آینه جم: یکی از تولیدکنندگان مطرح لوازم خانگی ایرانی در شعبه بوشهر از مشتریانش پول نقد می گیرد، اما تحویل کالا را به 3 هفته تا یک ماه آینده موکول می کند.

به گزارش آینه جم؛ مهرماه امسال واردات لوازم خانگی از کره جنوبی رسما ممنوع شد. این در حالی بود که تولیدکنندگان داخلی مدعی بودند قادر به تامین نیاز داخلی هستند، اما طی این مدت ضمن قیمت تولیداتی مثل یخچال، فریز و تلویزیون، شاهد بدقولی در تحویل کالا نیز هستیم.

یکی از مخاطبان خلیج فارس می گوید: روز گذشته برای خرید یخچال به شعبه بوشهر شرکت مطرح داخلی مراجعه کرده و وقتی درخصوص پرداخت مبلغ به توافق رسیده ، فروشنده به وی اعلام کرده کالا را سه هفته تا یک ماه دیگر تحویل می دهند!

به گفته این همشهری، وقتی با تعجب دلیل این موضوع را پرسیدم، وی مدعی شده سفارش های شرکت زیاد شده و کمبود قطعات وجود دارد، حتی اگر امروز پول را پرداخت نکنی، امکان دارد زمان تحویل کالا در روزهای آینده به بهمن ماه برسد!

به گفته وی، در این شرایط حمایت از تولیدات داخلی بیشتر به شوخی می ماند و صرفا با ممنوعیت در واردات کالای خارجی، بازاری انحصاری پیش آمده که به هر شیوه ای بخواهند با مشتریان برخورد می کنند.

این مشکل در کارخانجات داخلی بوده، ولی اخیرا بیشتر شده

پیگیری خبرنگار خلیج فارس از نماینده فروش یکی دیگر از کارخانجات داخلی لوازم خانگی در بوشهر درباره اینکه چقدر رایج است کارخانه وجه کالا را بگیرد، اما تحویل را به یک یا چند ماه بعد موکول کند، می‌ گوید: این شرایط همیشه بوده، ولی از شهریور به بعد بیشتر شده؛ مخصوصا توسط کارخانجات بزرگ.

وی درباره علت این اتفاق، ادامه می‌ دهد: یا محصول مورد نظر در خط تولید قرار ندارد یا بخشی از قطعاتش وارداتی است و در گمرک مانده. من خودم کلی جنس طلب دارم که پول آنها را پرداخت کرده‌ ام اما کارخانه می‌ گوید اجناس هنوز تولید نشده‌ اند.

این فروشنده همچنین اضافه می‌کند: به ما می گویند تا یک ماه دیگر جنس را می فرستیم، ولی حتی تا دو ماه هم زمان می برد و اینجاست که ما با مشتری طرف هستیم و بدقول می شویم. ما هم مجبوریم این شرایط تن دهیم، وگرنه شرکت قطع همکاری می کند.

انحصاری که به ضرر مصرف کننده تمام می شود

به نظر می‌ رسد کارخانجات داخلی آمادگی بازار بزرگ لوازم خانگی در پی ممنوعیت واردات را نداشته و اکنون در بازار انحصاری، برای قیمت گذاری تا تحویل کالا به مشتری خودشان می برند و می دوزند!

به عقیده کارشناسان حمایت از تولیدات داخلی ضروری است، اما اگر فضای رقابتی شکل نگیرد، انتظار کیفیت و مشتری مداری را نمی توان داشت و با این فرمان بعید نیست به دلیل کمبود عرضه، شاهد قرعه کشی برای خرید لوازم خانگی هم باشیم؛ مشابه اتفاقی که در بازار خودرو توسط کارخانجات شاهدیم.

[کد خبر:AJ37556]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب