آینه جم : با وجود شرایط کرونایی، بوشهری ها را برای دریافت لاستیک با نرخ دولتی به صف کردند!

به گزارش آینه جم ؛ مدتیست بازار تایر خودروی داخلی روزگار سیاهی پیدا کرده تا مصرف کنندگان واقعی بازنده اصلی باشند، چرا که قیمت ها بعضا دو برابر نرخ کارخانه می باشد.

حذف ارز دولتی از واردات لاستیک در کنار نبود نظارت بر بازار تولید داخل، باعث شده قیمت این قلم پرمصرف خودرو روز به روز گرانتر شود.

در این شرایط، کافیست مردم متوجه شوند واحد صنفی لاستیک پراید را با نصف قیمت موجود در بازار عرضه کند، آنگاه دارندگان خودرو از روی ناچاری همه دردسرها را به جان می خرند تا از این فرصت بهره مند شوند.

همین موضوع باعث شده در ساعت اولیه صبح امروز (پنجشنبه) ترافیک سنگینی مقابل مغازه لاستیک فروشی حدفاصل تقاطع ولیعصر- نواب صفوی بوشهر رخ داده و بسیاری از شهروندان برای دریافت لاستیک دولتی مقابل آن صف ببندند.

به گفته برخی مراجعان، آنها ساعت 6 صبح در این محل حضور یافته و تصور می کردند جزو نفرات اول برای دریافت لاستیک هستند، اما متوجه شده اند که حدود 50 نفر جلوی آنها نام نویسی کرده و از ساعت 4 صبح مقابل مغازه صف بسته بودند.

اگرچه اغلب حاضران نسبت به خطرات ناشی از ازدحام و رعایت نشدن فاصله اجتماعی نگران بودند، اما به گفته آنها در این واحد هر حلقه لاستیک پراید 400 هزارتومان عرضه می شود که 600 هزارتومان ارزانتر از بازار می باشد.

البته جدا از بی تدبیری مسئولان که برای کوچکترین خدمت هم مردم را به صف می کنند و بحرانی شدن اوضاع کرونا نیز عقلانیت را بر رفتارشان حاکم نمی کند، باید افسوس خورد که دلالی و بازار سیاه باعث از بین رفتن شأن و کرامت مردم در صف های طولانی و پرازدحام خرید لاستیک خودرو شود.

ثبت نام لاستیک دولتی بصورت اینترنتی

درحالی که مسئولان وعده داده بودند ثبت نام لاستیک با نرخ دولتی از طریق سامانه تجارت الکترونیک انجام شود، اما بسیاری از مراجعان معتقدند دریافت لاستیک از طریق این سایت امکانپذیر نیست.

یکی از خریداران لاستیک دولتی گفت: برای خرید لاستیک به نرخ آزاد توان کافی ندارم و مجبور به خرید لاستیک به نرخ دولتی هستم، ولی هربار که به سامانه تجارت مراجعه کردم موفق به ثبت نام نشدم و  هر بار ایرادی گرفت. با وجود اینکه خودرو دارم اعلام کرد که شما فاقد خودرو هستید، گویا این سایت تنها برای از سر باز کردن برخی گله ها راه اندازی شده است.

گزارش -، اما و اگر‌های توزیع لاستیک دولتی در سامانه جامع تجارت/ علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد

برای دریافت لاستیک دولتی در صف نمانید!

صف بستن سحرگاهی در بوشهر برای خرید لاستیک دولتی در شرایطی می باشد که رییس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور اخیرا گفته: ماهانه لاستیک از سوی تولیدکنندگان به نمایندگی‌ها در سطح کشور توزیع می شود که درصورت نظارت نهادهای مربوطه، نیازی به ایجاد صف نیست.

وی با بیان اینکه عرضه لاستیک دولتی متناسب با جمعیت هر شهرستان صورت می‌گیرد، گفت: عرضه لاستیک دولتی همچنان ادامه دارد، اما با توجه به اینکه لاستیک دولتی با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید شده که تفاوت قیمت زیادی با نرخ ارز در بازار آزاد دارد، برخی از تجار و مغازه‌داران طمع می‌کنند و لاستیک‌ها را نگه می‌دارند تا با نرخ آزاد عرضه کنند.

این در حالی است که به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور، نمایندگی‌ها باید لاستیکی را که به قیمت دولتی از تولیدکنندگان دریافت کردند با ۱۰ تا ۱۵ درصد سود در بازار عرضه کنند و دوباره از واحدهای تولیدی محموله جدیدی دریافت کنند.

گنجی با اشاره به لزوم نظارت نهادهای نظارتی بر عرضه لاستیک دولتی، تصریح کرد: اگر لاستیک دولتی در نمایندگی وجود داشته باشد، باید به محض مراجعه، خریدار آن را تحویل دهد و بحث ثبت‌نام و انتظار برای دریافت لاستیک دولتی در ماه‌های بعد اصلا مطرح نیست.

وی با اشاره به احتمال عمده‌فروشی لاستیک دولتی از سوی نمایندگی‌ها اظهار کرد: اگر فروشندگان لاستیک دولتی باانصاف باشند، به جای عمده‌فروشی، آن را به صورت دو حلقه‌ای به مردم عرضه می‌کنند. رییس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور همچنین خاطرنشان کرد که در مواردی ممکن است لاستیک دولتی در یک نمایندگی تمام شده باشد و منتظر دریافت محموله بعدی باشد، اما اگر این کالا در نمایندگی موجود باشد باید به مشتریان عرضه شود.

 

خلیج فارس 

[کد خبر:AJ34006]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب