آینه جم: معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به پیشرفت ۶۵درصدی سد "اخند" در شهرستان عسلویه گفت: تاکنون برای ساخت این سد ۱۱میلیارد تومان پرداخت شده و پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت‌ماه۱۴۰۰ آبگیری شود.

به گزارش آینه جم به نقل از تسنیم؛ در راستای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت طرح‌های مهمی از جمله ساخت سد در استان بوشهر در حال اجرا است که این پروژه‌های در نقاط مختلف ساخته می‌شود.

11میلیارد تومان برای ساخت سد "اخند" استان بوشهر پرداخت شد + تصاویر

ساخت سد در استان بوشهر در 3 سال گذشته تسریع یافته به‌گونه‌ای که هم اکنون 6 سد دالکی، دشت‌پلنگ، باغان، اخند، خاییز و ارغون در حال ساخت است که سال 1400 بخشی از آنها آبگیری و وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

سد اخند یکی از سدهای جنوب استان بوشهر در منطقه اخند عسلویه در راستای تأمین آب شرب، کشاورزی و کنترل سیلاب عملیات اجرایی آن در سال 1397 آغاز شد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم روند اجرایی سد اخند را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: سد بتنی - وزنی اخند اکنون دارای 65 درصد پیشرفت فیزیکی است که ساخت آن از کیفیت فنی بالایی برخوردار است.

جمشید تویل، حجم بتنی بدن سد اخند را 32 هزار مترمکعب دانست و افزود: تاکنون به حجم 21 هزار مترمکعب این سد ساخته شده و 10 هزار مترمکعب دیگر باقیمانده است که در سال آینده تکمیل می‌شود.

وی، با اشاره به آبگیری سد اخند تا اردیبهشت سال 1400 بیان کرد: برای ساخت اخند تاکنون 11 میلیارد تومان پرداخت شده و در صورت تامین مالی ، تراز نرمال «بتن بدنه سد» تا اردیبهشت ماه تکمیل و آماده آبگیری می‌شود.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای بوشهر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد اخند را 18 میلیارد تومان دانست و با اشاره به ساخت راه‌های دسترسی این سد خاطرنشان کرد: عملیات حفاری سد اخند با پیشرفت 70 درصدی همراه است.

تویل ارتفاع سد اخند را 42 متر از پی دانست و گفت: سد بتنی - وزنی اخند دارای حجم مخزن 2 میلیون مترمکعب آب است که با تکمیل آن ضمن مهار سیلاب‌های فصلی رودخانه اخند و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، آب شرب و کشاورزی منطقه را تامین می‌کند.

کلم

[کد خبر:AJ35119]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب