اینه جم: افزایش جمعیت و محدودیت زمین در شهر بوشهر باعث شد تا در دهه 70 شهر جدید عالیشهر به عنوان سر ریز جمعیت مرکز استان کلید بخورد، اما با گذشت دو دهه همچنان عالیشهر از برخی زیرساخت های ابتدایی نظیر نبود شبکه فاضلاب و ناوگان مناسب حمل و نقل عمومی رنج می برد.

به گزارش اینه جم؛ یکی از راهبردهای توسعه شهر جدید عالیشهر و افزایش جذابیت شهرنشینی در آن، اجرای خط مترو تا بوشهر به عنوان شهر مادر می باشد، موضوعی که سال 87 از سوی سعید راستی مدیرعامل وقت این شهر جدید مطرح و نسبت به شروع عملیات اجرایی اش در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

اما با گذشت 10 سال، همه چیز در حد همان وعده باقی مانده است.

دو شرط برای مترو عالیشهر

در جریان حضور طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت شهرهای جدید کشور در عالیشهر که با هدف افتتاح یا آغاز پروژه هایی نظیر کانون پرورش فکری، دو مدرسه دوازده کلاسی، سه پارک محله و کلینیک بخش خصوصی بود، خبرنگار این ارسانه  ماجرای قدیمی مترو عالیشهر- بوشهر را پیگیری کرد.

طاهرخانی با بیان اینکه اجرای شبکه ریلی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر جزو اولویت های دوره جدید ماست، گفت: طرح هایی در این خصوص در شهرهای جدید تهران، اصفهان و شیراز با کمک شرکت راه آهن اجرا یا شروع شده است.

وی با بیان اینکه نمی خواهم درباره مترو عالیشهر- بوشهر وعده بی سرانجام دهم، اظهار داشت: ایجاد زیرساخت برای مترو  بسیار پرهزینه و کاری دشوار است، از این رو منتطر رسیدن راه آهن به بوشهر هستیم تا با خط آنتنی، اتصال به عالیشهر با هزینه کمتر برقرار شود، مشابه اقدامی که در شهرهای جدید پرند تهران دنبال شده است.

این اظهارنظر در شرایطی می باشد که پروژه ریلی بوشهر- شیراز تنها در یک قطعه بین شهرهای اهرم تا کلمه فعال است و برای رسیدن به مرکز استان اعتبار چندبرابری و انتظار طولانی تری می طلبد.

مدیرعامل شهرهای جدید کشور ادامه داد: شرط دیگر، افزایش جمعیت شهر عالیشهر است که به دلیل بالا رفتن میزان سفرها به شهر بوشهر، سرمایه گذاری برای مترو را توجیه می کند.

به گفته معاون وزیر، روزی که عالیشهر در دهه 70 شروع شده، با چشم انداز پذیرش 100 هزار نفر جمعیت بوده، ولی امروز فقط 35 هزار ساکن دارد. البته طی این سال ها، هم به دلیل گرانی مسکن و اجاره در شهرها، جمعیت بیشتری به سمت شهرهای جدیدمثل عالیشهر منتقل شده، ضمن اینکه افزایش سرانه ها مثل مدارس، فضای سبز و فرهنگی مثل مجتمع فرهنگی یا کانون پرورش فکری که اخیرا در عالیشهر اجرا شده هم در افزایش رغبت برای سکونت در این شهر اضافه کرده، ضمن اینکه طرح های مسکن ملی بوشهر در اینجا اجرا می شود و همه اینها می تواند به افزایش جمعیت منجر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد جمعیت در شهرهای جدید کشور به 12 درصد افزایش یافته که دو برابر رشد جمعیتی کلان‌ شهرهای کشور است.

وی گفت: یکی از نقطه‌های تمرکز در شهرهای جدید ارتقای کیفیت زندگی است که تحقق این مهم نیازمند احداث یک سری زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی است و برهمین اساس در این شهرها توسعه کالبد و شبکه‌های اجتماعی آنها بر احداث تقدم دارد و باید با احداث زیرساخت‌های موردنیاز نسبت به آن اقدام کرد.

فاضلاب، نیاز جدی عالیشهر

طاهرخانی همچنین درباره مشکل فاضلاب عالیشهر اظهار داشت: شبکه فاضلاب یکی از کمبودهای اساسی شهر جدید عالی‌شهر است که در مذاکره با استاندار بوشهر اجرای این شبکه را از اولویت‌های استان عنوان کرد و با توجه به مطالعه پروژه، بسیار خوش بین هستیم با توافقی سه جانبه میان استانداری، شرکت عمران عالیشهر و شرکت آبفا استان این پروژه در سال آینده شروع شود.

خلیج فارس

[کد خبر:AJ34828]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب