آینه جم:با پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، استان فارس کاندیداهای شاخص خود را شناخت.

داوطلبان شاخص فارس در انتخابات مجلس یازدهم + سوابق

به گزارش آینه جم، ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز یکشنبه ۱۰ آذرماه در سراسر کشور آغاز شد و جمعه 16 آذرماه به پایان رسید. در این مدت یک هفته‌ای تعداد ۹۴۰ نفر در استان فارس برای حضور در این انتخابات نام‌نویسی کردند.

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی علاوه بر چهره‌های سرشناس، نماینده‌ها و مقامات سابق و اسبق، جوانان نخبه، دانشگاهی و خوش آتیه‌ای نیز وارد عرصه شده و درصدد محک زدن خود در فضای سیاسی و انتخاباتی استان هستند. 

بنا به گفته سیداحمد احمدی‌زاده رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد کل داوطلبان ثبت‌نام شده در فارس برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس، ۹۴۰ نفر است. این در حالی است که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ۷۲۷ نفر و در دوره نهم ۳۷۴ نفر داوطلب شده بودند.

احمدی‌زاده همچنین گفته است تعداد زنان داوطلب در این دوره ۹۵ نفر است که در مقایسه با آمار ۷۷ نفره دوره دهم و ۲۶ نفره دوره نهم مجلس شورای اسلامی، رشد خوبی تلقی می‌شود.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد ۳۳ نفر از داوطلبان در این دوره، سابقه نمایندگی در ادوار گذشته را دارند و ۲۰۶ نفر نیز در انتخابات‌های قبلی داوطلب شده بودند.

در این گزارش نگاهی کوتاه به اسامی و سوابق کاندیداهای مطرح ثبت‌نام‌شده در حوزه‌های انتخابیه استان فارس خواهیم داشت.

* شیراز و زرقان

در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان از جریان اصلاح‌طلب و از میان 4 نماینده فعلی، 3 نماینده یعنی بهرام پارسایی، مسعود رضایی و علی اکبری ثبت‌نام کردند و تنها فرج‌الله رجبی از ثبت‌نام مجدد خودداری کرد.

همچنین سیدمحمد احمدی استاندار اسبق فارس در دولت روحانی و سفیر کنونی ایران در ترکمنستان نیز داوطلب نمایندگی مجلس شده است.

از نامزدهای وابسته به جریان اصولگرایی نیز ابراهیم عزیزی فرماندار اسبق شیراز و استاندار اسبق هرمزگان، جعفر قادری نماینده سابق شیراز در مجلس، علیرضا پاک‌فطرت شهردار سابق شیراز و محمدرضا محمدی کشکولی قاضی دادگستری ثبت‌نام کردند.

در این حوزه می‌توان به کاندیداهای دیگری همچون عبدالکریم نباتی مدیرکل سابق تأمین اجتماعی فارس، هوشنگ محمدی مدیرعامل سابق شرکت گاز فارس، محمدحسین دادخواه رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری فارس، آیت‌الله رزمجو مدیرکل روابط عمومی اسبق استانداری فارس، سیروس پاک‌فطرت عضو سابق شورای شهر شیراز، معصومه زارع عضو سابق شورای اسلامی شهر شیراز، خسرو نصیرزاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران و علی دهقان فارسی رئیس اسبق جهاد کشاورزی شیراز نیز اشاره کرد.

اما حوزه انتخابیه شیراز و زرقان علاوه بر چهره‌های مطرح سیاسی، از چهره‌های جوان علمی نیز بی‌بهره نیست؛ ازجمله غلامحسن اسکندری که متولد ۱۳۶۰ است و دکترای مهندسی آب از دانشگاه تهران در سال ۹۳، رتبه ۳ کنکور ارشد و رتبه ۱ کنکور دکتری را در کارنامه خود دارد. وی دبیرکل موسسه فرهنگی، پژوهشی «اندیشه و بصیرت» در شیراز است. 

مدیریت پژوهشی و معاونت آموزشی دانشگاه جهرم طی سال‌های ۹۴ تا ۹۴ ازجمله سوابق اسکندری است. وی ۳ دوره استاد برتر آموزشی دانشگاه جهرم بوده است.

دیگر کاندیدای جوان دانشگاهی این دوره در حوزه انتخابیه شیراز، سیداسماعیل حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. حسینی فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، محقق مرکز شتاب‌دهنده الکترونی هامبورگ آلمان و برگزیده جایزه دانشمند جوان زیر ٤٠ سال از طرف آکادمی جهانی علوم (TWAS) در سال ١٣٩٤ است. 

انتخاب به‌عنوان یکی از ستارگان دانشگاه صنعتی شریف در سال ١٣٩٢-١٣٩١ از بین تمام نخبگان این دانشگاه، کسب رتبه اول پژوهش‌های کاربردی و کسب رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی جشنواره خوارزمی در کشور، عضو انجمن مهندسی برق و الکترونیک آمریکا (IEEE)، عضو بنیاد ملی نخبگان و... از دیگر سوابق حسینی است.

از دیگر جوانانی که برای حضور در انتخابات آتی در این حوزه ثبت‌نام کردند، می‌توان به منصوره طاهری دانشجوی دکتری علوم سیاسی اشاره کرد.

طاهری از فعالان سیاسی و فرهنگی و فعال در حوزه مباحث زنان، خانواده و آسیب‌های اجتماعی است.

این بانوی جوان و تحلیلگر مسائل سیاسی، دارای لیسانس مهندسی نرم‌افزار، ارشد مطالعات منطقه‌ای گرایش خاورمیانه و دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران است. طاهری همچنین مسئول «کانون فرهنگی-جهادی حَنین» نیز می‌باشد.

روح‌الله نجابت دیگر داوطلب جوان شهرستان شیراز است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشگاه تهران (رتبه اول دوره)، دانشجوی دکتری مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشگاه تهران (رتبه اول دوره)، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور (۹۲-۹۳) و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز (۸۹-۹۱) بوده است. نجابت نویسنده کتاب «انصارالله یمن از تأسیس تا تثبیت» و عضو بنیاد ملی نخبگان است.

علیرضا شیرزادی عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس متولد 1363 نیز از دیگر کاندیداهای جوان دانشگاهی در حوزه انتخابیه شهرستان شیراز است.

از حوزه انتخابیه تهران نیز خبر می‌رسد که برخی از داوطلبان استان فارسی نام‌نویسی کرده‌اند که این امکان برای آنها وجود دارد که حوزه انتخابیه خود را به شهر دیگری تغییر دهند. ازجمله این افراد سید احمدرضا دستغیب است که سوابقی همچون مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مردم شیراز در مجلس را در کارنامه خود دارد. 

سیدمحمدعلی افشانی دیگر داوطلبی است که با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کرده و شنیده‌ شده وی نیز ممکن است از حوزه انتخابیه شیراز به عرصه انتخابات وارد می‌شود. افشانی در کارنامه خود سوابقی همچون استاندار فارس و شهردار تهران را دارد.

همچنین علی (فرشید) جعفری از دیگر افرادی است که با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور در عرصه انتخابات نام‌نویسی کرده است. وی سوابقی همچون مشاور حقوقی فرماندار اسبق شیراز، دبیر کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری شهرستان شیراز، دبیر اسبق اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی کشور و مشاور سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه خود دارد. جعفری دانش‌آموخته حقوق عمومی از دانشگاه‌های تهران و علامه طباطبایی است.

ضرغام صادقی دیگر فرد شاخصی است که با سابقه نمایندگی شیراز در مجلس، این‌بار از تهران داوطلب شده و ممکن است حوزه انتخابیه خود را تغییر دهد.

*جهرم و خفر

در حوزه انتخابیه شهرستان‌های جهرم و خفر محمدرضا رضایی کوچی نمایندهٔ دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی‌ و رئیس فعلی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنان کاندیدا است. وی دارای مدرک دکتری پزشکی و دکتری مدیریت است. رضایی کوچی قبل از نمایندگی مجلس، شهردار جهرم بوده است.

مهمترین رقیب رضایی کوچی در شهرستان جهرم نیز علیرضا صحرائیان است. وی دارای مدرک دکترای مدیریت اجرایی (مدیریت استراتژیک) از دانشگاه صنایع و معادن ایران است که بیش از 4 سال معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان جهرم بوده و سوابقی چون مدیرکل دفترفنی استانداری فارس، شهردار جهرم و عضو هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان فارس را در کارنامه خود دارد.

*مُهر و لامِرد

در این حوزه انتخابیه سیدمحسن علوی نماینده فعلی و فرزند وزیر اطلاعات مجدداً ثبت‌نام کرد. وی دارای مدرک فوق لیسانس حقوق است.

همچنین سیدموسی موسوی نماینده دور قبل لامرد و مهر نیز ازجمله افرادی است که برای این دوره از انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده است. موسوی استاد دانشگاه و دارای مدرک تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

در این حوزه انتخابیه علاوه بر علوی و موسوی، سید رضی حسینی‌المدنی امام‌جمعه اسبق اشکنان و نماینده اسبق این حوزه انتخابیه در مجلس  نیز در فهرست ثبت‌نام‌شدگان قرار دارد. 

*فیروزآباد، فراشبند و قیروکارزین 

در حوزه انتخابیه فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین، کوروش کرمپور نماینده فعلی ثبت‌نام کرد.

در این حوزه نادر فریدونی و سیدیونس موسوی سرچشمه نمایندگان اسبق این حوزه، ابراهیم استوار میمندی فرماندار سابق فیروزآباد و چمران فیروزی شهردار سابق فیروزآباد از چهره‌های سرشناسی هستند که ثبت‌نام کرده‌اند.

*لارستان، خنج، گراش و اوز

در این حوزه انتخابیه علاءالدین بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، جمشید جعفرپور نماینده فعلی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، منصور محتاجی فرماندار اسبق شهرستان، یعقوب موحدی رئیس اسبق شورای شهر لار، محسن آیت‌اللهی، عنایت‌الله انصاری‌فرد رئیس اسبق فرودگاه لارستان، یوسف محبی نماینده سابق مجلس، حسین صبورایی شهردار سابق لارستان و حسین حسین‌شیری فرماندار اسبق مُهر برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند.

*مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان 

در حوزه انتخابیه مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان چهره‌هایی چون علی‌اکبر قبادی نماینده سابق این حوزه، غلامحسین یعقوبی رئیس اسبق شورای اسلامی استان و جلال رشیدی فرزند نماینده سابق این حوزه ثبت‌نام کردند. امین اختردانش از پرسنل استانداری فارس نیز از گزینه‌های جوانی است که برای حضور در عرصه انتخابات نام‌نویسی کرده است.

برومندی نماینده فعلی شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان نیز از تهران نامزد انتخابات شده و ممکن است حوزه انتخابیه خود را تغییر دهد.

* داراب و زرین‌دشت

در این حوزه نبی‌الله احمدی نماینده دوره نهم مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی بار دیگر ثبت‌نام کرد. تحصیلات وی دکترای عمران در گرایش مهندسی مکانیک خاک و پی از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران است.

ریاست سازمان دانش‌آموزی کشور، معاونت فرهنگی و اجتماعی مناطق ۴ و ۲۲ شهرداری تهران،  سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فارس و ریاست دانشگاه پیامبر اعظم (ص) از سوابق اجرایی وی است.

رضا انصاری نماینده فعلی داراب و زرین‌دشت نیز مجدداً در این حوزه ثبت‌نام کرد. وی دارای مدرک دکترای مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان است.

دیگر کاندیدای مطرح این حوزه انتخابیه حجت‌الاسلام عبدالمحمد رستاد نماینده دوره‌های پنجم و هفتم مردم داراب و زرین‌دشت در مجلس است.

محمدجواد عسکری دارای مدرک دکترای کشاورزی نیز دیگر داوطلب شاخص این حوزه است؛ عسکری عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است و فرمانداری ارسنجان و آباده و نیز ریاست سازمان بسیج سازندگی فارس از سوابق اجرایی وی است. 

در این حوزه نوروز قبادی‌پور نیز که دارای مدرک دکترای ریاضی بوده و مدیر مرکز پژوهش دانشگاه ارومیه است داراب ثبت‌نام کرده است.

*فسا 

در این حوزه علاوه بر ثبت‌نام مجدد محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده فعلی مردم در مجلس، صمد بلاغی نیز ثبت‌نام کرد. بلاغی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق، عضو شورای شهر فسا و دو سال نیز شهردار فسا بوده است.

حجت‌الله فیروزی دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه سن‌ژوزف لبنان دیگر کاندیدای فسا است. وی در حال حاضر معاون حقوقی و امور قراردادهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء است.

حسنعلی محمدی دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران و رئیس شورای شهر فسا در دوره چهارم دیگر کاندیدای فسا در انتخابات آتی است.

دیگر کاندیدای فسا محسن زارعی جلیانی رئیس سابق اداره ارشاد این شهرستان است. زارعی از سال ۸۱ عضو هیئت علمی دانشگاه کازرون و از سال ۹۲ تاکنون ریاست دانشگاه آزاد استهبان است.

*کوار، سروستان و خرامه 

در این حوزه کورش قنبری مهارلو، اکبر روستا طسوجی نماینده اسبق کوار و عبداله زارع درنیانی از چهر‌های مطرحی بودند که ثبت‌نام کردند.

داریوش اسماعیلی نماینده فعلی شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور نیز در این دوره از انتخابات نام‌نویسی نکرد.

*کازرون و کوه‌چنار

 فریدون عباسی دانشمند هسته‌ای و رییس اسبق سازمان انرژی هسته‌ای کشور، غلامرضا دهقان ناصرآبادی نماینده سابق این حوزه در مجلس، حمید اسماعیلی رییس سابق بسیج سازندگی فارس، امان‌الله دهقان‌فرد کارشناس ارشد سیاسی و دیپلمات پیشین ایران، سید علی‌نقی طبیب لقمانی مدیرکل اسبق بنیاد مسکن فارس و حسین رضازاده نماینده فعلی وارد عرصه انتخابات حوزه انتخابیه شهرستان کازرون و کوهچنار شدند. 

همچنین شاهین محمدصادقی نماینده اسبق کازرون در مجلس نیز این‌بار از تهران ثبت‌نام کرده و ممکن است حوزه انتخابیه خود را به کازرون تغییر دهد.

*سپیدان و بیضاء 

 در این حوزه سید علاءالدین خادم نماینده فعلی نام‌نویسی کرد. همچنین جابر بانشی دادستان اسبق شیراز، شبیر زارع خفری فرماندار اسبق سپیدان و علی مویدی نماینده سابق این حوزه هم ثبت‌نام کردند. 

*نی‌ریز، استهبان و بختگان 

در این حوزه انتخابیه اصغر مسعودی نماینده فعلی، محمد سقایی نماینده سابق این حوزه و نیز فرهاد طهماسبی قاضی دادگستری نام‌نویسی کردند.

*ممسنی و رستم

در این حوزه علاوه بر مسعود گودرزی نماینده فعلی، عبدالرضا مرادی نماینده سابق و نوذر شفیعی نماینده اسبق از چهره‌های مطرحی هستند که نام‌نویسی کرده‌اند.

حوزه انتخابیه آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان

رحیم زارع نماینده کنونی، حجت‌الاسلام داود محمدجانی نماینده سابق این حوزه، محمدمهدی رضانیا فرماندار سابق آباده و غلامرضا شرفی هم ازجمله چهره‌های شاخصی هستند که از این حوزه انتخابیه داوطلب نمایندگی مجلس شده‌اند. 

*اقلید

در این حوزه انتخابیه سیدحسین افضلی نماینده فعلی ثبت‌نام کرد. وی دکترای راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی این دانشگاه است. 

حمید گرامی دیگر کاندیدای اقلید دارای سوابقی همچون فرمانده سپاه بقیه الله شیراز، فرماندار شهرستان کازرون و مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس است.

الیاس طاهری دیگر کاندیدای اقلید با سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی در دوره نهم، ریاست آموزش و پرورش، ریاست دانشگاه و فرمانداری اقلید است.

مسلم صالحی‌نیا با مدرک دکترای علوم تربیتی و سابقه استادیاری و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید دیگر کاندیدای این حوزه است.

در این حوزه انتخابیه کاووس رئیسی دیگر کاندیدای اقلید سابقه فرمانداری شهرستان‌های پاسارگاد و کازرون را در کارنامه خود دارد.

*۱۹۰ هزار رأی‌اولی در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه سال جاری، استان فارس با ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده را به مجلس خواهد فرستاد.

در حوزه‌های شیراز و زرقان چهار نماینده به مجلس راه خواهند یافت و در بقیه حوزه‌ها یک نماینده به بهارستان راه خواهد رفت.

بنا به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، در انتخابات امسال ١٩٠ هزار رأی‌اولی واجد شرایط رأی دادن هستند.

احمدی‌زاده همچنین گفت: در سطح استان به‌طور تقریبی ٣ میلیون و ٥٠٠ هزار نفر واجد شرایط بوده که یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر از این تعداد از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان واجد شرایط رأی هستند.

*ثبت‌نام ۱۷۰ داوطلب ۳۰ تا ۳۵ سال

رئیس ستاد انتخابات استان فارس خاطرنشان کرد: ١٧٠ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان نهایی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در فارس در میانگین سنی ٣٠ تا ٣٥ سال و دو نفر در سنین ٧١ تا ٧٥ سال قرار دارند و مابقی در میان این دو رده سنی هستند.

طبق گفته احمدی‌زاده ٣٠ نفر از افراد داوطلب دارای مدرک حوزوی، ١٢١ نفر دکترا، ٦٩٦ نفر فوق لیسانس و ٦٦ نفر دارای مدرک لیسانس هستند. ٢٠٦ نفر از داوطلبان سابقه کاندیداتوری در دوره‌های قبل و ٣٣ نفر نیز سابقه نمایندگی مجلس دارند.

همچنین ٩ نفر از داوطلبان شرکت‌کننده در فارس اهل سنت و ٩٠٣ نفر شیعه هستند. 

به گفته معاون استاندار فارس، ١٢٥ نفر از افراد شرکت‌کننده فرهنگی، ١١٢ نفر استاد دانشگاه، ٨٤ نفر بازنشسته، ٢٢ پزشک، ١٤ نفر روحانی، ٣١١ نفر کارمند، ١٣ نفر نماینده مجلس، ٤٢ نفر وکیل و قاضی، ٩٠ نفر شغل آزاد، ٢٠ نفر بیکار و مابقی سایر هستند.

*بیشترین و کم‌ترین ثبت‌نام

احمدی‌زاده همچنین گفت: داراب و زرین‌دشت با ٢١ نفر، لامرد و مهر با ٢٦ نفر و جهرم و خفر نیز با ٢٦ نفر کمترین تعداد دواطلب و شیراز و زرقان با ٣٧٠ داوطلب، پاسارگاد، ارسنجان و مردوشت با ٦٦ نفر و کازرون و کوهچنار با ٦٠ داوطلب بیشترین تعداد ثبت‌نامی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را داشته‌اند.

به گزارش فارس یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه سال جاری برگزار برگزار می‌شود و طی آن ۲۹۰ نماینده از کل کشور به خانه ملت راه می‌یابند.

گزارش از دکتر محمود محمدی کیان؛

انتهای پیام/

[کد خبر:AJ30521]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب