آینه جم  – طرح رتبه‌بندی معلمان با هدف ارتقای کیفی کار معلمان و به تبع آن بهبود معیشت آنها پس از گذشت ماه‌ها در تابستان سال ۹۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از طی مراحل و تصویب شاخصه‌های آن سرانجام از ابتدای مهرماه به اجرا درآمد.

هرچند اجرای رتبه بندی واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را از سوی جامعه فرهنگیان به دنبال داشت اما بنا به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرروش این طرح موفق شد به صورت میانگین ۳۰۰ هزار تومان بر حقوق مشمولان بیافزاید و بخش بسیار کوچکی از مشکلات معیشتی فرهنگیان را بپوشاند…


به گزارش پایگاه خبری آینه جم  به نقل ازایسنا، بر اساس شاخص‌های درنظر گرفته شده در این طرح، معلمان با شش سابقه و بالاتر در رتبه‌های پایه حرفه‌ای، ارشد حرفه‌ای، خبره و عالی حرفه‌ای قرار گرفتند و به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد حق شغل بهره مند شدند.

البته این در حالیست که مسئولان آموزش و پرورش معتقدند آنچه سال گذشته اجرا شد بخش کوچکی از رتبه بندی بود و در سال ۹۴ که به نوعی مرحله تطبیق رتبه بندی تلقی می‌شود، با توجه به صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی که نیروهای موجود داشتند رتبه‌های قبلی‌شان با رتبه‌های جدید تطبیق یافت.

اکنون وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است بر اساس مصوبه شورای توسعه مدیریت برای سال جاری بحث جدی رتبه بندی را که سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است به اجرا در بیاورد و در سال پیش رو نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان را راه اندازی کند، چراکه بر این اساس نیروی انسانی متناسب با شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی اش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و معلمانی که نسبت به مرتبه قبلی از پیشرفت مقبولی برخوردار شده باشند، رتبه بالاتری را کسب می‌کنند.

محمد بطحائی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در همین زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اگر بتوانیم نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد داشته باشیم بسیاری از کاستی‌های نظام آموزش و پرورش که امروز مورد گلایه مردم و کارشناسان و مقامات ارشد است را برطرف می‌کنیم. در واقع می‌توان گفت طرح رتبه بندی دروازه ورود ما به کیفیت بخشی در آموزش و پرورش است.

وی می‌افزاید: سال ۹۵، مرحله آغازین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای کلید می‌خورد و شایستگی‌های حرفه‌ای نیروی انسانی مورد سنجش قرار می‌گیرد. این سنجش با مکانیسم‌های مختلفی از مشاهده گرفته تا آزمون‌های کسب صلاحیت و گذراندن دوره‌های آموزشی انجام می‌شود و بر این اساس جایگاه افراد مشخص و رتبه بندی گام جدی خود را برای نقشی که دارد، برخواهد داشت.

بطحائی به نگرانی‌ها درباره آینده طرح رتبه بندی بویژه برای آن دسته از معلمانی که مشمول طرح نبودند پاسخ می‌دهد و می‌گوید: در مجموع در سال گذشته حدود ۸۳۰ هزار نفر تحت پوشش رفتند و بدیهی است برای سال جاری افراد جدید، شرایط لازم را پیدا خواهند کرد و نیروهای موجود با مکانیسمی که گفته شد به رتبه‌های بالاتر خواهد رفت.

در ابتدا برای رتبه بندی معلمان ۱۳۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و دولت برای اجرای فاز جدید رتبه بندی در سال ۹۵ بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است.

گفتنی است ، قطار رتبه‌بندی معلمان که ارتقای مهارت‌های تخصصی معلمان را دنبال می‌کند با وجود تمام فراز و نشیب‌ها و حواشی که داشت به حرکت در آمده است و باید امیدوار ماند که در ادامه راه به علت موانع اعتباری و مدیریتی از ادامه راه باز نماند.

[کد خبر:AJ14172]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # فرهنگی 1395-01-05 23:01
از همین ابتدای سال شروع کنید، بابا دست از سر کچل رتبه بندی بردارید، این رتبه بندی هیچ دردی از معلمان درمان نکرد فقط جهت جلوگیری از تجمعات صنفی معلمان بود. مرسی از اقای بطحایی بابت همه مصاحبه های توخالی سال گذشته
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # علی محبی 1395-01-05 23:02
آموزش و پرورش از اساس مشکل دارد ای کاش رهبری معظم انقلاب به بحث آموزش و پرورش ورود می کردند. من به دلیل نداشتن پول نتوانستم بچه هایم عید نوروز، مسافرت ببرم شرمنده بچه هایم شدم. با حقوق یک میلیون و سیصد هزار تومان نمیشه زندگی کرد نمیشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # جناب خان 1395-01-05 23:03
به رتبه بندی امید نداشته باشید دردی از معلمان درمان نمی کند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب