آینه جم: باید «15شهریورماه 99» را در زمره یکی از کم کاری های مسئولان ثبت کرد؛ روزی که 200 روز با زمان اعلام رسمی مشاهده کرونا در ایران فاصله داشته، اما با وضعیتی همراه است که انگار همین امروز با کووید 19 مواجه شده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم باید در مقابل آن چه کنیم!

به گزارش آینه جم؛ در شرایطی از امروز مدارس کشور بازگشایی می‌ شود که بخش قابل‌ توجهی از دانش آموزان، خانواده آنها و کادر آموزشی مدارس در سردرگمی محض به سر می برند و قربانی تصمیمات عجیب و غریب، تغییر برنامه‌ هایی لحظه ای و آشفتگی نظام آموزشی می‌شوند؛ اتفاقی که می توان از آن به عنوان افتضاح اطلاع رسانی هم یاد کرد.

در همین حال سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان یکی از نهادهای معتبر در حوزه سلامت، موضع‌گیری تندی نسبت به بازگشایی مدارس با شرایط کنونی دارد و نسبت به فاجعه انسانی هشدار داده شده است.

«دکتر عباس آقازاده» رئیس مجمع عمومی این سازمان نامه‌ای سرگشاده خطاب به ستاد ملی کرونا نوشت که در آن آمده: «وزیر آموزش و پرورش اظهار داشته‌اند که مدارس باید از شنبه ۱۵شهریور، به طور حضوری بازگشایی شوند. این دستور جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت «قرمز» بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد. به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های ایشان و دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولین غیرمرتبط با امور بهداشتی، می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود».

بلاتکلیفی خانواده‌ها در استان‌های قرمز

پیش از این گفته شده بود که بازگشایی مدارس در مناطق قرمز کرونا (که 6 شهرستان استان بوشهر این شرایط را دارند) کاملا مجازی خواهد بود؛ اما تغییر موضع وزارت آموزش و پرورش خانواده‌ها را مستاصل و سردرگم کرده و اواخر وقت دیروز بود که مسئولان آموزش و پرورش کشور و بوشهر از دانش آموزان خواسته اند که همه به مدارس بیایند.

چهارشنبه هفته قبل، مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش بوشهر برگزاری کلاس ها در مناطق قرمز را غیرحضوری و به شکل آموزش مجازی دانستند و به همین دلیل بسیاری از مدارس در اطلاع‌رسانی شبکه های اجتماعی، به والدین دانش‌آموزان پیام دادند که از حضور در مدارس خودداری کنند؛ اما ناگهان روز جمعه ورق برگشت و مدیرکل آموزش و پرورش استان طی بخشنامه ای از باز بودن همه مدارس استان در روز شنبه خبر داد و گفته که دانش آموزان نیز باید در مدرسه حضور یابند.

مدیران آموزش و پرورش در بوشهر با این تغییرات لحظه‌ای و متوالی در تصمیماتشان نشان می‌دهند که خودشان هم غافلگیر و مجری دستورات وزارتخانه شده اند.

طنز عجیب‌تر آنکه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادات این چند روزه گفته «مدارس اروپا هم دارند همین کار ما را انجام می‌دهند» بدون این‌که بخواهد به این پرسش پاسخ دهد که مدارس شما چه چیزشان شبیه مدارس اروپا است که بازگشایی‌شان در این اوضاع و احوال نگران کننده شبیه به آنها باشد؟

این دستور بیش از همه مدیران مدارس را سر در گم کرده است مدیرانی که در شرایط عادی هم در گرفتاری‌های مالی و کمبودها اسیر بوده‌اند و حالا نمی‌دانند با چگونه باید دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند و چگونه به خانواده‌ها تضمین دهند که فرزندانشان در مدرسه آلوده نمی‌شوند و ناقل بیماری به خانواده نخواهند شد؟ بهترین و روشن‌ترین پاسخ وزیر همین بوده که ما هم مثل اروپا!

بار مسئولیت روی دوش شورای مدرسه

در صحبت‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این نکته هم  اشاره شده که حتی در شهرهای با وضعیت قرمز، شورای مدرسه درباره نحوه حضور دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌کند. این یعنی بار مسئولیت روی دوش مدیر، نماینده معلمان و نماینده اولیا خواهد بود و احتمالا در صورت بروز هرگونه اتفاق ناگوار درباره سلامت دانش‌آموزان، آن‌ها هستند که مواخذه و بازخواست خواهند شد.

در فضای مجازی تصاویری از ضوابط برخی مدارس هم منتشر شد که در آن فرمی با محتوای«رضایت‌نامه والدین» و برعهده گرفتن مسئولیت سلامت دانش‌آموز وجود داشت، هرچند که در خبرها انجام این کار تخلف اعلام شد اما گواه آن است که خود مدارس هم نگران برعهده‌گرفتن این مسئولیت هستند و می‌خواهند از زیر بار آن شانه خالی کنند، این یعنی نگرانی‌ها بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

سکوت وزارت بهداشت

هرچندکه وزیر آموزش و پرورش مدعی شده تصمیم‌گیری‌ها درباره بازگشایی مدارس حاصل تفاهم این وزارتخانه با وزارت بهداشت بوده است،  اما سکوت خبری مسئولان وزارت بهداشت در این‌باره تامل‌برانگیز است و رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم بدون اظهارنظر صریح درباره وجود شرایط برای بازگشایی مدارس استان فقط گفته: دانش آموزان ضعیف ترین فشر در ابتلا و انتشار کرونا هستند و باید دستورالعمل های بهداشتی مثل فاصله گذاری با دقت در مدارس رعایت شود.

[کد خبر:AJ33661]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب