آینه جم: در شرایطی راه و حمل و نقل از محورهای اصلی توسعه محسوب می شود که استان بوشهر از دو مولفه مهم در این خصوص یعنی راه آهن و آزادراه محروم است.

به گزارش آینه جم؛ راه آهن بوشهر بعد از گذشت حدود 15 سال از شروع عملیات اجرایی اش، پیشرفت قابل توجهی نداشته و اکنون فقط یک قطعه 25 کیلومتری در شهرستان تنگستان فعال است، درحالی که کل پروژه حدود 500 کیلومتر طول دارد.

اما اوضاع آزادراه بوشهر- شیراز نامناسب تر از راه آهن است. این پروژه پیشرفتی در حد صفر دارد و حتی به تجهیز کارگاه هم نرسیده، درحالی که از ابتدای دهه 90 شمسی در لایحه بودجه کشور دارای ردیف شده است.

شگفتی آنجاست که سهم این آزادراه از بودجه سال 1400، فقط یک میلیاردتومان است، درحالی که اجرای آن 12 هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد.

این پروژه از آن جا برای بوشهر حائز اهمیت است که این استان حتی یک کیلومتر آزاد‌‌ راه هم ند‌‌ارد‌‌ و جاد‌‌ه های استان نمی ‌تواند‌‌ جوابگوی حمل بار تجاری، ترانزیتی و نیز ترد‌‌د‌‌های بین استانی و بین شهری د‌‌ر مسیرهای مختلف باشد‌‌.

ضمن اینکه آزاد راه بوشهر- شیراز فاصله این دو مرکز استان را 100 کیلومتر کاهش می دهد و نقش بسزایی در تسهیل انتقال مبادلات تجاری از استان بوشهر به مرکز کشور و بالعکس ایفا می کند.

با این حال، همانند پروژه راه آهن بوشهر که دولت از زیر بار هزینه اجرای آن شانه خالی کرده و تکمیل پروژه را نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی دانسته، درخصوص آزادراه بوشهر نیز همین سیاست تکرار شده است.

به عبارتی، یک میلیارد تومانی هم که برای این پروژه در 1400 دیده شده، صرفا برای برقرار ماندن این ردیف در لایحه بودجه می باشد و کارایی خاصی ندارد.

چشم امید به نمایندگان فارس!

در شرایطی که مسئولان استان بوشهر حرفی از آزادراه بوشهر- شیراز به میان نمی آوردند، نمایندگان استان فارس در مجلس رایزنی های فعال تری در این خصوص داشته اند.

اوایل دی ماه، جعفر قادری نماینده شیراز با اشاره به ضرورت اجرای این آزادراه گفت: مقرر شد‌‌ه از کل اعتبار ۱۲ هزار میلیارد‌‌ تومانی که برای آزادراه نیاز است، ۴۰ د‌‌رصد‌‌ آن توسط وزارت راه، ۴۰ د‌‌رصد‌‌ توسط شرکت های پیمانکاری و ۲۰ د‌‌رصد‌‌ توسط استاند‌‌اری های هر د‌‌و استان (سهم هر استاند‌‌اری ۱۰ د‌‌رصد‌‌) تأمین شود‌‌.

قاد‌‌ری با بیان این که ۵ جلسه برای اجرای این پروژه برگزار شد‌‌ه اظهار د‌‌اشت: چنانچه آزادراه شیراز بوشهر اجرا شود‌‌ فاصله این د‌‌و شهر به 190 کیلومتر می رسد‌‌ و حد‌‌ود‌‌ نیمی از طول مسیر بین د‌‌و شهر با این خط ریلی کاهش پید‌‌ا می‌ کند‌‌.

همچنین وزیر راه و شهرسازی هم ماه گذشته در جریان بازدید از بزرگراه فیروزآباد – جم گفت: مجوز تامین مالی ۲ پروژه مهم راه‌آهن و آزادراه شیراز – بوشهر از محل بازار سرمایه اخذ شد.

محمد اسلامی افزود: ظرف یک و نیم سال گذشته، تامین مالی افزون بر ۲۱ پروژه از بازار سرمایه را پیگیری کردیم که راه‌آهن و آزادراه شیراز – بوشهر از آن جمله هستند.

اجحاف دولت ها در قبال استان بوشهر

نهایتا اینکه هیچکدام از دولت ها سهم واقعی استان بوشهر در بودجه های سنواتی را ندیده و تنها نگاه ملی به بوشهر دارند، اما سهم استانی آن فراموش می گردد.

قطعا اگر استان بوشهر در مراکز تصمیم سازی دولت چهره توانمندی داشت که بتواند ارزش افزوده توسعه راهها به بندر بوشهر و عسلویه را به کرسی بنشاند (مشابه بودجه ای که نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل راه آهن گیلان اختصاص داده!) و البته مدیران استانی مطالبه گر و نمایندگان موثری داشتیم (نظیر تاجگردون نماینده شهر کوچک گچساران که سالها در ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود) سهم پروژه های زیرساختی استان بوشهر این همه ناچیز نبود، آن هم استانی که یکی از پایه های تامین خزانه کشور است.

اما وقتی مدیران استانی میز خود را دو دستی چسبیده اند و قید مطالبه گری را زده اند یا نمایندگان بوشهر در مجلس از روی غفلت پای طرح هایی را امضا می کنند که به ضرر بودجه استان می شود، باید هم برای آزادراه بوشهر- شیراز فقط یک میلیاردتومان دیده شود.

[کد خبر:AJ34786]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم