آینه جم : مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر با بیان اینکه این منطقه نقش مهمی در توسعه استان بوشهر دارد گفت: پس از تصویب اساسنامه منطقه آزاد بوشهر از سوی شورای نگهبان، ابلاغ شد.

اساسنامه منطقه آزاد بوشهر ابلاغ شد

به گزارش آینه جم ؛ حسین عربیان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه این منطقه آزاد نقش مهمی در توسعه استان بوشهر دارد اظهار داشت: منطقه آزاد بوشهر می‌تواند آخرین سند توسعه استان باشد و توسعه پایدار استانی می‌تواند با این فعال بودن این منطقه محقق شود چراکه برخی ظرفیت‌های مهم این استان که تاکنون مغفول مانده می‌تواند با منطقه آزاد فعال شود و زمینه توسعه استان را بیش از پیش فراهم کند.

وی با قدردانی از پیگیری مستمر نماینده ولی فقیه و امام جمعه ، استاندار و نمایندگان مجلس استان بوشهر در تصویب منطقه آزاد بوشهر گفت: در این راستا پس از تصویب ا‌ولیه اساسنامه در شورای عالی مناطق آزاد، شورای نگهبان اساسنامه منطقه آزاد بوشهر را تأیید و تصویب کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر مساحت منطقه آزاد بوشهر را حدود 27 هزار هکتار دانست و خاطر نشان کرد: منطقه آزاد بوشهر شامل روستاهای متعدد، منطقه ویژه اقتصادی 1 و 2 و شهرک صنعتی بوشهر است.

عربیان با بیان اینکه جزیره عباسک، مجتمع بندری نگین، صنایع دریایی صدرا و جزیره صدف در منطقه آزاد بوشهر قرار گرفته است تصریح کرد: منطقه آزاد بوشهر در بین مناطق آزاد تازه تأسیس دارای بیشترین وسعت است و حضور جزایر در این منطقه موقعیت منحصربه‌فرد برای توسعه ایجاد می‌کند.

وی دسترسی به ساحل و دریا را از دیگر ویژگی‌های منطقه آزاد بوشهر دانست و بیان کرد: بدون شک اتصال خط ریلی و راه‌آهن به منطقه آزاد بوشهر تاثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند.

مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر اضافه کرد: در مرحله نخست با استفاده از نظرات جمع نخبگان راهبردهای منطقه تعریف و تدوین شد و به تأیید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد رسید که این راهبردهای کلان شامل سه راهبرد اصلی شامل اقتصاد دریا محور، نسل ششم مناطق آزاد فرا سرزمینی و کریدور سوم شمال به جنوب کشور است.

عربیان با بیان اینکه قطر بسیار علاقمند است که در نسل ششم فرا سرزمینی با ما همکاری کند گفت: در این راستا اقدامات و پیگیری‌هایی انجام و مقدمات لازم برای تفاهم مشترک فراهم شده است.

وی وظیفه مدیر اجرایی منطقه آزاد را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مدیر اجرایی منطقه آزاد چهار کارخواسته اولیه قبل از شکل‌گیری شخصیت حقوقى را در دستور کار داشت که آنها با بالاترین کیفیت و استاندارد انجام گرفته است، مشخص شدن محدوده زمین منطقه آزاد با حفظ حقوق ساکنان و افرادی که قبلاً فعالیت می‌کردند از آن جمله محسوب می‌شود که محقق شده است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر تعیین مشاور را یکی دیگر از مأموریت‌ها در این حوزه دانست و اضافه کرد: برای مطالعه دقیق و فراهم کردن منفعت مردم، نیاز به تدوین طرح جامع منطقه آزاد بوشهر توسط مشاور تخصصی است که در این راستا با مشارکت سازمان معین پشتیبان که منطقه آزاد کیش است پس از فراخوان 15 شرکت مشاور مشارکت کردند و بالاترین امتیاز را شرکت شهریگ کسب کرد و به‌عنوان مشاور منطقه آزاد بوشهر انتخاب شد.

عربیان با بیان اینکه برای تهیه طرح جامع منطقه آزاد بوشهر با مشاور، قرارداد منعقد شد گفت: فعالیت مشاور در این راستا آغاز شده است.

وی ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه آزاد بوشهر را یکی از برنامه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: برای ایجاد انگیزه در بین سرمایه‌گذاران ایجاد زیرساخت‌های لازم امری مهم و ضروری است و برای تأمین اعتبارات در این بخش پیگیری‌های لازم در حال انجام و منابع درآمد شایسته در حال شناسایی است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر از پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی منطقه آزاد بوشهر خبر داد و بیان کرد: تشکیل این شورا مورد موافقت استاندار بوشهر با حضور همه مدیران استانی قرار گرفت تا با ایجاد خرد جمعی از نظرات آنها استفاده شود.

عربیان دعوت از نخبگان استان بوشهر را از دیگر فعالیت‌ها دانست و خاطر نشان کرد: در 12 کارگروه در حوزه‌های مختلف کشاورزی، حقوقى، مالی، فرهنگی و اجتماعی نخبگان استانی دعوت شده‌اند تا با هم‌افزایی و اندیشه‌ورزی نخبگانی طرح جامع منطقه آزاد، درخور استان بوشهر تهیه شود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد بوشهر دسترسی جاده‌ای، هوایی و دریایی قابل توجهی دارد گفت: برای رقابت با سایر بنادر منطقه و ایجاد رونق و شکوفایی اقتصادی، اتصال منطقه آزاد بوشهر به خط ریلی بسیار مهم و ضروری است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد بوشهر با بیان اینکه این منطقه باید مبتنی بر صادرات شکل بگیرد افزود: در این راستا کریدور سوم شمالی جنوبی با اتصال ترکیه و آذربایجان به قطر از طریق مناطق آزاد ارس و ماکو با محوریت منطقه آزاد بوشهر شکل می‌گیرد.

[کد خبر:AJ40821]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب