«آینه جم»؛ 2 روز پیش روزنامه "واشنگتن پست" آمریکا با انتشار گزارشی از وجود سایت‌های مخفی تولید و آزمایش موشک بالستیک درون خاک عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش «آینه جم»؛ به نقل از عصر ایران؛ بر اساس این گزارش و بر مبنای اطلاعات به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای، دولت عربستان سعودی احتمالا یک برنامه مخفی تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک دارد.

محل این پایگاه مخفی در نزدیکی شهر "الدوادمی" در 230 کیلومتری غرب شهر ریاض واقع شده است. تصاویر ماهواره‌ای جدید از وجود این پایگاه مخفی، برای ماه نوامبر 2018 است.

البته برای نخستین بار نشریه دفاعی " جینز دیفنس" در سال 2013 وجود این پایگاه مخفی را افشا کرده بود و طی گزارشی نوشته بود: دو سکوی پرتاب موشکی در این پایگاه که عربستان آنها را از چین خریده است، به سوی ایران و اسرائیل نشانه‌گیری شده‌اند.

بر مبنای اطلاعاتی که تاکنون گزارش آسوشیتدپرس و  روزنامه "واشنگتن پست" آمریکا منتشر کرده‌اند، ظاهرا دولت سعودی از سال‌ها پیش ملزومات لازم برای برنامه تولید مخفی موشک های بالستیک خود را از چین خریده است.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز در واکنش به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس درباره همکاری پنهانی احتمالی چین با دولت سعودی در این زمینه گفته است:" من تاکنون هرگز چنین چیزی نشنیده‌ام که چین در ساخت موشک به عربستان کمک کرده باشد."

سفارت دولت سعودی در واشنگتن و مقامات دولت سعودی در ریاض هم تاکنون درباره گزارش‌ها درباره وجود پایگاه مخفی تولید و توسعه موشک‌های بالستیک سکوت پیشه کرده‌اند.

برخی کارشناسان نظامی در آمریکا طی 2 روز گذشته درباره وجود این پایگاه مخفی در درون خاک سعودی اظهار نگرانی کرده‌ و گفته‌اند برنامه موشکی سعودی در حالی که واشنگتن به همراه متحدان خود در تلاش است برنامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران را محدود کند، بر پیچیدگی اوضاع خواهد افزود.

عربستان سعودی یکی از متحدان اصلی دولت واشنگتن در خاورمیانه به شمار می‌رود. دولت سعودی در حالی درباره اطلاعات اخیرا افشا شده از وجود برنامه مخفیانه موشکی خود سکوت پیشه کرده که این کشور طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین منتقدان برنامه موشکی ایران بوده است.

غالب ناظران بین‌المللی یکی از مهم‌ترین دلایل و اهداف دولت سعودی در توسعه برنامه موشکی مخفی را حس رقابت و خصومت دولت سعودی- به ویژه دولت کنونی سعودی- با ایران می‌دانند.

به گمان بسیاری از ناظران، ایران هم اکنون در منطقه خاورمیانه به لحاظ توسعه برنامه موشک‌های بالستیک در صف مقدم قرار دارد و به احتمال فراوان یکی از انگیزه‌های دولت سعودی از توسعه برنامه موشکی مخفی، ایجاد توازن در برابر ایران است.

از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که دولت سعودی برای گروکشی در زمینه برنامه موشکی مخفی خود، از متحدان غربی خود بخواهد برای عدم توسعه بیشتر برنامه موشکی مخفی خود، برنامه موشکی ایران را مهار کنند.

حال باید دید واکنش کشورهای اروپایی و آمریکای ترامپ در قبال افشای اطلاعاتی از وجود پایگاه توسعه موشک‌های بالستیک در عربستان سعودی چه خواهد بود و برای مثال اگر دولت سعودی طی هفته‌ها و ماه‌های آتی اقدام به انجام آزمایش موشکی بالستیک کند، واکنش متحدان غربی‌اش چه خواهد بود.

تصاویر ماهواره ای انتشار یافته از پایگاه مخفی احتمالی موشکی عربستان سعودی/ عکسها برای نوامبر سال 2018 هستند.

برنامه موشکی مخفی عربستان سعودی؛ دلایل و انگیزه‌ها

برنامه موشکی مخفی عربستان سعودی؛ دلایل و انگیزه‌ها

 
[کد خبر:AJ27283]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب