منصور حاجی پور | مدرس گردشگری، تشریفات و مذاکره

 عصر جمعه 12 آذرماه فرصتی پیش آمد تا از سومین نمایشگاه خرما و صنایع وابسته در محل نمایشگاه بین المللی بوشهر بازدیدی داشته باشیم.

قبل از پرداختن به مشاهدات خود از وضعیت نمایشگاه، لازم می داند از دست اندرکاران برپایی این نمایشگاه و به ویژه غرفه داران، که با اشتیاق در این نمایشگاه شرکت داشتند تشکر کرده و خداقوت عرض نماید.  

 لازم به توضیح است، روی سخن نویسنده این یاد داشت بیشتر با مسئولین و دست اندرکاران این نمایشگاه بین المللی و یا به عبارت دقیق تر سازمان های صمت، جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی استان و نیز شرکت نمایشگاه بین المللی استان بوشهر می باشد. 

همانطوریکه استحضاردارند، علی رغم بالا بودن میزان تولید محصول خرما در استان، میزان صادرات این محصول متناسب با ظرفیت آن نمی باشد. علت آن را باید در عدم توجه به فرایند تولید این محصول و نیز نحوه ی بسته بندی آن بر اساس استانداردهای بازار جهانی جستجو کرد.

اگر می خواهیم در بازار جهانی نقشی موثر داشته باشیم باید محصول خرمای ما و نحوه ی بسته بندی آن محصول، متفاوت و متمایز باشد. برای اینکه بتوانیم محصول خود را متفاوت و متمایز به بازار عرضه کنیم، باید دانش و مهارت لازم را در این زمینه کسب کنیم. ضروری است دست اندرکاران به بازاریابی مدرن توجه ویژه داشته باشند چراکه در بازاریابی مدرن، تلاش می شود نیاز مشتری را بخوبی شناسایی و در جهت تامین آن نهایت تلاش خودرا بکار گیریند و...

با توجه به تجربیاتی که در نمایشگاه های داخلی و خارجی (بیشتر در زمینه گردشگری و دو یا سه مورد در زمینه خرما) کسب نموده، به مواردی که در نمایشگاه فوق الذکر مشاهده گردید اشاره مختصری می نماید:

1-  چنانچه در بدو ورود به نمایشگاه با دید کارشناسی به مبلمان نمایشگاه و عناصر موجود در غرفه ها از یک طرف و نحوه ی کیفیت بسته بندی محصولات و نیز عرضه آنان به بازدید کنندگان از طرف دیگر نظاره کنید، شاهد مهارت های ارتباطی موثر و مدیریت قابل قبولی، نخواهید بود.

2- فضایی را که برای نشست جناب استاندار با ذی نفعان و دست اندرکاران غرفه ها ترتیب داده شده بود، چه از نظر محل نشستن (کمی و کیفی) و چه از نظر مزاحمت های صوتی، مناسب نبود و انتظار می رفت، برای چنین جلساتی از قبل برنامه ریزی می شد، چرا که برنامه ریزی درست و موثر از جمله عوامل مهم تعیین کننده در نتیجه بخش بودن فرایند این قبیل نشست ها می باشد.

3- انتظار این است مدیریت نمایشگاه، سالن مناسبی را برای چنین برنامه هایی در نظر گرفته تا چنانچه مقامات پس از بازدید، تمایل به چنین نشست های داشته باشند شرکت کنندگان بتوانند در یک فضای مناسب، مسائل، مشکلات و دیدگاه های خود را به اطلاع مقامات برسانند.

4- چنانچه درطول برگزاری نمایشگاه از کارشناسان جهت تشریح و برشمردن خواص و اهمیت این مواد غذایی مفید (که متاسفانه نسل جوان کمتر تمایلی به آن نشان می دهد)، برای بازدید کنندگان و علاقمندان دعوت بعمل می آمد، کاری بسیار با ارزش و تاثیر گذار می بود.

5- انتظار می رود مسئولین دستگاه های ذیربط در جهت بالا بردن دانش و مهارت های لازم، در راستای فرایند عمل آوری محصول خرما، بسته بندی آن و نحوه عرضه محصول به بازار، (خرما و سایر محصولات) هر دستگاه بخش های زیر مجموعه خود را بطور جدی و مستمر، آموزش کیفی و کاربردی داده و به اهمیت و نقش سرمایه های انسانی توجه ویژه داشته باشند.

به امید آن که در نمایشگاه های آتی شاهد توجه بیش از پیش دست اندرکاران به  موارد ذکر شده به منظور دست اوردهای بهتر و بیشتر باشیم.

 

خلیج فارس

[کد خبر:AJ37550]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم