آینه جم : رئیس هیات مدیره اتحادیه لنجداران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر از توقف لنجها در سواحل و مشکلات دریانوردان میگوید.
به گزارش آینه جم ؛ سید علی موسوی گمارانی گفت: توقف لنجها به منزله از حرکت ایستادن نیروی محرک در بنادر کشور است، بنابراین مسئولان باید راه را برای به حرکت درآوردن آنها باز کنند.
او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: داد و ستد با کشورهای حاشیه خلیج فارس و صادرات و واردات کالاهای اساسی و از جمله ته لنجی از سالهای گذشته حتی قبل از انقلاب در بنادر رایج بوده است.
رئیس هیات مدیره اتحادیه لنجداران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر ادامه داد: نزدیک به ۲۰ هزار فروند موتور لنج باری در بندرهای کشور فعالند که هر لنج دست کم ۶ تا ۸ ملوان دارد و این ملوانان از طریق داد و ستد با کشورهای حاشیه خلیج فارس امرار معاش میکنند.
موسوی گمارانی بیان کرد: تعطیلی ورود لنجها به امارات متحده عربی ناهماهنگی میان سازمانهای داخلی کشور برای پیگیری این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیدهای برای لنجداران و دریانوردان کشور شده است.
او گفت: چرا لنجدارانی که در این برهه از زمان که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است میتوانند نقش آفرین باشند، باید متوقف شوند و با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند؟ در این دوره، کشور ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمل و نقل دریایی است و باید موانع مربوط به این کار از طرف مسئولان برداشته و فعالیت لنجها از سر گرفته شود.
او با گلایه از مسئولان گفت: مسئولان کشوری در جلسات تصمیم گیری درباره مسائل تجارت دریایی، نمایندگان لنجداران را دعوت نمیکنند و همین امر باعث میشود تصمیماتی بگیرند که زندگی یک قشر زحمتکش را به سختی و یا حتی به نابودی بکشانند.
موسوی عنوان کرد: بیکار شدن این افراد، باری بر دوش دولت و جامعه خواهد بود و با ادامه این روند و تعطیلی لنجها در آینده نزدیک شاهد خالی شدن بنادر از سکنه و مهاجرت مرزنشینان به شهرهای دیگر خواهیم بود. از طرف دیگر باید با مشکلاتی اجتماعی و اقتصادی دیگری در بنادر دست و پنجه نرم کنیم.
او همچنین خطاب به لنجداران بنادر جنوبی کشور، گفت: دولت امارات هنوز هیچ گونه دستور عمل جدیدی مبنی بر ورود لنجهای باری ایرانی در نظر نگرفته است.
[کد خبر:AJ32560]