اینه جم- ابراهیم موسوی: در حالی که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور توصیه ها مبنی بر تجمع نکردن افراد بوده و سپس با طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند تاکید شده، اما همچنان بی توجهی به این توصیه ها در دستگاههای اجرایی و مجموعه های خدمات رسان استانی مشاهده می شود.

به گزارش خلیج فارس؛ این اتفاق ناشی از عادی نشان دادن شرایط توسط مسئولان کشوری و ضعف ساختاری دولت الکترونیک است که بسیاری از مردم را در مسیر بی توجهی به توصیه های بهداشتی قرار داده است.

اداراتی که به روال قبل برگشت؛ انگار کرونا رفته!

در این بین، بسیاری از دستگاههای اجرایی بوشهر به سرعت به روال قبل برگشته و کارمندان مشمول دورکاری را به محل کار فراخوان کردند؛ گویی کرونا به خط پایان رسیده است.

موضوعی که همزمان با افزایش مراجعات به ادارات، ازدحام درون اتاق ها را بیشتر و خطر انتقال کرونا را جدی تر کرده است.

در دفاتر پیشخوان کرونا در کمین است!

دفاتر پیشخوان دولت نیز از ابتدای سال با ازدحام جمعیت مواجه هستند که عمده آن برای دریافت کد بورس می باشد.

این جدا از بی تدبیری چندی پیش جهت ثبت نام حضوری سیم کارت جهت وام یک میلیونی یارانه خانوار بود که صف های شکل گرفته مقابل دفاتر پیشخوان، خبرساز شد، هرچند این مشکل حل شد.

در مدت اخیر، تبلیغات حضور در بورس، بسیاری از مردم را به گرفتن کد بورسی ترغیب کرده و در این راستا برای احراز هویت در سامانه موردنظر، باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کرد.

جایی که فاصله گذاری اجتماعی کمتر رعایت می شود و کرونا در کمین نشسته است.

در حالی که می توان این احراز هویت را به صورت غیر حضوری انجام داد تا از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری و در وقت مردم نیز صرفه جویی شود؛ اما ضعف ساختار دولت الکترونیک مانع این موضوع شده و هنوز در مقابل اغلب دفاتر پیشخوان، تجمع مردمی همچنان شاهد صف ها و تجمع ها مقابل دفاتر پیشخوان برای احراز هویت سجام هستیم.

ازدحام در دفاتر تعویض دفترچه

یکی دیگر از مصادیق شلوغی های اخیر، کارگزاری های تامین اجتماعی است که محدود بودن فضای فعالیت این مراکز، باعث شده افراد برای کار ساده ای مثل تعویض دفترچه، درگیر شلوغی جمعیت و بی توجهی به فاصله گذاری هوشمند شوند.

البته به تازگی سازمان تامین اجتماعی سامانه «دریافت دفترچه غیرحضوری» را در سایت اینترنتی خود راه اندازی کرده، اما به نظر می رسد به دلیل نبود اطلاع رسانی، کمتر کسی از وجود چنین سامانه ای مطلع باشد و از این روش استفاده کند.

 کرونا در مراکز تعویض پلاک

مصداق دیگر صف های کرونایی در مراکز تعویض پلاک است که مدتی از بازگشایی آنها می گذرد و تجمع مراجعان داخل مراکز و در محل های مسقف، خطر شیوع بیشتر کرونا را افزایش داده است.

این درحالیست که محدودیت هایی مثل زوج و فردن کردن مراجعین یا محدود شدن ورود افراد غیر معامله کنندگان به مراکز تعویض پلاک بوشهر اجرا شده، ولی همچنان ازدحام جمعیت رخ می دهد.

قطعا در شرایط تهدیدآمیز کرونا، توسعه دولت الکترونیک و افزایش سامانه های غیرحضوری باید بصورت جدی تر در دستور کار قرار بگیرد؛ چرا که با کارآمدی بیشتر سامانه ها، می توان در مسیر کاهش مراجعات و کم کردن میزان شیوع بیماری کرونا گام برداشت.

[کد خبر:AJ32544]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب