به گزارش آینه جم؛الیزابت دوم ۹۲ ساله شد و برای او جشت تولد با حضور اعضای خاندانسلطنتی در لندن گرفتند این ملکه بعد از مرگ پدرش در ۲۵ سالگی بهقدرت رسید در ادامه مراسم جشن تولد ۹۲ سالگی الیزابت دوم ملکه انگلستان را مشاهده کنید.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

مراسم جشن تولد نود و دو سالگی الیزابت دوم ملکه انگلستان با حضور اعضای خاندان سلطنتی در آلبرت هال لندن برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی شاهزاده هری، جمعی از خوانندگان از جمله تام جونز،شاون مندز، کریگ دیوید و شگی قطعاتی را به مناسبت زادروز ملکه الیزابت دوم اجرا کردند.

الیزابت دوم، دو تولد دارد. اولی که تاریخ تولد رسمی وی یعنی ۲۱ آوریل بوده ودومی در ماه ژوئن که هوا مساعد‌تر شده و با جشن سراسری همراه است.

ملکه انگلستان از سال ۱۹۵۲ و پس از مرگ پدرش «جرج ششم» و در سن ۲۵ سالگی به قدرت رسید.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

مراسم جشن تولد نود و دو سالگی الیزابت دوم ملکه انگلستان

درباره ملکه انگلستان بیشتر بدانید

الیزابت دوم (به انگلیسی: Elizabeth II) (الیزابت الکساندرا مری؛ (۹۲ سال) زادهٔ۲۱ آوریل ۱۹۲۶) ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا، و نیوزیلند، و رئیس اتحادیهکشورهای همسود است.او همچنین ملکه ۱۲ کشور است که از زمان جلوس او مستقل شده‌اند:جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنتو گرنادین‌ها، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس. وی هم‌چنین رئیس عالی کلیسای انگلستانو مدافع ایمان در برخی از کشورهای قلمرویش نیز هست.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

جشن تولد نود و دو سالگی الیزابت دوم ملکه انگلستان

وی دارای رکوردِ طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیا است. روز چهارشنبه، ۹ سپتامبر۲۰۱۵، ۶۳ سال و ۲۱۶ روز از آغاز سلطنت الیزابت دوم گذشت و به این ترتیب، رکورد طولانی‌تریندوره سلطنت که به ملکه ویکتوریا، فرمانروای بریتانیا در سده ۱۹ تعلق داشت شکسته شد.با استعفای رابرت موگابه از ریاست جمهوری زیمبابوه، الیزابت دوم پیرترین رئیس کشور جهان شد.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

تولد نود و دو سالگی الیزابت دوم ملکه انگلستان

زندگی الیزابت دوم

الیزابت دوم در مراسم افتتاح یک سد در ولز، ۱۹۵۲پس از مرگ پدرش شاه جرج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲، الیزابت دوم به مقام ریاست دولتدر پادشاهی متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان، پاکستان و آفریقای جنوبی رسید.امروز بیش از ۱۲۸ میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که او صدر حکومت آنان است.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

مراسم تولد الیزابت دوم

او در ضمن مقام‌های صدر همسود، ریاست عالی کلیسای انگلستان، لرد مان و دوک لانکستررا نیز به عهده دارد. الیزابت دوم در بین حاکمان فعلی طولانی‌ترین دورهٔ صدارت حکومت در جهانرا به عهده دارد. ملکه الیزابت دوم، تاکنون در بریتانیا شاهد فعالیت دوازده نخست‌وزیر بوده‌استو خانم ترزا می، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، سیزدهمین نخست‌وزیری است که در زمان سلطنت او دولت تشکیل داده‌است.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

تولد ۹۲ سالگی الیزابت دوم

چگونگی وراثت سلطنت

وضعیت جسمانی جرج ششم، پادشاه وقت بریتانیا از سال ۱۹۴۸ رو به وخامت نهاده بود.در سال ۱۹۵۱، وی به علت بیماری سرطان، تحت عمل قرار گرفته بود. در تاریخ ۶ فوریه۱۹۵۲، جرج ششم، در سن ۵۶ سالگی درگذشت. بر اساس قانون پیشین وراثتسلطنت در بریتانیا که قدمت آن به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسید، اولین فرزند پسر پادشاهوارث سلطنت بود و تنها در صورتی که پادشاه فرزند پسر نداشت، دختر ارشد او بر تخت سلطنت تکیه می‌زد.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

جشن تولد الیزابت دوم

به همین دلیل و چون جرج ششم فرزند پسر نداشت، تاج و تخت سلطنت به دختر ارشد وی منتقل شد.شاهدخت الیزابت، دوشس ادینبرو، در شکارگاه سلطنتی در کنیا بود که خبر مرگ پدرش را دریافت کرد.

بارش توفان بازگشت هواپیما را به تأخیر انداخت و یک روز بعد شاهدخت الیزابت به همراه همسرشفیلیپ به بریتانیا بازگشت. وینستون چرچیل، نخست‌وزیر و سایر مقامات دولت بریتانیا از او در فرودگاهاستقبال کردند. الیزابت در ۸ فوریه ۱۹۵۲ و در سن ۲۵ سالگی ملکه بریتانیا و قلمروهای همسود شدو پدر او هفت روز بعد به خاک سپرده شد. ۱۶ ماه بعد مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم انجام گرفت.

الیزابت دوم ملکه انگلستان

مراسم تولد ۹۲ سالگی الیزابت دوم

[کد خبر:AJ24544]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب