مهارتی روان شناختی ویژه دانش اموزان ، معلمان و کارکنان مدارس برای  افزایش تاب آوری روانی_ اجتماعی  و مدیریت استرس در مقابل پاندمی کرونا
۴-  تهیه دستورالعمل راهنمای اجرایی مدارس برای مدیریت مداخلات روانی اجتماعی در پاندمی کرونا
۵- راه اندازی صدای مشاور در ۷۵۰ مرکز و هسته مشاوره کشور
۶- حضور مشاوران و روانشناسان زبده و مجرب آموزش و پرورش در شبکه های مختلف صدا و سیما و رسانه های گروهی و مجازی بخصوص دو هفته اخیر

بدیهی است که اجرایی نمودن موارد فوق می‌تواند، کمک شایانی به پیشگیری از بروز مشکلات روانی ناشی از  روانی _اجتماعی در مدارس داشته باشد.

او در پایان ضمن آرزوی صحت و سلامت برای همه انسانها به ویژه هم میهنان عزیز و مهربان، اظهار امیدواری کرد هر چه سریع‌تر این ویروس منحوس نابود شود و زندگی افراد و جامعه به حالت  عادی برگردد.

[کد خبر:AJ32137]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب