اینه جم: آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ در دوران کرونایی و ضرورت تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی و یا ترکیبی از این دو در برخی مناطق قرمز و زرد از لحاظ شیوع بیماری، باعث شده تا بازار فروشگاه‌های گوشی تلفن همراه و دفاتر خدمات ارتباطی در کسادی مغازه‌های کیف و کفش، رونق گیرد.

به گزارش آینه جم به نقل از ایرنا؛ هرچند در سال‌های گذشته در روزهای پایانی شهریورماه و اوایل مهر که مدارس در آستانه بازگشایی قرار می‌گرفتند، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و کیف و کفش و لباس فرم مدارس مملو از جمعیت مشتریان بود امسال که زمزمه مجازی و غیرحضوری بودن بخش عمده آموزش دانش آموزان شدت گرفته، این هیاهو به مغازه‌های فروش گوشی و خدمات موبایل و دفاتر خدمات ارتباطی برای خرید سیم کارت دانش آموزی منتقل شده‌است.

کسادی بازار کیف وکفش بوشهر در هیاهوی فروشگاه‌های موبایل

زهره ساجدی صاحب فروشگاه لوازم‌التحریر در بوشهر که خالی از مشتری بود گفت: با اینکه هر سال از ۱۰ روز قبل از شروع مدارس فروش بسیار خوبی داشتیم و مغازه مملو از خریداران بود اما امسال هنوز خبری از خرید لوازم التحریر نیست.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته در هفته آخر شهریور برای رسیدن به مشتریان باید جلو صندوق صف تشکیل می‌دادیم و بخش زیادی از درآمد فروشمان در این ۲ هفته کسب می‎شد.

این فروشنده امیدوار است با آغاز سال تحصیلی دریافت کتاب و آغاز آموزش بازار خرید لوازم التحریر رونق گیرد.

در فروشگاه کیف و کفش که چندقدمی پایین تر از لوازم والتحریری بود نیز برغم هر سال خبری از شور و شوق کودکانه برای خرید کیف و کفش نو نبود.

فروشنده این فروشگاه گفت: وقتی قرار نیست دانش‌آموزان به مدرسه بروند مسلم است که خرید کیف نیز نخواهند داشت.

اما درست در آنسوی خیابان یک واحد کوچک تعمیر موبایل آنقدر از مشتری پر بود که خبری از فاصله‌گذاری اجتماعی پیشگیرانه از کرونا در آن نبود و والدین با کلافگی به دنبال فراهم کردن ضروری‌ترین وسیله برای تحصیل فرزندانشان بودند که امسال به نوعی مدرسه آنها است.

این واحد خدمات موبایل تا جلو در پر بود به حدی که نمی‌توان به آن داخل شد و با صاحب آن گفت وگو کرد.

خانمی که گوشی در دست از این مغازه خارج شد گفت: همه برای شاد آمده‌اند یا برنامه روی گوشی آنها نصب نشده‌است یا باید گوشی خود را به روز کنند، مموری کارت تهیه کنند و هر چیزی که در ارتباط با نصب این برنامه است.

او گفت: هر چند تردید دارم فرزندم که امسال وارد مقطع متوسطه اول می‌شود بتواند بهره خوبی از آموزش مجازی ببرد اما همه تلاشمان را برای فراهم کردن زمینه آن می‌کنیم.

سیم کارت دانش‌آموزی به همه می‌رسد، والدین عجله نکنند

دفاتر خدمات ارتباطی بوشهر که سیم کارت دانش آموزی ارائه می‌کنند نیز از شلوغ‌ترین مکان‌هایی است که در چند روز گذشته می‌شد دید و تا همین امروز نیز ادامه دارد.

کریمی از کارکنان دفتر خدمات ارتباطی در خیابان بهمنی بوشهر در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: همه برای دریافت سیم کارت دانش‌آموزی آمده‌اند و دو هفته‌ای است که این شلوغی ایجاد شده‌است.

وی ادامه داد: در روز حدود ۴۰ سیم کارت دانش‌آموزی در این دفتر عرضه می‌شود و والدین عجله نداشته باشند زیرا می‌توانند پس از شروع مدارس نیز نسبت به تهیه این سیم‌کارت مراجعه کنند.

خانم رضائیان مادر دو دانش‌آموز بوشهری که برای تهیه این سیم‌کارت مراجعه کرده بود گفت: من ۲ فرزند کلاس سوم و دهمی دارم که برای خرید سیم کارت دانش‌آموزی برای آنها با همسرم آمده‌ام اما می‌گویند دریک روز به هر خانواده فقط یک سیم کارت داده می‌شود.

وی افزود: تاکید و توصیه می‌شود که در تجمع‌ها حضور پیدا نکنید اما با این وضع افراد را مجبور می‌کنند دوبار برای تهیه سیم‌کارت به اینجا مراجعه کنند که یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های شهر است.

رضائیان از سرعت برنامه شاد و تدریس مجازی نیز ابراز نارضایتی کرد و گفت: امسال نگرانی و تردید و کلافگی والدین بیش از  شور و شوق آنها برای آغاز سال تحصیلی جدید است.

دفاتر خدمات ارتباطی تحویل سیم کارت را نوبتی کنند

رئیس اداره امور مشترکین ارتباطات سیار منطقه بوشهر به والدین و دانش‌آموزان اطمینان داد توزیع سیم کارت دانش آموزی در دفاتر خدمات ارتباطی بوشهر ادامه دارد و با توجه به تراکمی که در این دفاتر وجود دارد برای دریافت این سیم کارت حوصله کنند.

عبدالحمید عبدی نیا گفت: دانش‌آموزان می‌توانند سیم کارت دانش آموزی رایگان را از تمام دفاتر خدمات ارتباطی استان دریافت کنند.

وی از دفاتر عرضه کننده سیم کارت نیز خواست در صورت تراکم سیستمی برای نوبت دهی در نظر بگیرند تا تراکم ایجاد نشود و شرایط برای رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی فراهم باشد.

عبدی نیا افزود: تخفیف ۳۸ درصدی بسته مکالمه، تخفیف ۲۵ درصدی بسته دیتا، قابلیت اتصال به شاد، اینترنت پاک (اینترنت محدود) و ۳ گیگ اینترنت رایگان از مزایای سیم‌کارت دانش‌آموزی است که برای کمک به آموزش مجازی در اختیار دانش‌آموزان استان قرار می‌گیرد.

رئیس اداره امور مشترکین ارتباطات سیار منطقه بوشهر یادآوری کرد: والدین برای دریافت سیم کارت دانش آموز خود کد ۲۲۰ را به ۳۰۰۰۰۶۸۶۰ ارسال کنند و پس از دریافت کد با در دست داشتن کد و مدارک شناسایی خود و دانش‌آموز به دقاتر خدمات ارتباطی استان مراجعه کنند.

با توجه به اینکه به گفته مسئولان علوم پزشکی بوشهر ۶۰ درصد از شهرهای بوشهر در وضعیت قرمز شیوع کرونا، ۲۰ درصد نارنجی و ۲۰ درصد زرد هستند و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر آموزش در شهرهای قرمز غیر حضوری و در شهرهای زرد ترکیبی است،  بخش غالب آموزش در این استان بر بستر فضای مجازی صورت می‌گیرد که همین باعث این ازدحام در دفاتر خدمات ارتباطی شده‌است.

[کد خبر:AJ33657]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب